Nekromanti Teoretiskt tänk och (serie) tecknande

Quadrante

Grisbonde
Frågor

a) Finns det svensk teoribildning runt serieskapande eller läsande?
b) Vilken litteratur vet du av som tar upp teori/er runt serier och/eller serietecknande?

Postade följande på SerieForum.se, men där verkar inte vara någon större trafik (=intresse för frågan?)

----citat----
Hej allihop

Tänkte fråga lite om teoribildning runt serietecknande och främst svensk sådan. Var kan jag hitta den, vilka articklar och böcker har ni att tipsa mig om. Är intresserad av både teoribildning runt läsandet av serier och tecknandet av serier. Jag gissar att det mesta som finns att finna är sprunget ur den franska teoribildningen, eller finns det en inhemsk? Om det finns skrifter på internet eller att ladda hem som Pdf är det också ok att tipsa om det.

Den enda avhandling jag hittat är Helena Magnussons Berättande bilder.

/ Jonas
----citat----

samt

----citat----
Hej

Jag skrev under det allmänna forumet om serier och frågade om teoribildning runt serier och serietecknande.

http://www.serieforum.se/topic.asp?TOPIC_ID=2074

Min fråga är, finns det någon teori runt tecknande, serierläsning, serietecknande, perseption i stort etc, som påverkat/påverkar dig i dina val du gör, när du lägger upp en serie?

/ Jonas
----citat----

Finns det någon inhemsk serieteoribildning, dels runt läsandet av seriemediet och dels skapandet av serier. ...eller är det den franska som gäller här i sverige också?

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inget om det svenska (förutom att svenska serier suger för det allra mesta) och det enda jag känner till i ämnet i övrigt är Scott McClouds böcker (Understanding Comics, Reinventing Comics (heter den va?) och Making Comics).

/Dimfrost

Dewil

Skrivbordsgeneral
a) Finns det svensk teoribildning runt serieskapande eller läsande?
I Sverige finns en serietecknarutbildning på högskolenivå (KY), vid Högskolan i Gävle. Vidare kan jag tänka mig att någon litteraturvetenskaplig institution vid något av de större universiteten bedriver forskning och undervisning om serier.

Dewil

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I början av 90-talet gick det en artikelserie i tidningen Bild och bubbla som handlade om berättarteknik i serier. Det går säkert att hitta dem på ett hyggligt stort bibliotek.

Annars skulle du kunna testa att fråga på Seriefrämjandets forum. Där finns det säkert någon som har lite aktuellare uppgifter än jag. (Och det hade du visst redan gjort såg jag sedan.) Jag har inte kollat vad det finns för litteratur i ämnet sedan 1993 då jag skrev en gymnasieuppsats om det.

/tobias

Quadrante

Grisbonde
I början av 90-talet gick det en artikelserie i tidningen Bild och bubbla som handlade om berättarteknik i serier. Det går säkert att hitta dem på ett hyggligt stort bibliotek.
Bra att veta, typiskt att man (jag) avbröt min flitiga läsning av Bild&Bubbla 89-90.
Den serien ska kollas upp !

Vad skrev du i din uppsats då, vad var ditt fokus?

Quadrante

Grisbonde
Har just beställt Scott McClouds bok Den osynliga konsten.

Sen skulle det visst finnas intressant text i Tintin samlingsverket om att uttrycka sig genom serier, vad och om det är bra vet jag inte ännu..

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad skrev du i din uppsats då, vad var ditt fokus?
Den handlade om just berättarteknik i serier. Jag har den inte tillgänglig på något enkelt sätt, och om jag hade det är det tveksamt om jag skulle visa upp den.

/tobias