Nekromanti Temporära låsningar

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag gillar verkligen de temporära trådlåsningarna. Jag tycker det är ett skitbra sätt att hantera oroshärdar här på forumet utan att stänga ner diskussioner som ändå har potential att vara intressanta och givande om folk bara lugnade ner sig.

Att stänga av en tråd över natten tycker jag är ett ypperligt sätt dels för att det innebär att saker inte spårar ur medan moderatorena inte är på plats för att hantera det, dels för att det innebär att alla får en chans att andas ut och tänka igenom situationen en smula innan de fortsätter.

Dock är det ett verktyg som bör användas med måtta. Om moderatorerna på ren rutin skulle börja låsa trådar de tror eventuellt skulle kunna leda till en potentiell urspårning utan att något faktiskt hänt så skulle det börja kännas en aning överdrivet. Det här har inte alls hänt än, jag ville bara belysa att även om jag gärna skulle vilja se fler temporära låsningar så vill jag inte se allt för många av dem.

Jag tror förövrigt att varningar i en tråd (i alla fall när det är en mer generell varning och inte riktad till endast en specifik person) automatiskt borde åtföljas av att tråden låses i fem till tio minuter som en slags tankepaus.

Troberg

Sinister eater
Instämmer, det är en bra modell. Det blir dessutom underförstått att när den öppnas så ska folk ha tänkt genom sina argument och hålla en lugnare och sakligare ton.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vi tycker samma sak och kommer nog prioritera det verktyget högre än andra i fortsättningen. Ibland krävs det att folk får svalka av sig och tänka över saker innan de fortsätter diskutera.

RasmusL

Champion
+1

Temporär trådlåsning = bra.

Permanent trådlåsning däremot är den sämsta åtgärden som någonsin kan sättas in. Ge då hellre permabans och censurera de som betett sig illa än att censurera samtalsämnet!

rollspelspiraten

Swordsman
Helt ärligt så har jag aldrig varit registrerad på ett forum som är så "bråkigt" som här på rollspel.nu. Stundtals är det galet. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att folk tenderar till att brusa upp och spåra ur stup i kvarten. Det är tråkigt för forumet har stor potential till att bli Sveriges absolut trevligaste forum men det faller på små skitsaker som diskuteras.
Det är möjligt att jag är ensam om att tycka såhär men jag tvivlar.

För övrigt tycker jag att temporära låsningar är en riktigt bra idé. Gört!

Björn Wärmedal

Björning Wheel
pappapiraten said:
Helt ärligt så har jag aldrig varit registrerad på ett forum som är så "bråkigt" som här på rollspel.nu. Stundtals är det galet. Jag vet inte riktigt vad det är som gör att folk tenderar till att brusa upp och spåra ur stup i kvarten. Det är tråkigt för forumet har stor potential till att bli Sveriges absolut trevligaste forum men det faller på små skitsaker som diskuteras.

Det här forumet har en väldigt aktiv moderatorkår och användarbas som jag upplever är väldigt bra på att skilja på sak och person allt som oftast. Det finns vissa ämnen som tenderar att röra upp känslor och tuff retorik här omkring, men å andra sidan vet många av de inblandade med sig att övertramp får följder. Det gör också att den typen av diskussioner *kan* föras här, till skillnad från många andra platser.

Jag har sett många andra forum som vårdar sitt forumklimat på andra sätt. Det vanligaste har jag fått för mig är att man förbjuder vissa ämnen från att diskuteras eller att man permabannar användare som andra retar sig på (oavsett varför de retar sig på en). Jag är glad att wrnu inte sköts på det sättet :gremsmile:

Överlag upplever jag också att den aktiva modereringen leder till att folk i större utsträckning är konstruktiva och håller sig till ämnet i diskussioner.

