Nekromanti Terrordåd i Norge

Xyas

Swashbuckler
krank said:
- Jag misstänker att det kommer att vara ganska tyst från Jimmie Åkesson den närmaste tiden. Mr. "de värsta terrordåden utförs av muslimer, och källan jag har för det är att jag tycker att det är så". Jag tror att någon tidning eventuellt kan pressa ur honom att hans parti minsann inte är främlingsfientligt, men han kommer nog att försöka hålla en jävligt låg parti ungefär här. Killen som utförde dådet ligger ju nånstans mellan honom och Alliansen åsiktsmässigt, liksom (före detta medlem i Framskrittspartit, kritiserat "islamisering" etc på nätet).
Ja borde vi inte nu, i konsekvensens namn, tvångsansluta Åkesson och Kjærsgårds skuldmässigt till det här? Inte nog med att de delar hudfärg och politik, de är ju dessutom nordbor allihopa! Eller är det bara när det gäller religion som vi gör sånt.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
krank said:
Sedan 90-talet och skinnskallevågen har den organiserade vitmaktrörelsen varit ett problem. Givet, inte riktigt på den här nivån, men SÄPO har vad jag vet påtalat farorna med de högerextrema ett tag nu.
SÄPO har under många år påpekat att militanterna utgör ett hot mot individer (mord, mordförsök, misshandel, osv), men inte mot det svenska statsskicket.

Ur ett politiskt perspektiv, efter Sovjetunionens undergång för 20 år sedan finns det inget egentligt våldshot mot vår demokrati. De som hatar vårt fria samhälle (oavsett varför de gör det) saknar resurser att störta det och införa sin form av diktatur.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
xyas said:
Ja borde vi inte nu, i konsekvensens namn, tvångsansluta Åkesson och Kjærsgårds skuldmässigt till det här? Inte nog med att de delar hudfärg och politik, de är ju dessutom nordbor allihopa! Eller är det bara när det gäller religion som vi gör sånt.
Bara för att vara tydlig: Jag vill inte knyta Åkesson etc till det här. Han har ingen personlig skuld i det inträffade. Alls. Faktiskt. Han råkar dela åsikter med förövaren, och är ganska glad i att just klumpa samman alla muslimer i en enda stor terrorhög, men givetvis ska vi (jag) vara bättre än så.

Mitt påpekande var inte menat som en anklagelse mot Jimmie, utan en känga mot hans islamfientliga retorik och hans totala brist på källor till diverse huvudlösa anklagelser.

Jag tror inte att SD's presschef (eller vem det nu var) kommer att twittra "Äntligen" den här gången, är allt jag säger.

krank

Mekanurg said:
SÄPO har under många år påpekat att militanterna utgör ett hot mot individer (mord, mordförsök, misshandel, osv), men inte mot det svenska statsskicket.

Ur ett politiskt perspektiv, efter Sovjetunionens undergång för 20 år sedan finns det inget egentligt våldshot mot vår demokrati. De som hatar vårt fria samhälle (oavsett varför de gör det) saknar resurser att störta det och införa sin form av diktatur.
Absolut.

Det här terrordådet var ju inte så mycket ett hot mot demokratin så mycket som ett hot mot just individer, som jag ser det - att det finns politiska anstrykningar är ju inte riktigt relevant på det sättet.

Men att påstå att hotbild från höger skulle vara "ny" är som sagt stollerier... (Och nej, jag säger inte att du sagt emot mig här, jag bara understryker lite...)

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Utbruten deltråd

Jag bröt ut tråden som handlade om krig för demokratin till en egen tråd. Den finns här.

/tobias

Xyas

Swashbuckler
krank said:
xyas said:
Bara för att vara tydlig: Jag vill inte knyta Åkesson etc till det här. Han har ingen personlig skuld i det inträffade. Alls. Faktiskt. Han råkar dela åsikter med förövaren, och är ganska glad i att just klumpa samman alla muslimer i en enda stor terrorhög, men givetvis ska vi (jag) vara bättre än så.

Mitt påpekande var inte menat som en anklagelse mot Jimmie, utan en känga mot hans islamfientliga retorik och hans totala brist på källor till diverse huvudlösa anklagelser.

Jag tror inte att SD's presschef (eller vem det nu var) kommer att twittra "Äntligen" den här gången, är allt jag säger.
Heh, när du skriver ett sånt inlågg får du det att låta som jag tycker så (inte för att jag säger att det var ditt syfte).

Mitt inlägg var såklart satiriskt menat beträffande hur Muhammed Svensson, tredje generations invandrare i Sverige, riskerar att få utstå dömande blickar för att något bomb-kåt pucko i mellanöstern gillar sharia-lagar i sitt land.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
När det gäller USA och Stilla hade man som jag sade tidigare inga större koloniala ambitioner. Filippinerna skulle blir självständigt 1946. Utöver detta hade man bara små öar väster om Hawaii: Guam, mfl. Japan kontrollerade mycket mer, tyska besittningar man hade tagit över 1914.

När det gällde Kina stödde USA inhemska handelsintressen därborta, men detta var inte kolonialism på brittisk nivå. Det fanns ju en stark isolationistisk strömning i USA som gick ut på att man skulle låta resten av världen sköta sitt.

