Nekromanti [Terone/Solar System] Nya pölar

Dimfrost

Special Circumstances
Jag håller så smått på och funderar över hur man kan konvertera Terone till Solar System. Resultatet kommer upp på Simons Solar System-wiki men än så länge finns där bara en första skiss bestående av direktportar av crunch från Terone. Det är så vi spelar just nu eftersom jag inte orkade lägga ned någon tid på att fixa ett ordentligt system. Men det finns mycket mer man kan göra.

Första steget är att hitta nya pölar. Standardpölarna fungerar men det är avsevärt trevligare med pölar som bättre passar spelets stämning. Bland annat är jag grymt imponerad av Flesh, Chrome och Mana som Simon och gänget använder i sin Shadowrun-konvertering. Min tanke är att köra på en uppdelning som följer:

Natur, som mäter fysisk råkraft, livslust, hur nära man befinner sig naturen etc. Alternativa namn: Harmoni, Vigör, Vitalitet, Vår, I morgon

Världsvana, som mäter hur bra man är på att röra sig i de finare salongerna och i städerna i allmänhet, fallenhet för dolska intriger, status, allt sådant. Alternativa namn: Elegans, Stil, Dekadens (knappast klockrent), Vinter, I dag

Uråldrighet, som mäter kunskapen om den gamla världen, kopplingarna till den gamla tidens tekonologi och allt sådant. Alternativa namn: Damm, Höst, I går

Det finns två problem här. Det första är namnen. Inga är riktigt bra, speciellt inte "Uråldrighet". Ett förslag är som synes mer poetiska namn som Höst/Vinter/Vår eller I går/I dag/I morgon för att knyta an till uråldrigheten och framstegstron. Men det känns långt ifrån klockrent. Jag behöver förslag!

Uppdelningen som sådan tror jag fungerar. Problemet är hur pölarna ska refreshas. Natur kan ju refreshas genom fysisk träning, att slappna av i naturen med andra, festa hämningslöst och sådant. Världsvana genom dekadenta fester, droganvändande, träningsdueller, förförelse och så. Men Uråldrighet? Hur ska jag kunna få in en refresh av det som har med andra personer att göra? Som jag känner det måste jag försöka komma på en annan uppdelning, för Uråldrighet verkar inte funka alls i refreshsammanhang. Men sannolikt beror det på att jag är så dålig på att tänka i Solar System-banor. Så: hjälp mig!

(Jag tycker diskussioner passar bättre på forum än på en wiki, därför postar jag här. Och någon annan kan kanske också vara intresserad.)

Simon

Swashbuckler
Det var inte lätt, det här. Jag har suttit en stund och letat efter ord att använda som namn på pölarna som ska fungera bra ihop, men inte hittat mer än Natur, Kultur, ***tur.

Men alltså, jag undrar om det är en särskilt bra uppdelning. För som det är nu, i ditt förslag, så är uppdelningen utifrån i vilka cirklar man är aktiv, inte utifrån vilken sorts handlingar man ägnar sig åt. Det betyder att beroende på om man är en storstadshovtyp, en vildmarksbo eller en urtidsforskare, så är det enbart en enda pöl som är intressant att ha högt i. Det tror jag inte är bra. Kolla på mina pölar för Arcadia (här på Solar Matter). Vad de delar med defaulpölarna från Tsoy, Vigör, Instinkt och Förnuft, är att de alla representerar olika strategier som man kan satsa på i nästan samtliga tänkbara arenor. En officer kan briljera med rå, krigisk energi, eller med karisma och personlig charm, eller med strategisk insikt och finurlighet. Motsvarande med en palatsädling. Eller en bonddräng.

Även i mina Shadowrunpölar är det mer eller mindre på det sättet. En värstingfajter kan förlita sig på Flesh, med martial arts och liknande, på Chrome, med grymma vapen och cybernetik, eller på Mana, med stridsspells eller physadförmågor. Samma med en social typ, eller en politikertyp, eller en magiprånglare, eller vad som helst.

Risken är att det inte fungerar så med de pölar du föreslår här. En palatsädling har självklart störst nytta av Världsvana; en urtidsforskare av Uråldrighet och en utbygdsjägare av Natur. Det är lite synd.

