Nekromanti Teotropi??

DAKRilla

Hero
Jag skulle föredra att bygga vidare på samma koncept som för Gudomlig Intervention. Att införa nya färdigheter är oftast för besvärligt, särskilt om man redan har en religiös person som borde kunna be.

Jag tycker även att enbart qadosh borde ha betydelse för hur bra man ber, för det borde enbart vare ens trogenhet till guden som räknas, inte hur bra man formulerar bönen, vilket ett högt färdighetsvärde skulle indikera på.

Dessutom så tycker jag att man inte borde ha så pass stor kontroll över vad som händer med en bön som med vad man har vid besvärjelser och där med även de bönesystem som du föreslår. Exempelvis så borde en bön i strid göra så att guden ingriper på ett sätt som passar dess natur, vilekt är upp till spelledaren. Martari skulle kanske ge någon svärdskämpe på rätt sida en bonus eller passande effekt som kan hjälpa. En bön till Jordmodern (?) när man sitter hukad vid sidan om sin döende vän skulle kanske ge honom en nivå enklare på dödsslaget, eller någon form av läkande effekt.

Sabelkatten

Swordsman
De sakerna är redan täckta av Gudomlig intervention. Anledningen att vi införde en ny "besvärjelsefärdighet" var att vi ville ge religiösa personer en möjlighet att dels utföra en del "vanliga magiska" handlingar (som att hela, t.ex.) utan att behöva riskeras att bli utsparkade av deras gud och utan att behöva sitta i timmar med en cermoni och dels för att de skulle kunna utföra mindre "mirakel" (välsingna krigarna inför striden, och liknande) utan att det - återigen - skulle ta timmar, alternativt inte ha någon effekt.

Och som sagt, det har fungerat bra hittills. Det blev ju lite räknande när den RP (munk) som orsakade det hela skulle få färdigheten efter att vi redan spelat ett tag men det var inget större problem (minska lite på några andra färdigheter och höja "Bön" istället).

/Henrik

DAKRilla

Hero
"De sakerna är redan täckta av Gudomlig intervention."

Nja. Man kan ju inte göra effekten och svårigheten mildare enligt reglerna som står i boken. Det jag tänker mej är helt enkelt, som det du var ute efter, mindre "mirakel". Och eftersom de är mindre så är de enklare och inte med lika farliga konsekvenser (om ens några), d.v.s. svårighten kan t.ex. vara mellan Ob2T6 till Ob4T6, beroende på i hur hög grad ändamålet stämmer med gudens vilja. Qadoshförlusten vet jag dock inte riktigt hur man ska göra med. Eventuellt kan man totalt skippa den, men dock höja svårigheten för bönerna så att de bara inträffar ibland, som böner i verkliga livet, eller nå...

Det enda jag egentligen är ute efter är att böner inte ska vara något man kan lita på i lika hög grad som magi. Man ska inte kunna välja den önskade effekten, utan bara be guden om dennes hjälp, och hjälpen ger guden på sitt eget lilla vis, som dock är i ungefär samma riktning som det prästen bad om. Man ska heller aldrig märka bönens effekt med de fem sinnena, för då handlar det om riktiga mirakel tycker jag.