Nekromanti Telefonskärselden

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
En särskild plats i helvetet är reserverad för de som anvisas med att endast kunna nås via telefon i denna vår elektroniska tidsålder. Telefoner är obarmhärtiga saker - om personen råkar prata med någon annan eller inte vara vid telefonen får man ingen kontakt alls. Och ibland kanske det är bråttom. Vettiga människor kollar sin mail nångång om dagen, minst - så lång tid tar det inte att plita iväg några rader som svar till de som faktiskt ville något. Vill jag gärna tro, i varje fall.

Men istället drabbas man av inaktuella hemsidor, telefonnummer som inte används, folk som inte går att nå oavsett hur många gånger man ringer, och en allt stigande känsla av frustration och ångest.

Nästan lika illa är de som tycks tro att kommunikation inte riktigt är på riktigt om den sker via mail; att man kan vara kort i tonen eller helt nonchalera ens mail bara för att det är ett mail och inte ett brev eller ett telfonsamtal. Som de här människorna som bara svarar på mail en gång i veckan. Tänk om man behöver svar snabbare då?

Bah!

Sedan har vi ju min del i problemet också; jag får ångest av att ringa till folk, framför allt såna jag inte känner. Företag och ansiktslösa organisationer är också rätt illa. Man känner sig som nån som bara stövlar in rätt in i någons vardagsrum med skorna på. Man känner att man tränger sig på, att man irriterar, att man skapar obekvämlighet. Och det, mina vänner, ger mig enorm ångest.

Dessutom kan man inte kommunicera ordentligt via telefon. I mail jag man tänka igenom varje stavelse och på så vis få sin mening tydlig, och IRL har man kroppsspråket och andra hjälpmedel, men telefoner är obarmhärtigt omedelbar kommunikation utan skyddsnät. Ingen ser dig le i telefon. Ingen ser dig må dåligt - Allt man har är en röst utan kropp, och en ständig känsla av att man gör någonting fel, och att det är fruktansvärt.

Vad finns det egentligen för försvar för att tvinga en igenom sånt? Varför skaffar folk inte bara mail och accepterar läget?

Storuggla

Champion
"Varför skaffar folk inte bara mail och accepterar läget?"

På min arbetsplats fick en gubbe sin mail borttagen då han blev deprimerad av att se hur många nya mail han hade varje morgon eller när han kom hem från lunch. Så nu kan man endast nå honom via telefon, om man har tur och han inte är ute på sina entimmesluncher, halvtimmesfikaraster eller halvtimmes rökpauser. Och han gör schemat. Så mail kan stressa upp folk också, tydligen...

Storuggla, unrelated anecdote-fu

krank

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Storuggla</div><div class="ubbcode-body">På min arbetsplats fick en gubbe sin mail borttagen då han blev deprimerad av att se hur många nya mail han hade varje morgon eller när han kom hem från lunch.</div></div>

Den killen behöver inte få sin mail borttagen. Han behöver en psykolog.

Det behöver i och för sig säkert jag också, men ändå.

Johan K

Gammal & dryg
Du _verkligen_ ogillar telefoner va ?? =)
Men visst, jag kan hålla med dig om att i denna tidålder så bör man var tillgänglig med minst en mail som kollas iaf regelbundet.
Dock så ävnänder jag mest telefonen för att bli nått, speciellt då mobilen.

krank

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Johan K</div><div class="ubbcode-body">Du _verkligen_ ogillar telefoner va ?? =)</div></div>

Japp. Som bäst är de ett onödigt ont.
Fast jag har inget emot att vara uppringd. Då kan jag prata på hur som helst.

Det hör samman, tror jag, med min halvextrema fobi mot pinsamheter. Jag avskyr att göra bort mig, jag avskyr när andra gör bort sig, jag går ut ur rummet när folk gör bort sig på film. Och någonstans har jag fått för mig att jag alltid gör bort mig när jag ringer till någon. Typ. Jag vill inte vara "till besvär"; hur skumt det än kan låta från någon som brukar vara allt annat än ordträngd eller försynt.

Regmolar

Swashbuckler
Måste bara säga att jag håller med dig och/eller känner igen mig i allt du säger, förutom att jag oftast tycker det är jobbigt att prata med människor jag inte känner IRL också.

