Nekromanti terrängfråga

Nässe

Myrmidon
Hej!

Jag sitter och plitar lite på en text och blir helt kokko eftersom jag inte kommer på en till synes simpel sak... Vad heter de där områdena man alltid ser i westernfilmer med klippor som sticker upp och en massa gångar emellan, som en labyrint av sten liksom. Typ vatten har urholkat massa gångar i ett berg, indianerna finns alltid där och rullar ner sten på en när man gått vilse... Vad sjutton heter det????

Nässe

Myrmidon
Njae, det ska finnas ett ord, jag har sett det i westernmoduler, de där klipprorna liksom... vad fasen heter de... I Svarta banden rider man in bland dem och letar efter en guldgömma... :gremsmile:

Nässe

Myrmidon
wikipedia är min vän

badlands heter på svenska... badlands... tydligen. Ett ord som verkar bra är kanjoner, funkis?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kanjon är ett mycket bra ord eftersom det i geologiska sammanhang betecknar »en av vatten urholkad djup dalgång mellan branta klippväggar«, typ. (Om den djupa dalgången INTE urholkats i berggrunden utan i lösa sedimentlager är det i stället en ravin. Se där hur underbart exakt språk kan vara ibland.)