Nekromanti Tempelriddare och löner

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
En spelare gjorde en martaritempelriddare. Han är av tredje cirkeln, eller vad det nu kallas, och ska avlägga 50% av sin inkomst till kyrkan.
Nu försöker han förstås få det till att han inte har någon inkomst - utan bara en massa pengar. Så hur räknar man det egentligen? Inkomst alltså. Räknas alla pengar de får in och har överhuvudtaget, oberoende på hur de skaffar det? Eller... tar de anställning någonstans?

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"En spelare gjorde en martaritempelriddare. Han är av tredje cirkeln, eller vad det nu kallas, och ska avlägga 50% av sin inkomst till kyrkan. Nu försöker han förstås få det till att han inte har någon inkomst - utan bara en massa pengar. Så hur räknar man det egentligen? Inkomst alltså. Räknas alla pengar de får in och har överhuvudtaget, oberoende på hur de skaffar det? Eller... tar de anställning någonstans?"

Ska man ha någon form av historisk koppling till verklighetens tempelriddare så har tempelriddare ingen inkomst och ingen förmögenhet. De var munkar såväl som riddare och svor fattighetslöfte. Allt de har och bär tillhör tempelherreorden, och själva hade de inga jordiska ägodelar. Orden äger och förvaltar ett antal gods och inkomsten från dessa går åt till att försörja och utrusta riddare i fält.

Men det är verkligheten, det. Mundana behöver inte vara likadan.

Om du är elak så stryker du vad som står i reglerna och kör på en "riktig" tempelherre: zip inkomst, zip egendom, zip ägodelar, allting han har kommmer från orden och tillhör orden. Är du snäll så låter du honom få en inkomst (huvudsakligen i form av krigsbyte eller sold) och tar hälften av den, och investerar alla pengar han hade sedan tidigare i ett antal gods som är till för att försörja honom (och snor hälften av inkomsten från godsen till kyrkan). Är du lite halvelak så låter du honom få som han vill, varefter du ser till att han blir av med pengarna på något sätt.

I vilket fall som helst, håll benhård koll på hans kyrka.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,046
Location
Göteborg
50 % på ALLT.

Dessutom försöker nog inte en troende tempelriddare hålla undan pengar från sitt tempel... de går ju direkt till guden..

50000 asylsökande kan inte ha fel,
Sverige är fantastiskt
http://naug.50megs.com
 

Belzambix

Warrior
Joined
26 May 2001
Messages
240
Location
Alingsås
alla pengar de får tag på... skatter, anstälning och sånt... men pengar tror jag inte... flera ordrar har så att deras riddare inte får äga någon rikedom... men inte här
vissa riddare brukar "tappa" lite pengar som inte redovisas när det är dags =))
sån skulle jag vara!

Axmir klan Ghor den kraftige (www.naug.50megs.com)
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Tempelriddarna var religiösa fantaiker...

Tempelriddarna i Europa vann deras ryktbarhet tack vare deras stora skicklighet och mod i strid. De var religiösa fanatiker som i princip var stridande munkar. Dvs de hade gett allt de äger till och med sina liv åt kyrkan. Tempelriddarna gjorde inget annat än slogs och när de inte gjorde det bad de. I strid var de hänsynslösa tack vare att de faktist var fullt övertygade om att de gjorde en god gärning när de slog ihjäl sina fiender. De var också övertygade om att när de dog skulle de komma till himmelen, ingen tvekan alltså, så därför fruktade de inte heller döden utan snarare välkommnade den.

Så hur bra skulle du känna sig om du visste att din fiende inte gjort något annat i sitt liv än slagits? Hur kul är det när du vet att din fiende är fullt övertygad om att du är ondskan personifierad och därför gör en god gärning om han slår ihjäl dig? Vågar du stå kvar och möta denna fiende när du också vet att han tror att han kommer till paradiset när han dör och därför är helt orädd? Om du sedan lägger till att fienden kanske har sin gud bakom sig för att han levt ett syndfritt liv, börjar du då inte tveka på vad din egen gud tycker om dina synder efterssom du har blivigt utskickad att möta denna hemska fiende?

Så om din spelare vill ha en tempelriddare a la Arn Magnusson så borde hans rollperson med glädje skänka alla sina jordiska tillgångar till kyrkan. Annars är han ju inte en av dessa religiösa fanatiker som vinner sin ryktbarhet tack vare sitt mod. Och då kommer han inte att injaga lika mycket fruktan i sina fiender.

//Jonas
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Va är det för någon jävla kättare!?

Försöker han smita från att ge pengar till guden? Vad har pojken i tro egentligen? Hur fasen ska han klara sig som tempelriddare isåfall?

Har han högt i tro tycker jag du ska säga till honom att han spelar sin gubbe riktigt uruselt. Och har han inte högt i tro ska du skicka ordensbröderna på honom.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Hybris

Veteran
Joined
7 Aug 2000
Messages
139
Inte fullt så gudfruktiga tempelriddare

Om du vill ha en bild av tempelriddare som inte följer mallen kan du försöka att hitta "Korsriddarna" av Henryc Sienkievicz. Där porträtteras Tyska Ordern som en sammling rövare och kättare vilkas enda mål är personlig framgång och rikedom, på vilken bekostnad som helst. Min personliga åsikt är att det blir intressantare om det finns mer jordnära motiv för att vara korsriddarem än paradiset och syndernas förlåtelse. Ett annat exempel är ju hur Bois deGuillbert agerar i Ivanhoe. Men givetvis får ju inte den "onde" tempelriddaren ånjuta de privilegier som ordern för med sig om han inte skänker en viss del arbete och rikedom till templet.

"Om du beger dig ut på tigerjakt, förvänta dig en tiger"
 

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Re: Inte fullt så gudfruktiga tempelriddare

<I>"Där porträtteras Tyska Ordern som en sammling rövare och kättare vilkas enda mål är personlig framgång och rikedom, på vilken bekostnad som helst"</I>

Jo men enligt mitt resonemang ovan så skulle dessa tempelriddare sakna en viktig del nämligen oräddheten. Skulle de göra det för egen vinning så skulle de ju synda och då skulle de ju kanske inte komme till himmelen och då är det ju genast inte lika attraktivt att dö. Därmed blir de inte lika orädda och förlorar då sitt rykte och därmed mycket pondus osv...

<I>"Ett annat exempel är ju hur Bois deGuillbert agerar i Ivanhoe."</I>

Bois deGuillbert är ju inte ond. Han gör bara vad han tror är rätt. För övrigt så spöar han ju faktist Ivanhoe är det en eller två gånger. Men han dör ju i slutet därför att han sviktar i tron och tvekar att döda Ivanhoe (Rätta mig om jag har fel).

//Jonas
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Re: Inte fullt så gudfruktiga tempelriddare

Altså, om man är tempelriddare och gör allt för att slippa betala sina kära pengar till kyrkan? Gör man inte då en tempelriddare för hans färdigheter och kämpar sedan för att undvika nackdelen men tro och pengar? Lite b-igt rpgande tycker jag.

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Bois de Guilbert (OT)

>Bois deGuillbert är ju inte ond. Han gör bara vad han tror är rätt. För övrigt så spöar han ju faktist Ivanhoe är det en eller två gånger. Men han dör ju i slutet därför att han sviktar i tron och tvekar att döda Ivanhoe (Rätta mig om jag har fel).

Jag har för mig att han låter sig dödas av Ivanhoe för att rädda judinnan Rebecca från att brännas på bål. Den scenen från 1982-filmatiseringen är väldigt stark. Bois de Guilbert har efter mycket om och men sin ärkefiende Ivanhoe på knä framför sig. Men precis innan han ska få utkräva sin hämd kastar han en blick på Rebecca som står på bålet. När han ser hennes skrämda blick tvekar han. Han är tvungen att välja mellan att döda sin ärkefiende och se kvinnan han älskar bränd som häxa. Efter ett kort ögoblicks inre överläggande bestämmer han sig. Han tittar upp mot Rebecca, ler, sluter sina ögon och sänker garden, för att sekunden efter genomborras av Ivanhoes svärd. Snyft, riddar-romatik när den är som bäst.

