Nekromanti [Teori] Ett problem med speliga stridssystem

Rising

Vila i frid
Re: Bossmonster

Meh. I SotC så är eventuellt på-ryggen-springande enbart en kosmetisk detalj. Det finns ingen skillnad på olika taggar förutom att vissa är högre och vissa är lägre. Jag tycker det är av yttersta vikt att det ska kännas annorlunda om man springer uppför drakens rygg eller om man håller upp en spegel framför medusan.

Det är här gameismen kommer in. I speliga system så försätts spelaren i sin rollperson. Generiska bonusar i form av +1 och +2 har ju ingen stämning eller dramatik inom sig. Det är ju mycket häftigare om ens val faktiskt innebär något som ger inlevelse och stämning.

Inte bara bättre-sämre, utan "det här är ett riskfullt val", "det här är ett val som distraherar min motståndare och köper oss tid", "det här är ett val som med tiden kan komma att ge oss ett övertag", osv.

---

Att samberätta hur man springer upp på drakryggar är inte dumt. Jag älskar det också (men jag vill inte göra det i ett Fatederivat, tack, utan hellre i ett spelsystem som är mer renodlat samberättande). Men det är en enorm skillnad på drakklättrande som en upplevelse (som det är i SotC och liknande spel) och som inlevelse (vilket det skulle vara i ett problemlösningsspel).

I den här tråden talade jag om det senare.

soda_UBBT

Warrior

Inte bara bättre-sämre, utan "det här är ett riskfullt val", "det här är ett val som distraherar min motståndare och köper oss tid", "det här är ett val som med tiden kan komma att ge oss ett övertag", osv.
Om abstraktionsgrad inte är av vikt är inte enkla manövrar från Savage World sånt du pratar om - tricks(smarts eller agility) - som mycket väl kan ses som upphopp på ryggar och tagglängdsavgörande situationsslag. Där taktik från dig själv och gruppen avgör utfallet fullständigt.

Rising

Vila i frid

Jamen då blir det direkt mycket bättre.

Den här vägen tror jag är alldeles utmärkt att gå. Istället för bara linjära värden mellan lågt och högt så har vi här manövrar som är olika små regelpaket som påverkar och motverkar varandra på spännande sätt som bygger upp komplicerade, organiska system snarare än att bara vara värden som adderas eller subraheras från varandra.

Jag tilltalas mycket av regler som kan bygga upp organiska system utan att behöva ta till så oerhört mycket administration. Då kan säkert Savage Worlds manövrar vara något att utgå ifrån.

/Rising
som tackar för tipset.

Dimfrost

Special Circumstances

Ja! Jag tycker du ska läsa igenom Savage Worlds och se vad du tycker om det ur spelighetssynvinkel. Jag vet att det brukar nämnas i spelighetssammanhang men ändå brukar jag själv bara ta upp Exalted och D&D (och Agon) eftersom jag inte har någon vidare koll på Savage Worlds (och betvivlar att det är vidare speligt; även Exalted och i viss mån D&D har ju också grova problem).

/Dimfrost

soda_UBBT

Warrior

Savage Worlds är ungefär lika speligt som DnD. Bara jäkligt mycket smidigare och snabbare. Lite högre abstaktionsgrad kanske, men å andra sidan flyter det på oavsett powerlevel.

Rising

Vila i frid

Okej, nu har jag läst igenom deras free ride och tittat runt på savagepedia. Det är ett nedslimmat DnD, så den spelmässighet som DnD har finns även här. Jag gillar att man tagit bort mycket av det simulationistiska mecket, men hade nog gärna sett att man samtidigt strömlinjeformade och abstraherade fler delar, så att man inte skulle behöva edges i trädstrukturer osv.

Men det var väl bra. Det var inte alls vad jag hade väntat mig, dock. Det skulle ju vara lika enkelt/svårt att skriva in "klättra på drakens rygg"-regler i såväl savage worlds som till DnD.