Nekromanti Terminologi

Krille

Super Moderator
Robert Jonsson;n184115 said:
Finns det något skäl att de inte bara heter "Stridsfärdigheter" och "Färdigheter"? Liksom, det är väldigt stor skillnad på sociala, intellektuella och icke-stridsfysiska. Man kan förstås klistra på "övriga" före om man vill.
Ja, båda är nämligen färdigheter, men på grund av Reasons™ är stridsfärdigheter grupperade i en grupp och resterande är det inte.

Tre solar

Hero
Krille;n184074 said:
Det är en intressant fråga i sig, men det är inte det tråden handlar om.
Jag vill bara förtydliga att utanför denna kontext tycker jag inte alls det är särskilt intressant. Däremot tycker jag - som de flesta andra också påpekat sedan dess - att vad en term står för är relevant för valet av term. Många (de flesta?) spel gör till exempel en uppdelning baserat på hur värden används, eller när de används.

Sapient

Swashbuckler
Krille;n184060 said:
"Det finns två sorters färdigheter, stridsfärdigheter och …"

…ja, vaddå?

Enligt det gamla talesättet "vilja, våld och vaselin (så går allt)" så - "vilja och vaselin"?

Herr Grönstedt

Swordsman
Sapient;n184143 said:
Enligt det gamla talesättet "vilja, våld och vaselin (så går allt)" så - "vilja och vaselin"?
Det är tre bra kategorier. Den ena handlar om sinnet, den andra om kraft och den tredje om smidighet. Dessutom är det ett bra namn på ett spelsystem.