Nekromanti Terone: regelskiss

Dimfrost

Special Circumstances
Tja, det funkade ju för Dnalor, så varför inte göra ett försök? Jag har lagt upp en kort (5 sidor) skiss på reglerna till Terone, och det vore kul om någon orkade kommentera det en smula. Det rör sig främst om min syn på rollpersonsskapande, med lite kommentarer om hur jag tänker mig att strid och magi ska fungera.

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
Attribut
Världsvana är en bra (Staden)attribut. Själv inkluderade jag den i Geografi bland mina regler när jag skapade dem, för Världsvana känns ju som ett typisk attribut som kommer att höjas allt eftersom..

Harmoni likaså.. Den finns inbakad i en av mina färdigheter.. Det som är smart med ditt sätt är att grundegenskaper på något sätt alltid säger en hel del av världen.. Detta har du tagit vara på, på ett bra sätt.. Likaså Begåvning (som jag hellre hade sett kunde kallats för Kreativitet - då Begåvning är ett brett ord) känns som en stor del av världen..

Färdigheterna
Angående färdigheterna så är det skönt att du lyckats få ner dem.. Det känns mer då som ett spel man kan läsa över dagen och spela på kvällen.. Just kontaktnät är en smart färdighet men man skulle kunna tänka sig att inkludera detta i de andra färdigheterna, genom att göra ett Karisma + färdighet-slag och säga att detta kännetecknar hur lätt man har fått vänner inom den krets man har kunskapen i..

Färdigheterna känns lite hoppiga dock.. Ibland är det en ren yrkesfärdighet, Köpmankunskap (borde heta Köpmannakunskap?), och ibland är det en del av yrket, som Sjökunnighet.. Det är väl mest namnen som jag hakar upp mig på..

Bakgrund
Kul idé att välja yrke ur en samhällsgrupp.. Det vore inte helt omöjligt att klassa in de övriga bakgrunderna (förutom de sociala stånden) i de två grupperna du redan har.. Cirkusfölje skulle jag nog döpa om till Artister, så att det kan inkludera teatersällskap likväl..

Yrken
Jag såg även att du hade droghandlare men vilken färdighet ska innehålla drogkunskap? Vildmarkskunskap? Duellant verkar vara ett rätt begränsat till vad denne brukar göra (sprätt duger väl lika bra?) om du nu inte fixat in en speciell funktion i världen för det yrket och gränsvakt är rätt begränsad vad gäller geografisk förflyttning..

Arketypen
Ska du ge massor av förslag på arketyper eller ska spelaren hitta på? Jag tycker detta är en rätt onödig sak, då du redan har för- och nackdelar i bakgrunden.. Faktiskt så tycker jag bakgrunden och arketypen är nästan samma sak (för bakgrund leder ju till arketyp)..

Bortom det mänskliga
Världen är kittlande.. Jag hoppas att du lyckas föra fram den på ett bra sätt så att man lätt får egna idéer till icke-människor när du väl skrivit klart allting..

Strid/Skada
Du har säkert fått kommentarer av mig tidigare om detta så jag går vidare.. Jag har väl inget att tillägga, precis..

Magi
Inte så mycket att orda om.. Tycker det är skönt att du har ett annat system för att visa olikheten med magi jämfört med andra system.. Nog för att jag gillar en och samma regelgrund för allting men eftersom allting är så enkelt så gör det inget i det här fallet.. Helst hade jag sett att kanske strids- och magisystemet utgick från samma grund..

Erfarenhet
Jag löste det i ett regelsystem genom att man fick en poäng mer om man använt färdigheten konstant i [färdighetsvärdet] månader.. Sedan hade jag en ett Värde där alla sammanlagda färdighetsvärden inte fick överstiga Värdet.. Om man kommit upp i den erfarenheten att man hade lika många sammanlagda färdighetspoäng som Värdet så fick man sänka ett annan färdighetvärde för att höja det nya..

