Mogger
Hipsteranka
Efter Genesis inlägg om TBM läste jag lite om det här. Jag följde debatten till och från i somras, men har missat en del.
Jag vet inte om jag har förstått hela problematiken rätt men jag tror att det är så här:
När man inte tvingas beskriva vad som sker i fiktionen snabbspolas karaktärernas agerande och till slut vet man inte längre vad det är som sker. Det är bara intentioner och tärningsslag m.m och inget rollspelas och inget etableras i fiktionen genom att karaktärerna gör saker. Allt sker på ett plan ovanför karaktärerna.
Stämmer det här?
Nästa fråga. I alla Vincents exempel på IIEE with teeth från Dogs så ger han ganska målande beskrivningar. Som jag fattar det är det uteslutande för att motståndaren ska kunna fatta rätt beslut om man ska höja eller lägga sig (i.e ta Fallout). Men det målande är väl bara utfyllnad. "Jag skjuter på dig" är väl en helt ok handling i Dogs, precis som "jag skjuter tillbaka". Kan man inte hålla på så tills tärningarna tvingar fram ett avgörande? Om ja, är inte det lazy? Om nej, vad har jag missat?
Jag vet inte om jag har förstått hela problematiken rätt men jag tror att det är så här:
När man inte tvingas beskriva vad som sker i fiktionen snabbspolas karaktärernas agerande och till slut vet man inte längre vad det är som sker. Det är bara intentioner och tärningsslag m.m och inget rollspelas och inget etableras i fiktionen genom att karaktärerna gör saker. Allt sker på ett plan ovanför karaktärerna.
Stämmer det här?
Nästa fråga. I alla Vincents exempel på IIEE with teeth från Dogs så ger han ganska målande beskrivningar. Som jag fattar det är det uteslutande för att motståndaren ska kunna fatta rätt beslut om man ska höja eller lägga sig (i.e ta Fallout). Men det målande är väl bara utfyllnad. "Jag skjuter på dig" är väl en helt ok handling i Dogs, precis som "jag skjuter tillbaka". Kan man inte hålla på så tills tärningarna tvingar fram ett avgörande? Om ja, är inte det lazy? Om nej, vad har jag missat?