Rising
Vila i frid
Något jag skulle vilja ha är någon sorts regelmakarterminologi så att vi enklare kunde förstå varandra. Eller tja, ska jag avra riktigt ärlig så handlar det mest om att jag skulle vilja ha något språk själv bara så att jag kunde strukturera upp mina tankar tydligare. Här kommer mina förslag på termer, bifoga gärna era egna tankar och kommentarer, eftersom jag är nyfiken på hur ni uppfattar mina ord och vilka typer av regelmekanismer som ni tycker saknas.
Obs! Det här är alltså termer för regelmakandet och för regeldiskussioner, inte för reglerna själva som man ska använda i själva spelet. Alltså: BRP's Grundegenskaper och Färdigheter tänker jag kalla för variabler i den här terminologin; de har ett namn och ett värde. Det betyder alltså inte att jag vill att det skall stå "variabler" på rollformulären eller att det ska talas om "variabler" i regelboken, bara att det kan vara praktiskt för oss i tunga regeldiskussioner. Såsom i frågan om man ska uttrycka vapenpenetration genom ett siffervärde (då är det en variabel) eller om man ska göra det genom ett antal olika kategorier (som stick- hugg- och krossskada).
Variabler
Vi börjar med variabler, då. En variabel har ett namn och en linjär skala. Oftast anges de med ett siffervärde, men det kan också handla om ord; såsom "skråma", "lindrig skada", "allvarlig skada" och "dödlig skada" i Kult. De har ju en rangordning och det råder ingen tvekan för dem som är införstådda med reglerna i vilken följd de skall anges. En variabel har bara två ytterligheter; de kan antingen vara låga eller höga.
Kategorier
Kategorier har ett namn och ett värde, men de saknar uttalad rangordning. Yrke: Krigare är exempelvis varken mer eller mindre än Yrke: Magiker. De är bara olika. Klasser, raser, magiskolor och vapentyper är andra exempel på kategorier.
Räkneoperationer
"2T8", "3 Ob T6 + 2", "hälften av din KP", "Din STY + FYS delat med två (avrunda uppåt)", "differensen mellan ditt FV och tärningsslaget" osv, de är alla räkneoperationer. De beskriver en procedur som genererar ett siffervärde. Star Wars och Gondica låter sina egenskapsvärden uttryckas genom räkneoperationer ("3T + 2", exempelvis)
Instruktioner och Regler
En instruktion är något som vid något tillfälle gör något med något annat. Typ: "Du förlorar 2T6 KP", "Offret blir blind i 3 stridsronder" och "Du får rollperson KAR + INT gånger tio silvermynt". En regel är en instruktion som också talar om när man skall utföra instruktionen: Typ "Trollet återfår 1 KP varje stridsrond", "Magikern kan inte lägga besvärjelser medan han har kontakt med järn" och "när någon slår en etta så har de utdelat en kritisk träff och får dubblera sin skada." Instruktioner kan aldrig ställa till med några problem eller motsägelsefullheter, medan det är möjligt med regler. Två instruktioner kan nämligen, om man har formulerat sina regler dåligt, inträffa samtidigt, och ge helt olika resultat beroende på vilken man tillämpar först. "Det här magiska vapnet gör +5 skada när du slår mindre än 5" är ett exempel på en regel som inte fungerar ihop med regeln om kritiska träffar ovan. Om man slår en etta; skall man då addera fem före dubbleringen eller efteråt? Man får två helt olika resultat beroende på hur man gör. (det här med regler och instruktioner skulle jag vilja tala mer om vid annat tillfälle)
Observera förresten att en kategori saknar all spelmässig relevans om den inte på något vis används tillsammans med en regel. Det finns många diskussioner här på forumet som handlat om huruvida rollpersonens kön skall vara en kategori som hör ihop med några regler eller inte, för att nämna ett exempel.
---
Slutligen skulle jag vilja att räkneoperationer, kategorier och variabler samsades under namnet Attribut. Det går ju exempelvis att föreställa sig hur "Skada:" skulle kunna vara ett attribut, som antingen kunde beskrivas genom en räkneoperation (såsom "2T6 + 2"), en variabel (såsom "4") eller en kategori (såsom "paralysation").
Erm... hä hade jag velat göra en länk till templates på något vis. Alltså, vad är det för skillnad på att blanda en Ras med ett Yrke, med att kombinera två Raser alternativt att multiklassa, samt med den typen av fria kategorier som "Muterade djur" innebär i Mutant?
