Vitulv said:
Vi kan ta ett par citat från Ohly:
"De är inte seriösa och de är dessutom farliga" (Om Sd)
"De har ingen människosyn som är så vedervärdigt vidrig som Sverigedemokraternas." (Om de borgerliga partierna)
Jag litar faktiskt på att Expressen får rena citat rätt. Speciellt i en enskild intervju. På så sätt tycker jag inte det är vanskligt.
Jag suttit och omformulerat mitt svar ett tag nu, och kommit till ett stadium där jag finner att ditt exempel börjar halta mer och mer. Vi kan börja med dina citat, där det första i sin helhet lyder:
"– Det är ju inte bara rasismen, det är ju också en stenhård högerpolitik som slår mot facket, mot de lågavlönades, mot kvinnornas rättigheter, mot homosexuellas rättigheter. Det finns mängder av högerståndpunkter som de står för som människor inte känner till. De har förenklat sin retorik till att handla om invandring. De är inte seriösa och de är dessutom farliga så nej - aldrig någonsin [kommer vi att samarbeta]."
Det andra såhär:
"Vi har kommit överens med dem [KD] i asylfrågor till exempel, de fyra partier som sitter i riksdagen i dag som formar Alliansen är inte rasistiska eller främlingsfientliga. De har ingen människosyn som är så vedervärdigt vidrig som Sverigedemokraternas."
Polemiskt tal skulle jag kalla det. Du väljer "demonisering" som benämning på vad du påträffat som militär, men i det här fallet tycker jag inte ordet är precist nog. En bättre, och snävare, benämning tycker jag i så fall "avhumanisering" är, annars tror jag faktiskt allt för mycket retorik kan kopplas till det du är ute efter. Vad Ohly gör i artikeln är att försöka göra det extra tydligt varför SD särskiljer sig från övriga borgerliga partier. Inget i dina citat tycker jag däremot underminerar SD-politikers människovärde.
Därtill saknar det en logisk underbyggnad eller incitament som skulle föranleda en attack likt den ABB utförde mot den norska regeringen och Arbeiderpartiet. ABB:s manifest följer en viss logik: AP angreps för att de sitter i en majoritetsregering som försvarar nuvarande ordning, där muslimer anses välkomna in i det norska samfundet - inte för att de är de mest enträgna försvararna av minoritetsgruppens rättigheter, utan för att de är de största och de mäktigaste. De är därmed, med ABB:s logik, "Cultural Marxists" och därmed landsförrädare. Därför är de ett mer angeläget mål än en moské eller muslimsk förskola eller annan muslimsk institution skulle kunna vara, trots att det främst är muslimerna som avhumaniseras. SD och SDU har inte en tillstymmelse lika stor maktbas i jämförelse; de är ett litet parti och därtill riksdagens paria. Som tankeexperiment är det delvis på grund av detta svårare att föreställa sig att vänsterextremister skulle finna det angeläget att med våld försöka radera ut SD. Därtill är det är nationalismens grundidé med "en stat, ett folk, en kyrka" starkt kopplat till idén om landsförräderi som det yttersta brottet som blir den avgörande mixen här, tycks det mig, och jag har jättesvårt att tänka mig motsvarande incitament ur ett vänsterperspektiv.
Jag tycker att den typen av retorik faktisk demoniserar motståndaren, och att den ligger i paritet med, eller kanske till och med är hårdare, än Sverigedemokraternas retorik.
Tja, jag har från åskådarbänk hört
Erik Almqvist kalla Miljöpartiet för "marxister" i Lunds kommunfullmäktige. Jag skakade på huvudet åt det då, men det kom tillbaka till mig när jag såg igenom ABB:s youtube-manifest. Det Almqvist sa får onekligen en mycket starkare innebörd i ljuset av vad som nu skett. Citat ska ses i sitt sammanhang. SD har varit med om att bygga upp det ideologiska ramverk som ABB nyttjat som motiv för sina handlingar, det tycks vi vara överens om nu. Hur Ohlys formuleringar kan användas för att ge kraft åt vänsterextremistiskt våld återstår att visa på.
Angående att demonstrera med våldsvänstern så tänker jag bl.a. på demonstrationstågen mot Sverige-Israel-tennnismatchen i, var det malmö? När Ohly glatt spatserade i samma tåg som de autonoma, som sedan startade upplopp, misshandlade människor och vandaliserade.
Det stämmer att V (och SSU) arrangerade ett tåg där även autonoma och icke-pacifistiska grupper gick med, och det förtjänar de kritik för. Det är dock, som så ofta när det kommer till demonstrationer och mediaskildringar (jag har egen erfarenhet,
om du minns), viktigt att se till proportionerna: Våldsverkarna beräknades till ett hundratal (det "svarta blocket"), de fredliga demonstranterna till flera tusen (om många av dem började i sin tur demonstrera mot svarta blocket, och arrangörerna bad därtill dem att avlägsna sig).
Jag kan ha fel, men är det inte vanligt att Ung Vänster delar demonstrationståg med t.ex AFA och RF? Eller att de går tillsammans för att störa torgmöten och liknande tillställningar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Nej, det är väldigt ovanligt, skulle jag vilja säga. Jag har på senare tid kommit att samarbeta med V vid vissa tillfällen, och kan intyga att dessa grupper har väldigt lågt förtroende - något de bland annat gjort sig av med på grund av ovanstående incident.
På samma sätt tycker jag inte att Sd ska stå till svars för vad partiets anhängare gjorde på åttiotalet, eftersom jag är ganska säker på att de elementen för länge sedan försvunnit ur partiet.
Skinnskallar, den dåliga sorten, fyllde ut SD:s demonstrationer långt in på 90-talet. Bara en parentes.
Just vad det gäller personer tror jag iofs att både Sd och V skulle må bra av att utesluta åtminstone en handfull.
Jag håller med. I V-sammanhang tycker jag svensk-peruanska föreningen är det mest påfallande exemplet, med deras stöd för
Sendero Luminoso. De tycks inte tas på allvar, men de tillåts likväl fortfarande att gå med i partiets demonstrationer. I SD har trion Björn Söder, Kent Ekeroth och Eric Almqvist alla stått för häpnadsväckande citat, men de tillhör alla partitoppen så deras åsikter tycks vara direkt sanktionerade. Sedan finns det givetvis ett flertal lite mindre kända namn som har yttrat sig oerhört märkligt, fast sällan, eller aldrig, leder detta till att någon utesluts. Jag tycker inte SD och V ens rör sig i samma trakter när det gäller den här.