entomophobiac
Low Prep High Play
Det här är dramaturgigrundkurs—Gustav Freytag et al. Upplägg av konflikt samt resolution av konflikt är hela kärnan i västerländskt historieberättande. Aaron Sorkins "intention and obstacle" är ju bara ett annat sätt att formulera samma sak. Men jag gillar elegansen i det, just för att det visar så tydligt att det egentligen inte spelar någon roll vad som sker runtomkring; setting, etc. Rollspel i allmänhet kan jag tycka blir lite besatta av just setting. Antagligen för att en fot fortfarande står kvar i Tolkien, på något sätt.APM;n326336 said:Någon vill något, de gör en ansats men en komplikation uppstår vilket gör att de inte når sitt mål i scenen.
I rollspel är ju handlingsresolution, strid, och de flesta regler överlag väldigt fokuserade på att övervinna hinder på ett regeltekniskt sätt, vilket ofta kan frånta dramatik för att reglerna ersätter dramatiken. "Rulla initiativ!" istället för att hantera konflikten. Därför jag gillar Fiasco och liknande som helt gör sig av med handlingsresolution som koncept.
Min erfarenhet är att de mest intressanta situationerna uppstår dynamiskt. När det finns en karaktär med Minority och en med Prejudice i en All Flesh Must Be Eaten-ensemble. Eller när en hemlig antirymdvarelseagent har fått order av sitt department att ta rymdslemmet levande och en annan har uppdraget att spränga det i bitar.APM;n326336 said:Men om vi huvudsakligen vill utforska character så är det sådana aspekter som vi kommer fokusera på att skapa: reaktioner, svåra val, meningsfulla händelser för rollpersonen etc.
Mål som går isär, agendor som visar sig motsträviga, personlighetsdrag som sätter upp konflikten med bara ett par ord. Resultatet av kollisionskursen är drama.