Nekromanti Terra one + poll

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Interstellära resetider?

:CI hag uttryckte mig nog inte så bra heller... hrm. om man har tillräckligt avancerad teknologi för att driva upp en rymdfarkost i hastigheter över 10% av ljusets hastighet så börjar relativitets lagen spela lite spratt... för de som är ombord på farkosten så kommer tiden att går saktare, vilket ju innebär att deras restid minskar... deras restid minskar dock inte för alla andra, men det är en annan sak. de som är ombord på en farkost som åker i säg, 95% av ljusetshastighet kommer att uppleva varje timma som ca 20minuter, vilket innebär att tiden går fyra gånger så fort så det tar dom bara ca ett år att komma till en stjärna som ligger fyra ljus år bort... och ifall man kan åka ännu snabbare så går tiden ännu saktare... så om man bara kan accelerera upp till tillräckligt höga hastigheter så behöver man kanske inte något generations farkost... fast det är å andra sida svårt att få upp ett farkost till dom hastigheterna... :C) det var vad jag menade...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Re: Interstellära resetider?

Fast å andra sidan så om rymdskeppet åker iväg jättefort, så ur deras synpunkt så är det jorden som avlägsnar sig fort, vilket innebär att för dem så går tiden på jorden långsamt. Det finns ju inget sånt som en absolut hastighet, allt är fråga om referensramar. Relativitetsteorin är jobbig ibland.

"The theory of relativity is like an inapropriate erection. The more you think about it, the harder it gets."
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
Re: Interstellära resetider?

Þ^: jo... ljuset är konstant... och en absolut referensram... :C) hursomhellst så kan man komma undan med rymdfarkoster som åker mellan stjärnorna utan att det går några generationer för dom som åker...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Interstellära resetider?

Nja, grejen är att för att en referensram ska funka inom relativitetsteorin måste den vara i vila, alltså inte utsättas för någon nettokraft som accellererar den. I fallet med "rymdskepp åker från jorden" är det utan tvekan så att det är rymdskeppet som accellererar och jorden som är i vila (nja, någorlunda... jorden snurrar ju runt solen och så där, men det kan vi bortse från). Alltså är det rymdskeppet som utsätts för de relativistiska effekterna.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
fast växter tycker inte om att vara ute i rymden. De har små växter ute på stationerna nuförtiden som man försöker få att tycka om att leva där ute, men det går än så länge bara halvbra, de vill nämligen veta vilket håll som är neråt!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
fast växter tycker inte om att vara ute i rymden. De har små växter ute på stationerna nuförtiden som man försöker få att tycka om att leva där ute, men det går än så länge bara halvbra, de vill nämligen veta vilket håll som är neråt!
För långa resor behöver man ändå fixa något slags artificiell gravitation.

Problemet är att växter och deras miljö väger en hel del som ska lyftas upp ur en djup gravitationsbrunn.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Om det nu är så att artificiell gravitation endast går att uppnå via acceleration, samt att denna är låg, så har vi ju problem. Det blir ju alltid lättare att "göra" syre fysikt/kemiskt än biologiskt, så varför man ska ha växter övergår mitt förstånd.

Det är klart, gröna växter lär göra resan trevligare...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
Om det nu är så att artificiell gravitation endast går att uppnå via acceleration, samt att denna är låg, så har vi ju problem.
Rotation funkar också fint, vilket enkelt kan testas genom att krypa in i tvättmaskinen och köra igång den på centrifug. Skyll inte på mig bara.

Det blir ju alltid lättare att "göra" syre fysikt/kemiskt än biologiskt, så varför man ska ha växter övergår mitt förstånd.
Håller med, och om man ska ha med växter så behöver man ju inte ha med tulpaner och sånt. Alger eller andra okomplicerade växter borde funka lika bra och och vara mindre svårskötta.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Om det nu är så att artificiell gravitation endast går att uppnå via acceleration, samt att denna är låg, så har vi ju problem. Det blir ju alltid lättare att "göra" syre fysikt/kemiskt än biologiskt, så varför man ska ha växter övergår mitt förstånd."

Mycket enkelt: växter gör, förutom syre, även kolhydrater, vitaminer, proteiner och annat näringsrikt, och de gör det av vanlig hederlig sk*t. Det folk andas ut och dumpar i toaletten blir syre och mat som man kan stoppa i sig igen. Det innebär att man inte behöver plocka med sig nio månader mat (ca 180x2kg per person) för enkel resa, utan kan spara in en jefla massa utrymme i och med att sk*ten återvinns.

Så inte nog med att gröna växter lär göra resan trevligare, de lär dessutom göra resan billigare.

Och ett "neråt" kan även skapas genom att rotera saker och ting. Om det finns en roterande ring någonstans så blir "utåt" i ringen lika med "neråt". Vare sig människor eller växter märker någon större skillnad.
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Rotation funkar också fint,

Och sen får jag skämmas och känna mig dum, visst går rotation oxå bra...

Det krävs dock ett ganska stort skepp, om man inte ska kännas alltför konstigt...
 

hyperdrive

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
193
Location
Uppsala
Re: Closed Time-like circles

Det arbetars också hårt med att fundera ut hur man kan få tillbaka resenärerna i jordens 'tidsram'. Ett högst seriöst förslag är CTC (Slutna tidsliknande cirklar) som är en _fysikalisk_ modell för hur man kan åka bakåt i tiden som stämmer med den modell av universum vi har idag.

"If we only had an infinitly long cylinder, that weights as much as a neutron star... it would be simple.." :gremwink:
 

Ezzy

Warrior
Joined
14 Jun 2000
Messages
213
Location
----
"Och ett "neråt" kan även skapas genom att rotera saker och ting. Om det finns en roterande ring någonstans så blir "utåt" i ringen lika med "neråt". Vare sig människor eller växter märker någon större skillnad. "
mja... för att man inte ska märka något måste ringen vara väldigt stor, i mindre ringar så kommer tex, saker att falla konstigt och du kommer gå snabbare åt ett håll och så... några länkar:
artificell gravitation
rymd kolonisering
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,656
mja... för att man inte ska märka något måste ringen vara väldigt stor, i mindre ringar så kommer tex, saker att falla konstigt och du kommer gå snabbare åt ett håll och så...
I skepp i den klass vi talar om för långa resor så måste man ändå ha stora skepp. De problem du nämner är i vilket fall inte värre än att man kan fixa dem med åksjukepiller. :gremlaugh:
 
Top