Robert Jonsson
Nothing is True. Everything is Permitted.
Okej, jag sitter och petar på reglerna till ett system för tillfället. I det använder jag mig av av ett konfliktsystem (må så vara strid, sociala situationer eller jakter) som baserar sig på grundegenskaperna karaktärerna har.
Det är lättare att uthärda en social konflikt om du har hög utstrålning, ett maraton lopp om du har god diskussion och en matematisk duell om du har något pannbenet.
Nu är det dock så att jag använder mig av två olika konflikter: korta och långa. De korta sträcker sig under endast en scen och är sen över. Alla förlorade värden återställs efter det, eftersom själva konflikten är över. De långa konflikterna sträcker sig däremot över hela berättelsen eller spelmötet. Det kan till exempel vara påfrestningen av kyla under tiden man reser genom ett arktiskt landskap. Förlorade värden återfås inte förrän berättelsen är slut.
Den korta konflikten är alltså händelsen för stunden, medan den långa är en mer övergripande mekanik som visar på en djupare påfrestning än den korta konflikten.
Vad jag skulle behöva hjälp är ett namnförslag till den KP som rollpersonerna har för konflikten - ett för den långa och ett för den korta. Jag har funderat på resurs såväl som resistens, men inget känns riktigt rätt, så jag tänkte höra om smartare folk än mig hade bra namnförslag på terminologin.
Det är lättare att uthärda en social konflikt om du har hög utstrålning, ett maraton lopp om du har god diskussion och en matematisk duell om du har något pannbenet.
Nu är det dock så att jag använder mig av två olika konflikter: korta och långa. De korta sträcker sig under endast en scen och är sen över. Alla förlorade värden återställs efter det, eftersom själva konflikten är över. De långa konflikterna sträcker sig däremot över hela berättelsen eller spelmötet. Det kan till exempel vara påfrestningen av kyla under tiden man reser genom ett arktiskt landskap. Förlorade värden återfås inte förrän berättelsen är slut.
Den korta konflikten är alltså händelsen för stunden, medan den långa är en mer övergripande mekanik som visar på en djupare påfrestning än den korta konflikten.
Vad jag skulle behöva hjälp är ett namnförslag till den KP som rollpersonerna har för konflikten - ett för den långa och ett för den korta. Jag har funderat på resurs såväl som resistens, men inget känns riktigt rätt, så jag tänkte höra om smartare folk än mig hade bra namnförslag på terminologin.