Man skulle också kunna tänka sig att man får slå -över- [färdighetsvärdet]×3 med Intellekt (eller annan lämpligt attribut) för att se om man får höja i färdigheten.. Om Intellekt är 6 så innebär detta att man ändå inte kan över stiga 18 (3×6, vilket är den högsta färdighetsvärdet) då max som man kan slå är 2T6+6 = 18.. Detta innebär att man sänker antalet 5:or och 6:or i färdighetsvärdena som kan förekomma..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gav några snabba kommentarer

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Det låter vettigt tycker jag. Jag stör mig möjligen lite på att du hävdar att det finns en övre gräns för färdighetsvärdena, men den kanske inte är skriven i sten.

Finns det inte risk att Världsvana och Harmoni kommer lite i skymundan, eftersom de är så abstrakta? Vad jag menar är alltså att man använder ett annat Attribut istället eftersom det känns mer påtagligt att Balans är bra att ha när man smyger än att Harmoni är det.

Angående Färdigheten Närstrid: Ska det finnas Färdigheter för olika vapen, olika vapengrupper, eller ska du lösa det på något annat sätt?

Jag har börjat gilla system där det är svårt att bli bättre, så erfarenhetsbiten låter bra. Bara man ser till att det finns möjlighet att bli någotlunda kompetent från början, så man slipper rollpersoner som börjar som sopor och förblir det för all evighet.

Du har inte skrivit hur man bestämmer värdena i Attributen (eller så sov jag när jag läste den delen). Köper man dessa för någon form av poäng, bestäms de av valet av arketyp eller ska det fungera på något annat sätt?

/tobias

Kalil

Swordsman
Har læst, nedan kommer några (osorterade) kommentarer:

- Hur slår man før en færdighet? Det finns ingen tærning angiven. Det kanske jag som ær traditionalist, men det kænns lite stelbent att bara jæmføra skill+ability mot en svårighetsgrad :gremsmile: (Alternativt var hjærnan på semester nær jag læste).

- Klassiskt problem i system med BRP-røtter: Att kunna slåss med sværd ger ingen færdighet i att slåss med yxa. Det ær besværande, så till den grad att jag numera alltid betraktar nærstrid som en færdighet (som blir groteskt bra i stridsorienterade kampoanjer, men so be it).

- Blødning ær mest frusterarande tycker jag. Det må vara rimligt att man bløder nær man fått på nøten, men i praktiken så ær det en reglel som bara drabbar rollpersonerna (vinnarna) i striderna (deras fiender ær ju døda). Jag har spelat med och utan blødning och øverlag øvervæger nackdelarna (klart) øver førdelarna med att har regler før blødning.

- Jag anser att førbættring ær otroligt viktigt før ett spelsystem. Jag skulle aldrig starta en kampanj (længre æn ett par tre æventyr) med de erfaranhetsregler du presenterar. Det ær enbart tråkigt før spelarna nær deras rp aldrig blir bættre (eller åtminstonde annorlunda, som i Call of Cthulhu).

/Kalil

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej! Lite kommentarer är väl det minsta jag kan bidra med sen du så vänligt refererade till mig. :gremgrin:

1. Jag gillar inte alls termen "Balans". Den är förvirrande. Vad är det för fel på något mer traditionellt som "smidighet" eller "rörlighet"?

2. Egenskaper borde inte behöva vara så strikt begränsade av skalan 0-6. Varför inte låta Egenskaper vara det gyllene undantaget som kan ha både högre och lägre tak på sina nivåer än andra spelvärden. På så sätt slipper man konstigheter som sju olika varierande grader av nackdelen "enögd".

3. Grupparketyperna stämmer bra överens med hur jag själv resonerat i Zonkpop (fast jag använder mig av termen "projekt" som beskriver vad rollpersonerna har för gemensamma ambitioner, snarare än ett ord som beskriver rollpersonerna som sådana). Jag har funderat på huruvida det skulle vara möjligt att införa någon regelmekanism som utgick från och förstärkte rollpersonernas band till varandra, men inte kommit på någon bra idé. Min tanke var alltså att det skulle röra sig om en regel som hade betydelse under själva spelet, inte bara under rollpersonsgenereringen, så att gruppen kanske hade en pool av "hjältepoäng" eller vad man nu vill kalla dem knuten till gruppens utformning eller något. Har du haft några liknande tankar som du vill dela med dig av?

