Nekromanti Teori !

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst, visst !!!! Det är ju klart. Men samtidigt om man jämför med magiker så framstår ju inte krigaren som nån smart person. Eller hur.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst är det en bra livsförsäkring. Det har jag kommit fram tll. Det är ju inte så kul om man får bködningen allan och det är ingen som kan ta hand om en. Då föredrar jag hellre en krigare som kan lite 1:a hjälpen än ingen alls.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Tja...

Visst, det kan ju stämma !!

Ska ta mig en titt på den sidan.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
N, visst. Det behöver ju inte vara så.
Men rent generlet sett så är ju att krigae inte ha intiligens som försatval när man gör en gubbe.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man har ju en viss dendens till att bli det ja... Sånt som man får räkna med. Just därför som sådana personer är så otrligt bra att ha med...

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där !!
Jag tror att alla tjänar på att ha en sådan person med i gruppen./images/icons/smile.gif

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Eller så skaffar man en ruggit fet sjukförsäkring som täcker det mesta...

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men rent generlet sett så är ju att krigae inte ha intiligens som försatval när man gör en gubbe."

Det beror på vad för slags krigare du gör. Gör du en skytteslusk eller någon annan form av kanonmat, visst. Då behövs inte intelligens. Han ska ju bara springa rätt fram och slakta.

Vill du göra en typisk rollpersonskrigare dock, vilka snarast borde jämföras med moderna jägarsoldater, så borde intelligens trots allt vara rätt högt prioriterat. För att söka till Special Forces ("Gröna baskrarna") så krävs college-utbildning, till exempel.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Sen när kräver kunskap i första hjälpen något större mått av inteligens eller utbildning???

Det märks att du inte gjort någon militärtjänst. Säg det du just sa till en soldat med ett kulhål i magen och lyssna noga på hans svar.

/Zäta
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Håller med !!! Vet själv jur jobbigt det är när man är lite stressad och man måste börja med att förbinda personen. Då är det en klar fördel om man kan de så man inte börjar att fundera på hur man skall göra.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jovisst, det finns ju skillnad. Det är ju klart.
Det är ju skillnad på en "vanlig" krigare och t. ex en palladin eller nått.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jo där har du fel!

Jag har visst gjort miltärtjänst och jag kan inte minnas att det fanns någon större skilnad i förmågan att tillägna sig den sjukvårdsutbildning som vi fick mellan dem som var mer eller mindre bildade. (Och i och med att jag låg på en Stab och tross pluton fans det rätt stor spridning, allt från s.k. fordonsmuppar som inte läst en bok sen småskoleåldern till universitetsstuderande.) Jag vidmakthåller att den typ av grundläggande första hjälpen som kan ges på slagfältet huvudsakligen är en rent praktisk färdighet som inte kräver några direkta genieer. (Även om att vara en komplett idiot inte är att rekomendera men säg å andra sidan någon färdighet som kompletta idioter är bra på???) Nej, det som räknas är att man faktiskt har fått öva, öva och åter öva, har man dessutom fått anledning att använda kunskaperna i ett skarpt läge är det ännu bättre.

/Bjorn
 

Zäta

Veteran
Joined
22 May 2000
Messages
75
Location
Göteborg.
Själv var jag plutonsjukvårdare, och den utbildning jag fick var varken enkel eller intelligensbefriad.
Under de 15 veckorna pluggade jag hårdare än vad jag nu gör på universitetet.
Däremot de 30 timmar vanliga soldater är inte mycket att hänga i granen, knappt värd att kallas första hjälpen! Dessutom är det sällan den vanliga soldaten gör något annat än stoppar blodflödet, och till det behövs ingen intelligens. Men första hjälpen inbegriper så fruktansvärt mycket mer än så, särskilt efter som de första minuterna på slagfältet kan vara skillnaden mellan liv och död.

För övrigt: vilken färdighet blir inte bättre av övning?

/Zäta
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Nu tycker jag ju att det beror på vilken sorts karaktär du spelar. Spelar du läkare/helare t.ex. så är Första Hjälpen/ Medicin etc. ett måste, men det är lite mer tveksamt med övriga typer. Visst, man vet att "den är bra att ha", men hur väl passar den in rent karaktärsmässigt? Sen får man ju se lite till vad man som spelare har för kunskaper, en del kan inte "karaktärsmässigt" appliceras på karaktären. Jag har t.ex. varit gruppsjukvårdare under FN-tjg. i Bosnien, men drar nästan aldrig nytta av de kunskaperna om de inte passar in i karaktären .

Red Dust.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Visst beror det på karaktären. Men själva poängen är att ju mer erfarenhet själva gruppen har, desto större chans är det att de har med en medicinkunnig.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Jo, man får akta sig för att prata rollspel där folk hör det. Annars tror de man är tokig.

[Hobert]
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
*fnissar hysteriskt* /images/icons/crazy.gif /images/icons/laugh.gif /images/icons/smile.gif /images/icons/laugh.gif

Min moder föreslog åt mig att jag skulle lobotomeras, efter att ha diskuterat rollspel och hur snyggt det är att "skjuta ut hjärnan på folk i SoF" med en kompis för högt /images/icons/laugh.gif /images/icons/crazy.gif /images/icons/frown.gif /images/icons/shocked.gif /images/icons/smile.gif /images/icons/laugh.gif


[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jo jag uttrycke mig väl ganska luddigt kanske. Sen så var jag i mina tankar lite väl mycket inne på fantasy där läkarvetenskapen inte är lika väl utvecklad. Vad jag menar är att man IMHO inte behöver nån större "boklig" bildning däremot behöver man givetvis utbildning i själva färdigheten i sig. Hela det här började iirc med att någon påstod att det ej var speciellt troligt att krigare kunde första hjälpen speciellt bra då dessa var så dumma och obildade och jag hävdar fortfarande att är det någon yrkeskategorie (ja utöver rena läkare/sjukvårdare altså) som borde kunna första hjälpen så är det krigare då de helt enkelt kommer i kontakt med skador oftare än andra.

Själv var jag plutonsjukvårdare, och den utbildning jag fick var varken enkel eller intelligensbefriad. Under de 15 veckorna pluggade jag hårdare än vad jag nu gör på universitetet.

Vad jag har för mig så motsvarar en plutsjv's utbildning ungefär en undersköterskas och det tar ju typ 3 års gymnasiestudier att bli så det förvånar mig inte att ni fick slita. Skulle dock bli förvånad om ens en läkare i en fantasysetting kan så pass mycket, i moderna spel finns det ju givetvis sånna som du.

Däremot de 30 timmar vanliga soldater är inte mycket att hänga i granen, knappt värd att kallas första hjälpen!

40 timmar har jag för mig att det är. På Stab&Tross fick vi av någon anledning 80h, inte för att jag förstår varför men det är ju iaf menigsfullare än stridsutbildning. :)
(Hur ofta har man egentligen i vanliga livet av att kunna sjuta GRG?)

Dessutom är det sällan den vanliga soldaten gör något annat än stoppar blodflödet, och till det behövs ingen intelligens.

Tja tänk vad många som lever nu som skulle varit döda om inte nån lagt ett vanligt enkelt tryckförband. (Och ja, jag minns hur man gör även om det snart är 10 år sedan min värnplikt.)

Men visst jag har den största respekt för armens sjukvårdsutbildning, inte tu tal om annat.


/Bjorn
 
Top