/Anders (som tror att den stackars tempel-herren, trots sina elakheter, nog kom till himlen iallafall)
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: Bois de Guilbert (OT)

Nej, men i slutet hatade han inte Ivanhoe :)
Han hatade ju bara honom för att han visste sanningen om att Bois hade svikit sin kung, och det hade inte Ivanhoe gjort.

Annars var det nog rätt (tror jag) /images/icons/wink.gif

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Rättelse

"Bois deGuillbert är ju inte ond. Han gör bara vad han tror är rätt. För övrigt så spöar han ju faktist Ivanhoe är det en eller två gånger. Men han dör ju i slutet därför att han sviktar i tron och tvekar att döda Ivanhoe (Rätta mig om jag har fel)."

Du har redan blivit rättad minst en gång, så vi följer färg och rättar lite till. /images/icons/wink.gif

Personen heter Brian de Bois-Guilbert i boken och Brian Guilbert i 1982 års filmatisering. Han dör på lite olika sätt i olika versioner. Jag har för mig att Ivanhoe bultar ihjäl honom med en massa flyt i 1950-talsversionen. I 1982 års version offrar han sig för Rebecca.

I boken så ger dock hans hjärta upp på grund av känslostormen då han faktiskt slåss för rätten att döda den kvinna han älskar, bryter mot sin ordens regler och Guds bud samt går emot kungen (fast det sistnämnda spelar ingen roll i sammanhangat). Så efter en rätt vek lansstöt från de Bois-Guilbert och en ännu vekare lansstöt från Ivanhoe (som ännu inte är i form) så ramlar de Bois-Guilbert ur sadeln, död som en bofink.

Själv föredrar jag 1982 års version när det gäller filmatiseringarna. Den ligger närmare andan i boken än någon annan version och ganska bra nära ståryn (närmare 1950-talsversionen i alla fall).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Ivenhoe får spö

Själv tycker jag det är roligast när arn spöar skiten ur Ivenhoe i boken "Tempelriddaren". Efter att ha läst den boken och fått reda på vilken skillnad det är mellan vanliga riddare och tempelriddare så har jag funderat mycket över hur i f-n Ivenhoe lyckas dänga broder Guilbert.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Skillnaden mellan T.R. och R.? [inte OT]

Tempelriddare är krigarmunkar, närmare bestämt krigande munkar som tillhör Fratres Militiae Templi, eller Tempelherreorden. Tempelherreorden bildades i början på 1100-talet för att skydda pilgrimsvägarna till det Heliga Landet och kom senare att slåss jävel för att befria det. Hela organisationen var inriktad på att försörja krigsinsatsen i det Heliga Landet.

Riddare är adelsmän, beridna krigare som svurit trohet till konung, kyrka och länsherre. Senare kom det att bara bli en adelsrang och krigsinsatsen försvann som krav.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Waaaaagh!

Veteran
Joined
23 Jul 2001
Messages
2
Location
Karlstad
Du ska nog bara dra av 50% på lönen du får av templet.
All övrig inkomst kan lika gärna klassas som "svartjobb", det blir billigast(bäst)så. (man vill ju inte gärna "ge bort" hälften av alla skatter och diverse värdeföremål som man råkar "hitta").

Ingen som bör nämnas offentligt.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"man vill ju inte gärna "ge bort" hälften av alla skatter och diverse värdeföremål som man råkar "hitta""

Varför det? Är du en otrogen hedning, eller?

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Ivenhoe får spö

Själv tycker jag det är roligast när arn spöar skiten ur Ivenhoe i boken "Tempelriddaren". Efter att ha läst den boken och fått reda på vilken skillnad det är mellan vanliga riddare och tempelriddare så har jag funderat mycket över hur i f-n Ivenhoe lyckas dänga broder Guilbert.


Skillnaden är att Sir W. Scott är en duktig författare mot Guillou som är en kobold utan like som inte kan skriva om andra pers än de som är bäst på det mesta och dessutom rika vackra och sexiga.

Dessutom vinner inte Ivanhoe pga skicklighet utan pga känslomässiga orsaker hos den verklige hjälten (Bois-Guilbert)
 
Top