Men ja, det är lite bråkigt här ibland :gremsmile: Det syns också mer eftersom det pratas om i vrållådan och moderatorerna är aktiva med varningar och trådlåsningar som lätt blir uppmärksammade.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
+1

Tänk bara då du bråkar med nån irl och får en viss tid på dig att kyla ner dig, samla tankarna och återkomma mer nyanserat och inte i affekt. Mycket bra förslag.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Du har rätt och därför har flera forumiter faktiskt lämnat forumet bla undertecknad i ett par år. Vad det beror på är inte upp till mig att svara på men en teori jag har är att det finns många kreatörer här och kreatörer kan ha stora egon och en del kreatörer har svårt att ta kritik. Men det är inte ens del eller ens alls svaret.

Mukwa

Swashbuckler
Jag tror förövrigt att varningar i en tråd (i alla fall när det är en mer generell varning och inte riktad till endast en specifik person) automatiskt borde åtföljas av att tråden låses i fem till tio minuter som en slags tankepaus.
Om inte annat hjälper det att uppmärksamma modereringarna. Häromsistens fick Cissi tala om för mig i vrålladan att det skett en moderering i en tråd. Jag är förstås mer ouppmärksam än genomsnittet har jag insett, men det kan inte bara vara jag som missar modereringar (eller jag vet att det inte bara är jag, för jag har sett att modereringar har struntats i just för att ingen hunnit läsa dem). Om en moderering sker och tråden samtidigt låses i 10 minuter så ökar chansen att modereringen uppmärksammas.

Jag upplever för övrigt inte att det är särskilt bråkigt på wrnu. Det finns många viljor och många kunniga och allmänbildade forumiter som gör det meningsfullt att alls diskutera tycker jag. Och just för att det är diskussioner om allting gör att det ibland går snett. Men hur snett går det liksom? Det är inte direkt så att förolämpningar haglar på forumet. Och framförallt tycker jag att redan i nästa tråd två tjivandes forumiter möts så är det sakligt och bråket som bortblåst. Att hålla sig till ämnet är viktigare här än på många andra ställen tycker jag, och den stora mångfalden av intressanta trådar gör wrnu överlägset alla andra forum.

Och jag tycker också att moderatorkåren allt som oftast gör ett bra jobb. Ibland blir det fel, men i de flesta fall tycker jag att de gör ett bra jobb och jag känner inte att jag någon gång har blivit felaktigt bemött av en moderator, har jag haft synpunkter har de alltid varit villiga att reda ut dem via pm direkt. Den bilden vet jag att alla inte delar, men jag tror ändå att alla kan enas om att moderatorerna oftast fattar korrekt beslut, och de gånger de inte gör det så går det att ha en vettig diskussion kring det efteråt som gör att de utför ett bättre arbete nästa gång.

RasmusL

Champion
pappapiraten said:

Liten värld, starka viljor, extrema skillnader i preferenser inom samma nischhobby.

Personligen tycker jag om att det stundtals blir lite hetsigt så länge det inte övergår i personangrepp. Jag är här för att diskutera, få mina åsikter utmanade och utveckla mitt rollspelande men myspyset får ni ha för er själva!

God45

#PrayersForBahakan
Forumet borde banna diskussioner om politik och religion förutom just i rollspelssamanhang och sedan banna folk för överträdelser av den regeln snabbare än för annat.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Rymdhamster said:
Nu är ju inte jag aktivt inblandad i trådar som tillfälligt stängs hit och dit, men om vi ponerar att jag skriver ett mastigt och vackert inlägg under tiden random moderator utfärdar en varning och en tankepaus. Vad händer då med mitt inlägg? Tar internetz det? Om så är fallet så kommer jag ju så klart bli ledsen i ögat och troligen kommer jag inte skriva det inlägget igen.

Max Raven

T12-kultist
Konrad Konvalj said:
Rymdhamster said:
Nu är ju inte jag aktivt inblandad i trådar som tillfälligt stängs hit och dit, men om vi ponerar att jag skriver ett mastigt och vackert inlägg under tiden random moderator utfärdar en varning och en tankepaus. Vad händer då med mitt inlägg? Tar internetz det? Om så är fallet så kommer jag ju så klart bli ledsen i ögat och troligen kommer jag inte skriva det inlägget igen.
Jag föreslår att man får en varning att en tråd är låst om man skriver i den när låsning sker.

