Nekromanti Teotropisk magi och greppande tirakvapen.

drakponken

Veteran
Jag äger tyvärr inte RGK, så jag vet mycket lite om religoner och ceremonier. I alla fall eftersom teologi kan transformeras med normal svårighet till alla aspekter pch eftersom de flesta religoner tex Daakkyrkan inte vet hur magi fungerar (tror jag). Borde väl man kunna utföra besvärjelser och ritualer med hjälp av teotropi, det står ju tillochmed under Ceremonin helga att man transformerar till ataxotropi.

Ex:Abrodius är en daakpräst som vill hela sin svårt skadade bror ceremonin ha utför ser ut så här:
Daaks kroppsliga välsignelse
Antal filament som måste begäras:3
Färdigheter: Transformering(ob3t6) Ceremoni (ob2t6)
(besvärjelse/ritual?)
Tidsåtgång:1,5 timmar
Räckvidd:Beröring
Varaktighet:permanent
Ceremonin helar ob2t6 trauma

Och det andra: Vad finns det för (hus)regler om ex tirakkrokar, kan man hugga tag i fiendens axel och slita sönder musklerna?

Mvh:Drakponken

k7e9

Hero
Ja, teotropi kan transformeras av en med quadosh som har transformering, man slår sedan ceremoni, som du skriver för att lyckas. Ceremonier fungerar typ som ritualer, men man slår mot ceremoni istället för ritual och mot quadosh istället för alstra. Man kan helt enkelt använda de effekter som finns i M&M för att skapa ceremonier.

Det finns ju regler för "men" i skadetabellerna, som kan ge sänkt sty/rör och sådär. Men några specifika regler för krokar i övrigt har inte jag. Så om man siktar på axeln med en tirakkrok och gör en del skada finns ju chansen att man får "men" i skadetabellen. Det går väl säkert att husregla till så det händer oftare med vissa vapen om man så önskar.

Poseur

Swashbuckler
Angående cermonier så är dom rakt av ritualer fast kräver ofta transformering. Och man slår emot cermoni.

Angående tirakkrokar och liknande så finns det ju allvarliga skador såsom "men" och "fastnar".
Tycker det duger tillräckligt väl som det är.

Varför all denna fascination för specialregler om skador hela tiden?

Att regeln för fastnade vapen är sjukt underskattad har jag dock sagt tidigare.

/Poseur-huvudvärk

Regmolar

Swashbuckler
Angående cermonier så är dom rakt av ritualer fast kräver ofta transformering. Och man slår emot cermoni.
De har också sin speciella alstring, och är långt mer förlåtande - så länge man inte fumlar kan man slå om varje misslyckat slag om man bara har den tiden på sig (alstring undantaget). Sedan kanske det var något om att man kan ändra tiden man tar på sig från gång till gång också, men jag minns inte säkert.

Fienden

Hero
Jag älskar regeln för fastnande vapen.
Speciellt om man skulle råka ha väldigt låg STY.
Man behöver bara stå och rycka lite,
så har du ju i stort sätt DoT.

Poseur

Swashbuckler
Ja dom har ju en ganska speciell alstringsmetod så.
Men ritualer kan man ju också fortsätta att ta tid på sig om man misslyckas, dvs försöka igen tills man inte orkar eller fummlar är jag temligen säker på?

Angående tidsåtgången, det har jag inge aning om, var säkert fem år sedan jag läste om ceremonierna i religionsboken.

/poseur, mm kladdkakssmet

Poseur

Swashbuckler
Jo jag gillar den otroligt mycket, speciellt eftersom den uppmanar till visuella strider. Jag brukar nämligen låta den som har fastnat med sitt vapen, direkt försöka rycka ut det utan att det räknas som en handling.
Brukar vara ganska illa med sådant.
Däremot håller jag med, vapen som sitter fast och som Rp´s med låg sty eller låg rör inte får ut, fan vad dödligt.

Sen funkar den underbart vid bett också.
Vilket dock det var sjukt länge sen jag hade med.
Vilket dock är bra.

/poseur, monsterlös