Isletbranch
Veteran
Jag håller på och spånar på ett friformäventyr där rollpersonerna ska vara vetenskapsmän, tekniker eller liknande. Det är tänkt att utspela sig på en planet någonstans lagom långt borta från helt bebodda världar. På planeten finns endast en liten terraformnings-bas (det kan även finnas en bemanningsbar "väderstation" i stationär omloppsbana över basen). Äventyret ska nog vara skräck liknande Solaris med ”verkliga hallucinationer” och lite Alien med saker som kryper i ventilationstrummor. Det kan tänkas att RP:na är vanliga personer t.ex. kock, lagerchef, samordnare. Men men…över till frågan.
Jag vill försöka få in terraformingen som en förklaring till händelserna alternativt vilseledande förklaring som drar RP:nas uppmärksamhet från vad det egentligen är (kanske en helt vanlig psykopat som varit i rymden för länge).
Så jag undrar därför:
Vilka olika sätt finns det att terraforma en planet på?
Jag kan komma på två:
1. En teknisk lösning som består av en maskin som står i basen och pumpar ut växthusgaser eller så.
2. En biologisk lösning där man sprider ut encelliga bakterier eller så. Bakterierna behöver inte syre men dom överlever på nåt sett och skapar kolonier i vad som ser ut som hav av mossa och denna mossa bildar syre och andra nödvändiga gaser.
Vad kan gå fel?
Nåt måste gå fel det säger ju sig självt, men vad och hur? Skapar maskinen ett lustigt moln som omger stationen så att man inte kan komma därifrån. Är bakterierna farliga för människor? Skapar bakterierna sjukdomar eller skapar dom hallucinationer?
Varför är Science Fiction-forumet så inaktivt?
Jag vill försöka få in terraformingen som en förklaring till händelserna alternativt vilseledande förklaring som drar RP:nas uppmärksamhet från vad det egentligen är (kanske en helt vanlig psykopat som varit i rymden för länge).
Så jag undrar därför:
Vilka olika sätt finns det att terraforma en planet på?
Jag kan komma på två:
1. En teknisk lösning som består av en maskin som står i basen och pumpar ut växthusgaser eller så.
2. En biologisk lösning där man sprider ut encelliga bakterier eller så. Bakterierna behöver inte syre men dom överlever på nåt sett och skapar kolonier i vad som ser ut som hav av mossa och denna mossa bildar syre och andra nödvändiga gaser.
Vad kan gå fel?
Nåt måste gå fel det säger ju sig självt, men vad och hur? Skapar maskinen ett lustigt moln som omger stationen så att man inte kan komma därifrån. Är bakterierna farliga för människor? Skapar bakterierna sjukdomar eller skapar dom hallucinationer?
Varför är Science Fiction-forumet så inaktivt?