Jo jag uttrycke mig väl ganska luddigt kanske. Sen så var jag i mina tankar lite väl mycket inne på fantasy där läkarvetenskapen inte är lika väl utvecklad. Vad jag menar är att man IMHO inte behöver nån större "boklig" bildning däremot behöver man givetvis utbildning i själva färdigheten i sig. Hela det här började iirc med att någon påstod att det ej var speciellt troligt att krigare kunde första hjälpen speciellt bra då dessa var så dumma och obildade och jag hävdar fortfarande att är det någon yrkeskategorie (ja utöver rena läkare/sjukvårdare altså) som borde kunna första hjälpen så är det krigare då de helt enkelt kommer i kontakt med skador oftare än andra.
Själv var jag plutonsjukvårdare, och den utbildning jag fick var varken enkel eller intelligensbefriad. Under de 15 veckorna pluggade jag hårdare än vad jag nu gör på universitetet.
Vad jag har för mig så motsvarar en plutsjv's utbildning ungefär en undersköterskas och det tar ju typ 3 års gymnasiestudier att bli så det förvånar mig inte att ni fick slita. Skulle dock bli förvånad om ens en läkare i en fantasysetting kan så pass mycket, i moderna spel finns det ju givetvis sånna som du.
Däremot de 30 timmar vanliga soldater är inte mycket att hänga i granen, knappt värd att kallas första hjälpen!
40 timmar har jag för mig att det är. På Stab&Tross fick vi av någon anledning 80h, inte för att jag förstår varför men det är ju iaf menigsfullare än stridsutbildning.
(Hur ofta har man egentligen i vanliga livet av att kunna sjuta GRG?)
Dessutom är det sällan den vanliga soldaten gör något annat än stoppar blodflödet, och till det behövs ingen intelligens.
Tja tänk vad många som lever nu som skulle varit döda om inte nån lagt ett vanligt enkelt tryckförband. (Och ja, jag minns hur man gör även om det snart är 10 år sedan min värnplikt.)
Men visst jag har den största respekt för armens sjukvårdsutbildning, inte tu tal om annat.
/Bjorn