Jag skulle också vilja leka med en del sköna idéer som den här uppdelningen åskådliggör: Ponera exempelvis att grundegenskaper kunde uttryckas med helt olika räkneoperationer; alltså att en enskild rollperson kunde ha "Styrka: 2T10" medan en annan hade "Styrka: 3T6". Om gruppen skulle hamna inför en stenbumling som krävde ett slag på 15 eller mer, då är den förste bäst, men om det räcker med 5 eller mer, då är den andre lämpligare. Ballt.
Obs! Det här är alltså termer för regelmakandet och för regeldiskussioner, inte för reglerna själva som man ska använda i själva spelet. Alltså: BRP's Grundegenskaper och Färdigheter tänker jag kalla för variabler i den här terminologin; de har ett namn och ett värde. Det betyder alltså inte att jag vill att det skall stå "variabler" på rollformulären eller att det ska talas om "variabler" i regelboken, bara att det kan vara praktiskt för oss i tunga regeldiskussioner. Såsom i frågan om man ska uttrycka vapenpenetration genom ett siffervärde (då är det en variabel) eller om man ska göra det genom ett antal olika kategorier (som stick- hugg- och krossskada).
Variabler
Vi börjar med variabler, då. En variabel har ett namn och en linjär skala. Oftast anges de med ett siffervärde, men det kan också handla om ord; såsom "skråma", "lindrig skada", "allvarlig skada" och "dödlig skada" i Kult. De har ju en rangordning och det råder ingen tvekan för dem som är införstådda med reglerna i vilken följd de skall anges. En variabel har bara två ytterligheter; de kan antingen vara låga eller höga.
Kategorier
Kategorier har ett namn och ett värde, men de saknar uttalad rangordning. Yrke: Krigare är exempelvis varken mer eller mindre än Yrke: Magiker. De är bara olika. Klasser, raser, magiskolor och vapentyper är andra exempel på kategorier.
Räkneoperationer
"2T8", "3 Ob T6 + 2", "hälften av din KP", "Din STY + FYS delat med två (avrunda uppåt)", "differensen mellan ditt FV och tärningsslaget" osv, de är alla räkneoperationer. De beskriver en procedur som genererar ett siffervärde. Star Wars och Gondica låter sina egenskapsvärden uttryckas genom räkneoperationer ("3T + 2", exempelvis)
Instruktioner och Regler
En instruktion är något som vid något tillfälle gör något med något annat. Typ: "Du förlorar 2T6 KP", "Offret blir blind i 3 stridsronder" och "Du får rollperson KAR + INT gånger tio silvermynt". En regel är en instruktion som också talar om när man skall utföra instruktionen: Typ "Trollet återfår 1 KP varje stridsrond", "Magikern kan inte lägga besvärjelser medan han har kontakt med järn" och "när någon slår en etta så har de utdelat en kritisk träff och får dubblera sin skada." Instruktioner kan aldrig ställa till med några problem eller motsägelsefullheter, medan det är möjligt med regler. Två instruktioner kan nämligen, om man har formulerat sina regler dåligt, inträffa samtidigt, och ge helt olika resultat beroende på vilken man tillämpar först. "Det här magiska vapnet gör +5 skada när du slår mindre än 5" är ett exempel på en regel som inte fungerar ihop med regeln om kritiska träffar ovan. Om man slår en etta; skall man då addera fem före dubbleringen eller efteråt? Man får två helt olika resultat beroende på hur man gör. (det här med regler och instruktioner skulle jag vilja tala mer om vid annat tillfälle)
Observera förresten att en kategori saknar all spelmässig relevans om den inte på något vis används tillsammans med en regel. Det finns många diskussioner här på forumet som handlat om huruvida rollpersonens kön skall vara en kategori som hör ihop med några regler eller inte, för att nämna ett exempel.
---
Slutligen skulle jag vilja att räkneoperationer, kategorier och variabler samsades under namnet Attribut. Det går ju exempelvis att föreställa sig hur "Skada:" skulle kunna vara ett attribut, som antingen kunde beskrivas genom en räkneoperation (såsom "2T6 + 2"), en variabel (såsom "4") eller en kategori (såsom "paralysation").
Erm... hä hade jag velat göra en länk till templates på något vis. Alltså, vad är det för skillnad på att blanda en Ras med ett Yrke, med att kombinera två Raser alternativt att multiklassa, samt med den typen av fria kategorier som "Muterade djur" innebär i Mutant?
Jag skulle också vilja leka med en del sköna idéer som den här uppdelningen åskådliggör: Ponera exempelvis att grundegenskaper kunde uttryckas med helt olika räkneoperationer; alltså att en enskild rollperson kunde ha "Styrka: 2T10" medan en annan hade "Styrka: 3T6". Om gruppen skulle hamna inför en stenbumling som krävde ett slag på 15 eller mer, då är den förste bäst, men om det räcker med 5 eller mer, då är den andre lämpligare. Ballt.