Info som finns om Jargus
Eftersom det blev lite diskussion kring det här tänkte jag snabbt dra upp alla info som jag har om Jargus, så att ni vet vad den kommer ifrån. Jag kan dock minnas fel, och rätta mig gärna då om ni har texterna till hands.
Jargus ålder: Geografica Mundana förklarar (om jag minns rätt) att Jargus har varit kejsare i ca ett och ett kvarts sekel, och inte var ung när han kom till makten.
Jargus odödlighet: I GM och L&H återberättas (med varierande detaljrikedom) legenden om hur Jargus kom till makten, då han efter att ha avvikit från den resa som skulle ta honom till ett kloster för resten av hans liv visar sig på sin halvbrors kröning. Halvbrodern blir arg, och slår bl.a. in näsbenet på honom, knäcker ryggen och spetsar honom till sist med ett av vakternas spjut. Jargus reser sig, drar ut spjutet och spetsar den förvånade brodern, varpå han sätter sig på tronen och kröner sig till kejsare. Dock ska de tre första månaderna i hans regering ha gått åt till att läka de skador han ådrog sig.
Den mystiska kvinnan: anledningen till att han inte begav sig till klostret ska ha varit att en kvinna talade med honom och erbjöd honom hjälp i utbyte mot en gentjänst i framtiden. Därefter tog hon med honom på en fyraårig resa, som det finns en del, i regel ganska extrema, historier om (involverande t.ex. Daak själv).
Jargus utseende: I en stämningsruta i Cirefalier beskrivs han som en mycket gammal man med sprucken, nästan läderartad hud. I första stämningstexten i SLG uppträder han beslöjad för sina trupper.
Jargus personlighet: Minns inte var det står, men jag har för mig att han har dragit sig tillbaka mycket från politiken med åren, och knappt syns till över huvud taget längre. Hans ansträngningar har gått åt att hålla samman Jargien snarare än expansion genom mycket skickligt politiskt spel, förbättrat relationerna med Mûhad och motsägelsefullt nog låtit invadera västra Drunok. I Cirefalier verkar han vara som man kan förvänta sig att en 170-årig härskare över ett genomkorrupt rike ska vara; trött, rakt på sak och pragmatisk.
Var det där om sinnesjukdom som tagits upp i tråden kommer ifrån vill jag gärna veta, för jag kan inte minnas det alls...