4. Du påpekar det själv, men den extrema obalansen mellan "landsbygd" och "vildmark" i dina exempel känns inte så rolig, även om jag håller med om att ett spel ofta mår bra av att balansen tillåts vara sekundär. Mitt förslag är att bönder också får lite vildmarksvana samt någon "social kompetens"-färdighet som ett utslag av landsbygdsbornas erfarenheter av byaskvaller som kan väga upp stadsbons "köpslå". Varför vildmarksbor skulle vara bättre på närstrid än bönder och borgare undslipper mig också; man går ju inte in i närkamp med djuren man jagar. Fast å andra sidan är det en fantasyvärld, så det kanske finns gott om monster att slåss mot ute i obygden.

...bara så att du har några förslag som du kan arbeta utifrån.

5. Du verkar inte ha något system för att passa in rollpersonerna i sin omvärld (om du förstår vad jag menar, God, det är vid sådana här tillfällen jag önskar att vi hade en the Forge-esk terminologi på det här forumet), alltså regler för att avgöra rollpersonernas startkapital, bostad, familjerelationer, kontakter och liknande. Sånt tycker jag personligen är ganska viktigt. Det borde gå ganska enkelt att passa in i "Bakgrund" varpå man kan låta det modifieras med diverse Egenskaper. Bara som förslag, alltså.

6. Jag tycker det är dumt att säga att det enkla stridssystemet ska premiera "snabbhet före underhållningsvärde". Ett system bör alltid premiera underhållningsvärde framför allt annat. Liksom, det är ju rentav ett axiom. Därmed inte sagt att ett snabbt system måste sakna underhållningsvärde. Mitt förslag är att du strävar efter att skriva ett stridssystem som är underhållande på grund av att det är snabbt.

7. Jag är inget fan av blödningsregler och jag skulle råda dig att skippa dom om möjligt. I ett skadesystem som jag gjorde till CCC kunde spelare drabbas av olika grader av skada under striden. När striden var slut fick de slå ett slag som modifierades av den mängd stryk de tagit under striden för att avgöra hur illa däran de egentligen var; från detta slag beräknades hur lång tid man hade på sig att komma under vård innan man kolade (om risken överhuvudtaget fanns). Sen var det inte mycket mer med det. Något att överväga kanske?

8. Jag gillar helt klart tanken bakom magisystemet, att Egenskapen bestämmer hur potent magin är och färdigheten hur väl man kan kontrollera den. Du har klurat ut en riktigt intressant mekanik där: den har nog gott om potential för ett bra och annorlunda magisystem.

9. Angående erfarenhetsreglerna: vad sägs om att använda sig av modellen att man efter varje äventyr tilldelas ett antal förbättringspoäng vars mängd baseras på olika omständigheter, varefter förbättringspoängen kan användas för att höja spelvärden enligt en kostnadsskala. På så vis kan man ganska enkelt reglera hur snabbt rollpersonerna blir bättre genom att kräva ganska många förbättringspoäng för att höja en nivå och sedan låta varje spelledare variera mängden poäng som delas ut.

Okej, det var nog allt. Det blev många subjektiva åsikter som smög sig med bland kommentarerna men sånt får man nog stå ut med om man postar på ett forum :gremsmile:. Jag hoppas att du hade nån nytta av mina kommentarer iaf.

Överlag så ser det bra ut. Ett system i min smak. Jag ser fram emot att se Terone i färdig version.

Dimfrost

Special Circumstances
Begåvning (som jag hellre hade sett kunde kallats för Kreativitet - då Begåvning är ett brett ord)
Men kreativitet tycker jag bara är en liten del av konstnärlig begåvning, därför är inte heller det en helt lämplig term. Jag valde begåvning eftersom det låter bra och jag tycker det har hyfsat korrekt klang.

