Nej, det stämmer inte.
1. Över innehåll. Det här är vad vi brukar kalla bakgrundmaterial o.dyl.
Det är helt oklart vad min karaktärs bakgrund ska användas till. Det är helt oklart om jag, väl i spel, fortfarande har kontroll eller ansvar över det som etablerats där. O.s.v.
2. Över plotten. Alltså när det är dags för ett avslojande av innehållet och liknande
Jag har spelat flera äventyr, på båda sidor av SL-skärmen, där RP gått direkt på plotten. "Ävafan, vi fångar magikern och förhör honom" varpå SL säger "gulp, det där skulle inte hända riktigt än, juh!" Jag har också varit med om det omvända. SL sitter och tänker "men gör inbrottet hos stadsvakten nu då så vi kan spela vidare" medan RP säger "vi kan inte göra inbrott hos stadsvakten, då åker vi in!!!"
3. Över scenen. Vem som är där, var det är någonstans, vad som finns där m.m.
"Jag plockar upp ett vedträ från eldstaden"
"Det finns ingen eldstad"
"Ok, då tar jag en stor jävla gaffel eller nått"
"Det finns ingen gaffel"
---
Det där händer ju jämt. SL behöver inte nödvändigtvis vara ett rövhål här. Han tycker helt enkelt inte att det finns någon gaffel i rummet. Eller så kanske han ser framför sig hur cool striden kommer att bli, helt utan vapen. Poängen är, det är oklart vem som får säga vad.
4. Över narrativet. Att berätta hur något har gått till, exempelvis vid en konflikts upplösning.
Det händer väl inte så ofta i tradspel iofs.
----------
Visst, du har en poäng. Den klassiska uppdelning finns där, men är inte riktigt klar. Den är
grumlig.