Måns said:
Hur ser det ut i praktiskt spel?
Tja, du har ju fått Utpost. Läs själv!
Men okej:
Min tur i Utpost ser ut såhär:
1: Jag får välja om jag vill höja friktionen eller inte. Det är en rent spelmekanisk sak som inte innebär att någonting händer i fiktionen. Sådant som Rising hatar.
2: Jag slår mina tärningar. Jag räknar träffar och ser om jag är ute ur konflikten eller inte. Om jag inte är ute ur konflikten är det min motståndares tur.
Liksom, ingen av de där handlingarna har någon som helst motsvarighet i fiktionen. Jämför med en DoD-strid där ditt anfallsslag motsvarar något konkret (ett anfall). Där händer det saker i fiktionen när du slår saker, vilket innebär att beskrivningen blir onödig.
Man KAN spela Utpost utan att beskriva. Men då händer det absolut ingenting. Det blir ett stort gapande hål i fiktionen. Det skulle kännas jättekonstigt.
I Att resa sig upp ser mitt drag ut såhär:
1: Jag får välja om jag skall ta in en ny egenskap eller inte.
2: Jag rullar mina tärningar och lägger alla ettor i en separat hög, plockar bort tvåor och treor och behåller fyror, femmor och sexor. Har jag minst en tärning kvar är jag inte ute ur konflikten, och det är min motståndares tur.
Samma sak där. Absolut inget händer i fiktionen. Ett gapande hål.
Tänk bägge ovanstående system fast jag säger vad jag försöker att göra innan slaget. "Jag anfaller dig" (rull) "Yes! Jag är kvar i konflikten!" Nu händer det något i varje slag, oavsett om jag beskriver eller inte. Det gapande hålet är borta. Det går nu att spela konstaterandespel.
Man skulle kunna mena att det inte är någon skillnad. Jag kan väl lika gärna säga "Jag anfaller" efteråt som innan? Jo, det kan man, men efter slaget har man full licens att beskriva eftersom man vet hur bra det går. Innan slaget måste man hålla igen. Och beskriver man på bägge sidor (FitM) så blir den andra beskrivningen "frivillig".