G

Guest

Guest
Den killen behöver inte få sin mail borttagen. Han behöver en psykolog.

Det behöver i och för sig säkert jag också, men ändå.
Jag har samma problem med att prata i telefon som du (antagligen mer extremt dock), vad gör de när man söker hjälp, de ger än nummret till en psykolog och säger att man ska ringa själv, som om det kommer hända, och när jag nämnde det får jag svaret att "men nästa gång behöver du inte ringa för då får du tid när du är hos psykologen".

Men det är inte det värsta ändå, det värsta är när någon slår in nummret åt en och ger en telefonen när man säger att det är jobbigt att ringa upp folk man inte känner, det kan sabba en vecka för mig.

/Zorbeltuss

krank

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Zorbeltuss</div><div class="ubbcode-body">
Jag har samma problem med att prata i telefon som du (antagligen mer extremt dock), vad gör de när man söker hjälp, de ger än nummret till en psykolog och säger att man ska ringa själv, som om det kommer hända, och när jag nämnde det får jag svaret att "men nästa gång behöver du inte ringa för då får du tid när du är hos psykologen".</div></div>

Men för i... Ja, det finns alltid folk som saknar empati, liksom. Folk som inte kan begripa hur djupgående vissa problem folk har faktiskt är. Bara för att de inte själva plågas av samma problem betyder inte det att problemet kan lösas med en axelryckning, liksom.

På Arbetsförmedlingen här i stan, av alla ställen, har jag dock stött på, tro't eller ej, åtminstone en riktigt förstående människa. Hon tyckte att det var helt OK att jag kom in till henne istället för att hålla på och rapportera saker via telefon, hon svarar glatt på mail och hon tycker att det är helt OK om jag dels undviker att söka jobb där jag måste ringa upp folk och dessutom att jag fokuserar på att söka jobb jag inte måste ringa till. Kudos för såna människor.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Citerat av: Zorbeltuss</div><div class="ubbcode-body">
Men det är inte det värsta ändå, det värsta är när någon slår in nummret åt en och ger en telefonen när man säger att det är jobbigt att ringa upp folk man inte känner, det kan sabba en vecka för mig.</div></div>

Du är värre än vad jag är, men jag håller med; även här visas en enorm brist på empati för andra människors problem.

I huvudet på vissa människor är ett psykiskt handikapp inte ett "riktigt" handikapp. Psykiska handikapp ses som "på låtsas", bara inbillning, "bara" i huvudet på den som har problemet. Vaddå "bara", liksom?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur pass van man är när det gäller att hantera e-post, hemsidor, MSN, ICQ; SKYPE etc är i mångt och mycket en generationsfråga. Internet är inte tillräckligt etablerat eller accepterat för att man ska kunna förvänta sig att samtliga människor ska hantera det problemfritt och naturligt. Fråga bara dina föräldrar vilket sätt de föredrar att kommunicera på: telefon eller MSN?

Givetvis så är det inte förbjudet att gnälla - en av människans allra käraste sysselsättningar här i världen - men nog är det rätt förmätet att kräva att hela samhället ska omstrukturera sig för att anpassa sig till en individs fobi. Särskilt när det framförallt är du som drabbas. Du har allt att vinna på försöka övervinna dina egna problem, vilket för övrigt är en mer realistisk lösning än att världen kommer att anpassa sig till dig.

thark

Hero
Jag kan egentligen inte säga mer än "Medhåll [NT]", men det skulle kännas så trivialt att göra det. Jag sympatiserar och har samma problem. Telefonen är djävulens uppfinning och en svårartad ångestkälla.

Att den rationella delen av hjärnan insisterar på att det bara är fånigheter hjälper knappast--om något så förvärrar det saken.

Johan K

Gammal & dryg
Well, att ringa upp & prata med vänner & familj, inga proble..
men att ringa & prata med t. ex mina lufsares föräldrar.. Det är bara skitjobbigt..
Så jag förstår dig med det där om att ogilla ringa folk..
Det där om at göra bort sig, det har jag inga problem med.. Inte så mycket iaf..

/ Johan K, som kan göra bort sig ganska bra ibland.. =)