Jag har funderat en hel del fram och tillbaka under den här tråden, och det är faktiskt en del i mitt egna resonemang som jag känner har ändrats. Jag skrev tidigare att man inte kan lasta Sverigedemokraterna eller liknande partier för det som har skett, och det står jag väl fortfarande, i varje fall att man inte kan direkt skuldbelägga dem. Däremot så skiftar jag nog till att den högerpopulistiska vågen i norden/europa är en av orsakerna till att ABB gjorde det han gjorde, och SD, FrP och Danske Folkeparti är delar av denna politiska inriktning.
Alltså, nej - partierna förespråkar inte våld mot meningsmotståndare, men de för en retorik som demoniserar, eller i varje fall skuldbelägger vänstern och, till viss del, invandrare. Det talas om förrädarpolitiker och invandrarhorder, och som gammal militär vet jag att demonisering av fienden är ett effektivt sätt att motverka skuldkänslor för våldsdåd.
Så nog har den politiska våg vi ser i europa, om inte direkt skuld, så i varje fall en klar och stark koppling till terrordådet i Oslo och på Utöya.
Det är egentligen samma sak som när vänstern passivt och tyst accepterar de autonomas våld mot Sverigedemokrater, eller andra meningsmotståndare. Visst, Lars Ohly skulle (troligen) inte förespråka våld mot politiska motståndare, men genom att gå med i samma demonstrationståg som de autonoma, och i princip utmåla SD som världens ondaste människor skapar han ett klimat där en våldsam grupp eller individ får lättare att motivera sina handlingar. Terrordådet i Norge liknar på många sätt annat politiskt våld, även om det är långt mycket grövre än vad vi hittills sett. Men det handlar fortfarande om en person som genom politiska tongångar lyckats intala sig att hans meningsmotståndare är monster, och därför förtjänar att dö.
Just nu leker jag med tanken på om det varit ombytta roller, dvs. om ett SDU-läger angripits av en vänstervriden terrorist. Hade rapporteringen sett annorlunda ut? Hade fördömanden krävts ur Lars Ohly? Eller hade vi tyckt att det var lite mindre fruktansvärt; det var ju ändå bara sverigedemokrater ("and they had it coming")?
Tankar?