Just kontaktnät är en smart färdighet men man skulle kunna tänka sig att inkludera detta i de andra färdigheterna, genom att göra ett Karisma + färdighet-slag och säga att detta kännetecknar hur lätt man har fått vänner inom den krets man har kunskapen i..

Färdigheterna känns lite hoppiga dock.. Ibland är det en ren yrkesfärdighet, Köpmankunskap (borde heta Köpmannakunskap?), och ibland är det en del av yrket, som Sjökunnighet.. Det är väl mest namnen som jag hakar upp mig på..
Vilken färdighet skulle motsvara Kontaktnät: överklass/adel?

Angående färdigheternas namn så har det avhandlats på annan plats. Och det är köpmanskap, inte köpmanskunskap.

Cirkusfölje skulle jag nog döpa om till Artister, så att det kan inkludera teatersällskap likväl..
Det rör sig inte om vanliga cirkusar, utan en särskild Terone-specifik sort. Rena teatrar finns bara i städerna, men även cirkussällskapen utövar någon form av teater. Antagligen borde jag ha ett annat namn på cirkusarna, men det är inget som jag har kommit på än.

Jag såg även att du hade droghandlare men vilken färdighet ska innehålla drogkunskap? Vildmarkskunskap? Duellant verkar vara ett rätt begränsat till vad denne brukar göra (sprätt duger väl lika bra?) om du nu inte fixat in en speciell funktion i världen för det yrket och gränsvakt är rätt begränsad vad gäller geografisk förflyttning..
Drogkunskap torde vara en separat lärdomsfärdighet. Det finns ju många sådana. Många av yrkena är kraftigt begränsade, men finns ändå med för att visa på möjligheterna världen har att erbjuda. Eventuellt kommer jag att skära en liten aning i floran av yrken, och då lär några av Sprätt/Duellant/Spelare/Ädling åka rätt snabbt, eftersom de är så lika.

Ska du ge massor av förslag på arketyper eller ska spelaren hitta på? Jag tycker detta är en rätt onödig sak, då du redan har för- och nackdelar i bakgrunden.. Faktiskt så tycker jag bakgrunden och arketypen är nästan samma sak (för bakgrund leder ju till arketyp)..
Arketypen definierar balansen mellan egenskaper, attribut och färdigheter. Jag ska ge förslag på några arketyper, och om man vill gå bortom den modellen kan man fördela en klumpsumma poäng helt fritt, som man tycker passar bäst. Jag borde antagligen påpekat detta i reglerna.

Erfarenhetsreglerna var det sista jag skrev dit, och det märks kanske att det avsnittet inte blev så värst genomtänkt. Mer kommentarer om det i ett annat svar.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Jag stör mig möjligen lite på att du hävdar att det finns en övre gräns för färdighetsvärdena, men den kanske inte är skriven i sten.
Jag kom på att jag antagligen borde tagit med exempel på vad skalans olika värden egentligen betyder. 0 är helt okunnig, 1 är nybörjare, 2 är lärling, 3 är kunnig och kompetent (ungefär medel), 4 är bra och över medel, 5 är mästare och 6 legendarisk mästare. Därmed ska det ganska mycket till för att ett värde ska överskrida 6. Attribut kan däremot tänkas överskrida 6, i varje fall Fysik.

Finns det inte risk att Världsvana och Harmoni kommer lite i skymundan, eftersom de är så abstrakta? Vad jag menar är alltså att man använder ett annat Attribut istället eftersom det känns mer påtagligt att Balans är bra att ha när man smyger än att Harmoni är det.
Jo, den risken finns naturligtvis. Jag kommer att påpeka problemet massor av gånger i de färdiga reglerna, så jag förhoppningsvis kan få tillvägagångssättet att verka naturligt i slutändan. :gremsmile:

Angående Färdigheten Närstrid: Ska det finnas Färdigheter för olika vapen, olika vapengrupper, eller ska du lösa det på något annat sätt?
Vet inte riktigt. Antagligen blir det färdigheter för olika kampstilar, som sedan omfattar ett gäng olika vapen eller vapengrupper. Det beror lite på hur det slutgiltiga stridssystemet (eller stridssystemen, snarare) kommer att se ut.