Till det nya systemet då. Bara en tanke. :gremsmile:

Vimes

Sillkung
Ja, det är exak vad som händer KK. En gång när jag hade skrivit det mest genomtänkta, nyanserade och välformulerade inlägg internet skådat så blev tråden låst, och världen blev utan mina intelligenta och välformade tankar. Jag blev ledsen i ögat, men inte lika ledsen i ögat som ni borde bli, jag fick åtminståne se inlägget själv.

Übereil

Swashbuckler
Kamrat 9356 said:
Konrad Konvalj said:
Rymdhamster said:
Jag föreslår att man får en varning att en tråd är låst om man skriver i den när låsning sker.

Till det nya systemet då. Bara en tanke. :gremsmile:
Alternativt så låster man inte tråden, man bara håller reda på eventuella nya inlägg sen man började skriva. När man sen väljer skicka så får man en varning om det dykt upp nya inlägg - då får man en chans att verifiera att de nya inläggen inte krockar med ens eget.

Übereil

Konrad Konvalj

Myrmidon
Vimes said:
Ja, det är exak vad som händer KK. En gång när jag hade skrivit det mest genomtänkta, nyanserade och välformulerade inlägg internet skådat så blev tråden låst, och världen blev utan mina intelligenta och välformade tankar. Jag blev ledsen i ögat, men inte lika ledsen i ögat som ni borde bli, jag fick åtminståne se inlägget själv.
Jag lider med dig.

Möller

Hubert Hortlax
pappapiraten said:

Rollspel.nu är speciellt.

Min upplevelse av andra forum är att det är vanligt att konflikter mer ligger och pyr i bakgrunden hela tiden. Folk kan trolla, lägga in små pikar mot varandra i iövrigt helt sansade trådar och ha vendettor som löper mycket länge.

Här, upplever jag, att det är långa perioder av väldigt mycket lugn (fram tills tidigt iår hade vi väl inte haft en genustråd på månader, ja år?) men att det plötsligt blossar upp mycket livliga trådar där folk blir rejält engagerade känslomässigt.

Då jag brukar kunna undvika inflammerade trådar föredrar jag nog rollspel.nus »variant« av konflikter, även om jag såklart också blir lidande när andra är sura på varandra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det är därför man skriver längre och viktigare inlägg i word eller notebook först där man kan spara det allt eftersom man skriver. Sen när man är färdig så klipper man in det på forumet och tittar att det går igenom innan man raderar dokumentet man skrev i.

Det är i alla fall vad jag gör efter att jag förlorade ett flertal briljanta inlägg på grund av bråkigt internet eller feltryckningar. Tror aldrig det hänt på grund av en låsning.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rymdhamster said:
Det är därför man skriver längre och viktigare inlägg i word eller notebook först där man kan spara det allt eftersom man skriver. Sen när man är färdig så klipper man in det på forumet och tittar att det går igenom innan man raderar dokumentet man skrev i.

Det är i alla fall vad jag gör efter att jag förlorade ett flertal briljanta inlägg på grund av bråkigt internet eller feltryckningar. Tror aldrig det hänt på grund av en låsning.
Långa inlägg = ctrl+a, ctrl+c innan jag trycker "Skicka".

Eller ja, inte numera - moderna webbläsare minns ju min text, så det är bara att gå bakåt ett steg, kopiera texten och spara den nånstans.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Undrar om det har någon betydelse att många av de mest frekventa användarna känner varandra en del, men inte jätteväl. Det är inte så att folk umgås till vardags, samtidigt som man alltid kan förvänta sig att man faktiskt kommer att springa in i folk på konvent och liknande. Kan tänka mig att just den lite obekväma sociala situationen kan skapa en del spänningar.