Hej! Lite kommentarer är väl det minsta jag kan bidra med sen du så vänligt refererade till mig.
1. Jag gillar inte alls termen "Balans". Den är förvirrande. Vad är det för fel på något mer traditionellt som "smidighet" eller "rörlighet"?
2. Egenskaper borde inte behöva vara så strikt begränsade av skalan 0-6. Varför inte låta Egenskaper vara det gyllene undantaget som kan ha både högre och lägre tak på sina nivåer än andra spelvärden. På så sätt slipper man konstigheter som sju olika varierande grader av nackdelen "enögd".
3. Grupparketyperna stämmer bra överens med hur jag själv resonerat i Zonkpop (fast jag använder mig av termen "projekt" som beskriver vad rollpersonerna har för gemensamma ambitioner, snarare än ett ord som beskriver rollpersonerna som sådana). Jag har funderat på huruvida det skulle vara möjligt att införa någon regelmekanism som utgick från och förstärkte rollpersonernas band till varandra, men inte kommit på någon bra idé. Min tanke var alltså att det skulle röra sig om en regel som hade betydelse under själva spelet, inte bara under rollpersonsgenereringen, så att gruppen kanske hade en pool av "hjältepoäng" eller vad man nu vill kalla dem knuten till gruppens utformning eller något. Har du haft några liknande tankar som du vill dela med dig av?
4. Du påpekar det själv, men den extrema obalansen mellan "landsbygd" och "vildmark" i dina exempel känns inte så rolig, även om jag håller med om att ett spel ofta mår bra av att balansen tillåts vara sekundär. Mitt förslag är att bönder också får lite vildmarksvana samt någon "social kompetens"-färdighet som ett utslag av landsbygdsbornas erfarenheter av byaskvaller som kan väga upp stadsbons "köpslå". Varför vildmarksbor skulle vara bättre på närstrid än bönder och borgare undslipper mig också; man går ju inte in i närkamp med djuren man jagar. Fast å andra sidan är det en fantasyvärld, så det kanske finns gott om monster att slåss mot ute i obygden.
...bara så att du har några förslag som du kan arbeta utifrån.
5. Du verkar inte ha något system för att passa in rollpersonerna i sin omvärld (om du förstår vad jag menar, God, det är vid sådana här tillfällen jag önskar att vi hade en the Forge-esk terminologi på det här forumet), alltså regler för att avgöra rollpersonernas startkapital, bostad, familjerelationer, kontakter och liknande. Sånt tycker jag personligen är ganska viktigt. Det borde gå ganska enkelt att passa in i "Bakgrund" varpå man kan låta det modifieras med diverse Egenskaper. Bara som förslag, alltså.
6. Jag tycker det är dumt att säga att det enkla stridssystemet ska premiera "snabbhet före underhållningsvärde". Ett system bör alltid premiera underhållningsvärde framför allt annat. Liksom, det är ju rentav ett axiom. Därmed inte sagt att ett snabbt system måste sakna underhållningsvärde. Mitt förslag är att du strävar efter att skriva ett stridssystem som är underhållande
på grund av att det är snabbt.
7. Jag är inget fan av blödningsregler och jag skulle råda dig att skippa dom om möjligt. I ett skadesystem som jag gjorde till CCC kunde spelare drabbas av olika grader av skada under striden. När striden var slut fick de slå ett slag som modifierades av den mängd stryk de tagit under striden för att avgöra hur illa däran de egentligen var; från detta slag beräknades hur lång tid man hade på sig att komma under vård innan man kolade (om risken överhuvudtaget fanns). Sen var det inte mycket mer med det. Något att överväga kanske?
8. Jag gillar helt klart tanken bakom magisystemet, att Egenskapen bestämmer hur potent magin är och färdigheten hur väl man kan kontrollera den. Du har klurat ut en riktigt intressant mekanik där: den har nog gott om potential för ett bra och annorlunda magisystem.
9. Angående erfarenhetsreglerna: vad sägs om att använda sig av modellen att man efter varje äventyr tilldelas ett antal förbättringspoäng vars mängd baseras på olika omständigheter, varefter förbättringspoängen kan användas för att höja spelvärden enligt en kostnadsskala. På så vis kan man ganska enkelt reglera hur snabbt rollpersonerna blir bättre genom att kräva ganska många förbättringspoäng för att höja en nivå och sedan låta varje spelledare variera mängden poäng som delas ut.
Okej, det var nog allt. Det blev många subjektiva åsikter som smög sig med bland kommentarerna men sånt får man nog stå ut med om man postar på ett forum
. Jag hoppas att du hade nån nytta av mina kommentarer iaf.
Överlag så ser det bra ut. Ett system i min smak. Jag ser fram emot att se Terone i färdig version.