Du har inte skrivit hur man bestämmer värdena i Attributen (eller så sov jag när jag läste den delen). Köper man dessa för någon form av poäng, bestäms de av valet av arketyp eller ska det fungera på något annat sätt?
Arketypen ger en summa poäng att spendera på attribut, en på färdigheter och en på egenskaper. Det är hela poängen med arketypen: att balansera de olika sorternas speldata.

Och naturligtvis blir man kompetent från början. Jag avskyr verkligen motsatsen.

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Hur slår man før en færdighet? Det finns ingen tærning angiven.
Jag citerar från dokumentet: "I Terone används bara sexsidiga tärningar. För att utföra en handlig slår man två tärningar, lägger till värdet på ett attribut och en färdighet och försöker nå upp till en svårighetsgrad." Så nog var det hjärnan som var på semester här. :gremsmile:

- Klassiskt problem i system med BRP-røtter: Att kunna slåss med sværd ger ingen færdighet i att slåss med yxa. Det ær besværande, så till den grad att jag numera alltid betraktar nærstrid som en færdighet (som blir groteskt bra i stridsorienterade kampoanjer, men so be it).
Jag skrev ju inget om hur närstridsfärdigheterna skulle delas upp. Antagligen blir det i kampstilar, som motsvarar vilken typ av träning man har fått. Det här innefattar då ett flertal vapen. Och har man tillräckligt högt värde (som nog är 3) i en stridsfärdighet kan man använda alla former av vapen med viss skicklighet. Och det här systemet har inga BRP-rötter såvitt jag vet. :gremsmile:

Om blödning: kanske, kanske inte. Jag är ännu rätt osäker på det här. Skadereglerna är ganska färska.

Jag anser att førbættring ær otroligt viktigt før ett spelsystem. Jag skulle aldrig starta en kampanj (længre æn ett par tre æventyr) med de erfaranhetsregler du presenterar. Det ær enbart tråkigt før spelarna nær deras rp aldrig blir bættre (eller åtminstonde annorlunda, som i Call of Cthulhu).
Men de blir ju bättre, bara inte så ofantligt fort. Om man spelar en ung bondpojke som är förutbestämd att räda världen är det naturligt vis rimligt att man ökar sina färdighetsvärden rätt snabbt, men i de flesta andra fall, om man spelar kompetenta yrkesmän, känns det enbart märkligt att man förändras i ett rasande tempo, tycker du inte det?

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
1. Jag gillar Balans. Det känns lite fräschare, och kan ändå inte blandas ihop med någon annat attribut. Jag är ganska säker på att jag vill ha kvar det namnet. I mitt tycke kan man använda namn som inte är helt korrekta om de tillför någon form av stämning eller känsla till reglerna.

2. Alla egenskaper går inte från 0 till 6. Ta Dålig syn som exempel: med värde 1 är man närsynt, 3 är man enögd och 6 är man blind. Några mellansteg existerar inte. Jag borde kanske påpekat att inte alla egenskaper kan ha alla mellansteg., eller för den delen ens nå värdet 6.

3. Jag har också funderat lite på vad man kan ha grupparketyperna till, men jag har inte kommit på något direkt konkret. Kanske kan man ge en liten bonus till kämpar som är väl sammansvetsade och vana att slåss tillsammans om de slåss i en grupp? Men det känns lite fel. Herr Nils hade väl funderingar i dessa banor?

4. Landsbygd och vildmark ska nog balanseras lite, ja.

5. Allt sådant representeras av egenskaper. Vänner, pengar, familj, gamla fiender och så vidare. Bakgrunden är väl snarast en rekommendation om vad som kan vara lämpligt här. Har man inte adlig bakgrund kan man inte skaffa sig egenskapen Adel, och så vidare.