Jag förstår vad du vill åt med uppdelningen, och jag är med på poängen i det, vad spelvärlden beträffar. Men jag undrar om inte den distinktionen du vill åt gör sig bäst när det gäller färdigheter och hemligheter.

Men jag vet tyvärr inte hur man går vidare. Jag har inga direkta motförslag (vilket i och för sig kan hänga ihop med att klockan är halv fem en söndagmorgon). Men kanske man kan säga såhär: vilka drivkrafter finns inom människorna i Terones värld? Vilka naturkrafter verkar inifrån hos människorna? Och, inte minst, hur märks höga värden i attributpölarna hos personer (inspirerat av Tsoy har jag skrivit nån mening om det i Shadowruncrunchet, här).

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, du har rätt i att det är knepigt, men jag är inte säker på att jag är så fel ute som du tycker. Man kan till exempel slåss med Natur (renhårig fajt, råkraft), med Världsvana (lömska trick, eleganta duellmanövrer) eller med Uråldrighet (tekniker från bortglömda fäktningsmanualer, eller med hjälp av den gamla tidens tekniska prylar). Och övertala någon med Natur (fysisk charm eller hotfullhet) eller Världsvana (man vet hur man ska föra sig, smicker, etikett), eller möjligtvis Uråldrighet (imponera med gamla kunskaper). Att smyga sig förbi en vakt i en mörk gränd är främst Världsvana (man vet hur det funkar i städerna) men även Natur lär gå bra (vanan att smyga sig på vilda bestar i skogarna går att applicera även här). Och så vidare.

Visst, de olika pölarna är ju lite mer kopplade till olika uppgifter här än i SS/TSoY. Men jag är inte säker på att det verkligen behöver vara ett problem.

Jag ska klura mer på saken.

Simon

Swashbuckler
Jag är säker på att du inte är särskilt fel ute. Se mina invändningar som inte negativ kritik utan ett välvilligt ifrågasättande. :gremsmile:

Säg nåt om hur personer med höga pölar i Natur, Världsvana respektive Uråldrighet (Arv?) utmärker sig?

Och vad tänker du kring återhämtning? Säg nåt om hur du tänker även om du inte är klar med hur du vill ha det.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag vet inte, det är mycket möjligt att det går att få till en bättre uppdelning också. Jag ska tänka mer på saken.

Med hög Natur kan man vara fylld av liv och vid god hälsa, hemma i skog och mark och bland enkelt folk snarare än i överklassens parfymerade salonger.

Med hög Världsvana är man blasé, sardonisk, kvick och hemma varhelst folk uppskattar en smula finess.

Med högt Arv (nja ... jag är tveksam) är man mer hemma i det förgångna än i dagens dystra verklighet; man kan ha förläst sig på dammiga gamla luntor, lärt sig använda märkliga maskiner man grävt upp bland forntidens ruiner eller vara den sista av en ättelinje som bevarat någon artefakt och något mått av kunskap om vad som gått förlorat.

Hmm, inte perfekt, men det kanske fungerar.

Återhämtning vill jag bestämt hävda att jag redogjorde för i trådstarten. :gremgrin:

Dimfrost

Special Circumstances
Det slog mig att jag inte hade tänkt på defensiva färdigheter med de här pölarna. Om det är okej med defensiva färdigheter som kan användas i många olika sorters situationer (så har jag uppfattat att reglerna fungerar, i alla fall, men jag är som ni märker rätt dålig på alternativa pölar) kanske det skulle kunna fungera med något sådant här:

Konservatism (Arv): skaka av sig effekterna av vad som händer i nutiden eftersom man är så försjunken i det förgångna.
Stil (Världsvana): Snabba reflexer, orubbligt självförtroende, man har varit med om saker förut och vet hur de ska tas.
Integritet (Natur): Motståndskraft, att dra styrka från naturen, viljekraft, fysisk uthållighet.

Både namn och själv uppdelningen är ytterst provisorisk fortfarande. Men jag tror att något i den här riktningen skulle kunna fungera.

---

Jag har fortfarande ingen aning om hur man ska refresha Arv/Uråldrighet, dock. Det var största anledningen till att jag alls startade tråden. :gremsmirk: