entomophobiac
Low Prep High Play
Varje spel måste ha ett tema, men hur långt ska temat gå ? Det nästan helt okända Khaotic! följer sitt tema fullt ut men lämnar öppet för helt vanlig Sci-fi för den som så önskar. Gemini biter fast sig i sitt mörker och spel på filmer (T2, Star Wars, Star Trek e tc) använder sig av citat, foton och så vidare.
Men hur framhäver man på bästa sätt ett tema, är det...
1: I språket, antingen användningen, formuleringen eller rent av myntandet av helt nya uttryck (ex. PlaneScape)
2: Med hjälp av bilder, layout eller annan grafik
3: I korta berättelser
4: Genom att presentera spelet på ett "inriktat" vis, ex. Vampire som bitvis presenteras ur en vampyrs synfält eller Gemini som presenteras aningen mörkerfientligt som om det vore skrivet av Kyrkan.
Anledningen till att jag ställer den här frågan är att mitt eget problem rotar sig i just presentationen av spelets koncept. Temat är mörk medeltid där verkligheten slits mellan stridande gudar som hela tiden försöker komma in i verkligheten för att kunna ta över den. Men samtidigt finns de "vanliga" politiska motsättningarna som rasism, ekonomiska problem och ideologisk stagnation.... hur presenteras det på ett bra sätt ? Finns det exempel på liknande spel (förutom Kult som har en liknande gudarna-hatar-oss attityd) ?
Så en sista fråga: Hur viktigt är temat för ett spel, egentligen ?
För min del anser jag det vara enormt viktigt - vad anser övriga ?
Men hur framhäver man på bästa sätt ett tema, är det...
1: I språket, antingen användningen, formuleringen eller rent av myntandet av helt nya uttryck (ex. PlaneScape)
2: Med hjälp av bilder, layout eller annan grafik
3: I korta berättelser
4: Genom att presentera spelet på ett "inriktat" vis, ex. Vampire som bitvis presenteras ur en vampyrs synfält eller Gemini som presenteras aningen mörkerfientligt som om det vore skrivet av Kyrkan.
Anledningen till att jag ställer den här frågan är att mitt eget problem rotar sig i just presentationen av spelets koncept. Temat är mörk medeltid där verkligheten slits mellan stridande gudar som hela tiden försöker komma in i verkligheten för att kunna ta över den. Men samtidigt finns de "vanliga" politiska motsättningarna som rasism, ekonomiska problem och ideologisk stagnation.... hur presenteras det på ett bra sätt ? Finns det exempel på liknande spel (förutom Kult som har en liknande gudarna-hatar-oss attityd) ?
Så en sista fråga: Hur viktigt är temat för ett spel, egentligen ?
För min del anser jag det vara enormt viktigt - vad anser övriga ?