6. Du har naturligtvis en poäng med att allting ska vara underhållande. Det var en olycklig formulering från min sida.

7. Blödningsreglerna är inte genomtänkta. Det var bara något som dök upp efter den senaste tidens vapen/rustningsdiskussion. Jag dumpar kanske dem och kör bara med Skada.

8. Kul att du gillar magisystemet!

9. Bra idé, ska ta och överväga det här.

Kul att du tog dig tid att kommentera det hela! :gremlaugh:

/Dimfrost

Quadrante

Grisbonde
läste lite och funderade..

(först, jag trodde det skulle vara mer, men så var det en skiss - inget annat)

Jag funderar om det är så smart att ha ett system för strid , ett för dueller och ett för magi... borde du inte kunna kombinera dem så att det enkla är en slags grundmotor och påbyggnaden är antinen magireglerna eller duellreglerna.. och att duellreglerna och magireglerna går att kombinera, så att du kan få fram regler för magisk duell... (?)

Sen skulle man kunna införa en regel för tex mod eller motivation eller nåt... så att man skiljer ut "hejdukarna" från "antagonisterna" på ett enkelt sätt.. tex en hejduk är inte specielt kaxig efter en motgång/den fått ett sår.. tja hmn.. du kan ignorera det här sista.. det var inte så genomtänkt.. :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Magidueller är inte aktuella på grund av magins natur. Dessutom vill jag gärna att magisystemet ska kännas annorlunda, så att det verkligen skiljer sig från resten av reglerna. Därmed lär nog inte magisystemet påminna särskilt mycket om något annat, om jag nu inte fastnar för ett yatzybaserat duellsystem. :gremsmile:

/Dimfrost

Dimfrost

Special Circumstances
Re: tycker yatzyvarianten verkar intressant... [NT]

Om vi petar lite på Feliath kanske han skriver ett inlägg med ett förslag på ett sådant system. Det har ryktats om saken, i alla fall. :gremsmile: (Det vill säga, jag lurade honom att skriva ett testsystem åt mig. :gremlaugh:)

/Dimfrost

Rickard

Urverk speldesign
"Jag funderar om det är så smart att ha ett system för strid , ett för dueller och ett för magi... borde du inte kunna kombinera dem..."
Normalt så skulle jag hålla med dig för jag gillar strömlinjeformade system men om magi nu är ovanligt så kan det bidra till stämningen lite om det behandlas regelmässigt lite annorlunda.. Det kommer att bidra lite till mystiken för de andra spelarna.. Som exempel från egna erfarenheter så kan jag ta upp Deadlands magisystem där man använder sig av kort.. En onödig grej, men stämningshöjande..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som tycker precis samma sak om duellsystemet

Quadrante

Grisbonde
jo så sant [ANT]

Du har en poäng med att särskila något som är annorlunda, särskilt när det är ovanligt i spelvärlden..

Fast jag tyckte ändå att jag hade en god punkt med att de var kombinationsbara..

Nightowl

Champion
Jag har också funderat lite på vad man kan ha grupparketyperna till, men jag har inte kommit på något direkt konkret. Kanske kan man ge en liten bonus till kämpar som är väl sammansvetsade och vana att slåss tillsammans om de slåss i en grupp? Men det känns lite fel. Herr Nils hade väl funderingar i dessa banor?
I Adventure! finns ett antal rent konkreta grupper man kan tillhöra som exempel; alla spelare får i princip en bonuspoäng att lägga på sociala fördelar kopplade till gruppen. Den som INTE tillhör någon grupp går således miste om en poäng. Detta kan dels sägas vara rätt åt den tråkmånsen, dels finns en viss kompensation genom att han ju är självständig.

Överfört till Terone kunde gruppen enas om t.ex. en Egenskap eller två som *alla* får, eftersom de har samma bakgrund; en kunde vara "sammansvetsade", osv.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Det här var intressant, och påminner mig om att jag borde ta och läsa igenom Adventure! någon gång; jag skummade igenom det och ställde in det i bokhyllan när jag köpte det, av någon anledning. Bra idé var det i alla fall.

/Dimfrost