Nekromanti Teotropi??

Xepp

Veteran
Hej,
Jag håller på att läsa om olika religioner och så såg jag att man kna få teotropiska filament vid tex offer till en gud, men vad har man dessa till? Finns det någon cool ritual där man kan använda dess eller vad??

-Sebbe

Magnus L

Hero
Som jag fattat det så används teotropiska filament till alla prästritualer.

En del presenteras i regelboken men hela samlingen får du inte förän du införskaffat Religioner: Gudarnas kamp.

Mouja

Hero
Som jag fattat det så används teotropiska filament till alla prästritualer.

Japp. Prällen ber om filament från sin gud som han transformerar sedan till något roligt och tjolahopp.. så har du en ceremoni

Xepp

Veteran
Jaha. Så du menar att med teotropiska filament kan man utföra cermonier. Går det inte med andra filament?
Går det att göra egna cermonier och hur isåfall..

Magnus L

Hero
Nix, på båda frågorna. Det går inte att använda andra filament, möjligen daimotropiska om religionen dyrkar en demonfurste, jag vet faktiskt inte, kommer säkert mer om det i Demoner.

Det går heller inte mig veterligen att göra egna ritualer.

Mouja

Hero
Jaha. Så du menar att med teotropiska filament kan man utföra cermonier.

Ja... ceremoni = gudomlig ritual... skulle jag vilja säga

Går det inte med andra filament?

Troligtvis inte.. eftersom man ber guden om filament som man sedan (alternativt) transformerar till andra filament sorter

Går det att göra egna cermonier och hur isåfall..

Kolla 'Religioner: Gudarnas Kamp' för mer info om ceremonier

Mouja

Hero
Det går heller inte mig veterligen att göra egna ritualer.

Då måste man skapa helt nya Teotropiska effekter eftersom de inte upptas i någon bok (vad jag kan minnas)....

Mouja

Hero
Annars står det i M&M och ja de går att göra.. bara leka lite med effekter och så har man en finurlig ûber bra ritual (om man gör rätt)

Magnus L

Hero
Då måste man skapa helt nya Teotropiska effekter eftersom de inte upptas i någon bok (vad jag kan minnas)....

Stämmer bra, är nog rätt svårt att få fram balanserade och bra teotropiska effekter eftersom det inte finns någon designdata till ceremonierna.

Mouja

Hero
vad som mer skulle behövas för att göra en mäktig ceremoni skulle vara att man hade antal filament man måste be guden om och antal filament som effekterna kostade... då skulle alla dessa prällar bli ganska bra... om man sedan lyckades med att få dessa att ta en runda att utföra så skulle prästarna bli mäktiga.. men alldeles för lika magiker

Mouja

Hero
Det är det jag klurar på... man skulle ju kunna ta och 'halvera tidsåtgång' men att göra det tills de tar en runda skulle ta för många Obt6 or mot färdigheterna.... ingen skulle klara det.
Men med en ny färdighet skulle det fungera...

DAKRilla

Hero
Genom att kunna kasta cermonier på några få rundor så kommer prästerna att börja likna Dungeons & Dragons clerics, detta på gott och ont. Jag själv gillar inte att präster ska vara stridsmaskiner, men det är ju som sagt jag det.

Mouja

Hero
Jag tänkte mig nog mera böner som ger folk kraft... inte tar den ifrån dem...

Ungefär något jag tänkt mig:
Kraft bön (1)
Antal filament... : 1
Färdigheter: Ceremoni (Ob1t6) ((Eller dylikt))
Tidsåtgång: 1 runda
Räckvidd: Beröring
Varaktighet: Temporär

Prästen ger stärker den besvärjades kropp och ger denne +1 i STY under varaktigheten. Ceremonin kan endas utföras på de inom samma religion.

Nått sånt hade jag tänkt mig

DAKRilla

Hero
Det är precis sånt där jag menar. Böner har man förövrigt Gudomlig Intervention till, även om de inte är så pass flexibla som man kanske önskar. Men om du vill införa mindre böner så tycker jag att du bygger vidare på det konceptet istället, med qadosh och allt vad det nu heter.

Sabelkatten

Swordsman
Mystisk färdighet:
Bön (PSY) grundchans 0

Bön fungerar som Besvärjelse för magiker, med följande skillnader:

-Alstringen sker som i en cermoni där endast personen som ber får räkna sin quadosh.

-Alla handlingar i bönen tar 5 rundor (jämfört med ½ runda i en besvärjelse).

-Böner kan utföras improviserade och det är då möjligt att transformera i dem.

Möjligheten till fri improvisation har inte kommit upp när vi spelat, men det borde inte vara tillåtet.

/Henrik