Därför är det orättvist att jämställa USA:s stillahavspolitik med den japanska. Tokyo strävade efter att upprätta en hegemoni där Japan skulle bli herremakt och ekonomiskt självförsörjande (autarki). Den brutalitet som militären använde i Kina hade gjort väckt avsky i USA.

krank

xyas said:
Heh, när du skriver ett sånt inlågg får du det att låta som jag tycker så (inte för att jag säger att det var ditt syfte).
Absolut inte. Det vill jag också har klarlagt.

Erfarenheten har lärt mig att det i såna här diskussioner är vanskligt att vara otydlig... Så jag förtydligar hellre i onödan.

Ymir

Liten kantbaron
Storbritannien och Frankrike gick in i andra världskriget därför att Tyskland hade börjat rita om Europas karta med våld. Det hade inget med kolonialism att göra. Hotet var nära och extremt allvarligt. Hitler hade ju talat klarspråk.
Kolonialism och kolonialism. Tyskarna hotade deras egna politiska intressen i Europa. Men det är sant att där fanns kompromissvilja; det var ju nån konferens där man med Tyskland diskuterade möjligheten att ge tillbaka de tyska kolonierna i Afrika, men konstaterade att Tyskland skulle behöva göra stora eftergifter i Europa först. Men förstå mig rätt, allt jag försöker säga är:
Andra världskriget var -inte- konflikten där demokrati stod mot fascism och godhet mot ondska. det var en konflikt där olika stormakters maktanspråk krockade med varandra, och ingen (utom UK i någon liten mån) var beredd att backa undan. Det var -precis- samma anledningar, i grund och botten, att det blev krig som det var i WW1, även om det naturligt nog hos axelmakterna i WW2 fanns en mer påtaglig revanschlusta.

Churchill och Roosevelt talade också klarspråk med sina krigsmål. Det handlade om att få slut på fascism och militarism och se till att Tyskland och Japan skulle sluta vara hot mot resten av världen. (Stalin hade däremot andra krigsmål.)
Eller så kan man se det som att -de- ville göra världen demokratisk med våld, Stalin ville göra världen kommunistisk med våld. Lika goda kålsupare, lika goda imperialister.

Och om avsikten var att -få slut på- fascism och militarism, varför lät man Franco hållas?

USA hade 1939 inga koloniala ambitioner. Man hade redan schemalagt självständigheten för sin enda stora koloni Filippinerna till 1946.
Så varför har de kvar Amerikanska Samoa, Guam och Puerto Rico än idag? Det kallar jag kolonialism (och minns gnället när de gav Panama tillbaka Kanalzonen). USA hade inga ambitioner att -utöka- sitt välde, det hade knappast UK heller längre, det är sant, men nog tusan var de fast beslutna att försvara varenda litet korallrev av sin hegemoni mot Japan. De var en stormakt med besittningar över halva världen, imperialism är närmast ofrånkomligt då.

Roosevelt uppfattade ett tyskstyrt Europa som ett existentiellt hot mot själva USA. Detta var ett av skälen bakom Lend-Lease-lagen, dvs att USA skulle utrusta och försörja mycket av den brittiska krigsinsatsen.
Jo, men att -Roosevelt- kan ha haft mer eller mindre altruistiska amibionter har jag heller inte ifrågasatt, men enskilda aktörer spelar ganska liten roll på det stora hela.

1945 återupprättade de västallierade arméerna demokratin i Frankrike, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Danmark och Norge.
Visst gjorde de det, men i Korea utropade man en högerextrem lydstat, och i Eritrea, Libyen, Indien, Indokina...well..liksom, utesluter det ena det andra? Kan man inte hedra sina allianser med de man betraktar som jämlikar (i.e; européerna), men fortsätta förtrycka Afrika och Asien lite till? Jag ser inte hur det här är ett argument -mot- mina resonemang, helt enkelt.

1947 började Storbritannien avveckla sitt kolonialvälde.
Kom inte och säg att det var frivilligt, bara...

Marukusu

Hero
Ymir said:
Anyhow...vad jag finner mest spektakulärt...och läskigt, visst, men...med hela den här saken är antalet döda på Utøya. 85-95 pers? Liksom; fuck. Ingen school shooting i massmordens hemland USA har dödat (ens i närheten av?) så många, inte psykot i Tasmanien, inte galningen i Tyskland, ingen massaker jag känner till som inte involverat regelrätta folkmord i krig eller i failed states...och även då kräver det ofta en hel posse av psykon för att döda några hundra människor (ta My Lai som exempel), medan snubben i på Utøya verkar ha varit mer eller mindre ensam med automatvapen. Vi har alltså vad som kanske är den blodigaste killing spree:n i modern tid här, i hela världen. I...Norge.
Nu erkänner jag att jag spekulerar, men jag antar att en majoritet av de som dog på Utöya drunknade när de försökte fly från ön.

Ymir

Liten kantbaron
Okej, det intrycket har inte alls jag fått (däremot blev de skjutna när de försökte simma iväg visst...), men det är väl för tidigt att säga, vi får se.

krank

And another thing, som jag glömde skriva:

- Jag har redan en inbyggd misstänksamhet och skepsis mot poliser. Massor av fördomar, framför allt grundade på kamraters upplevelser under Göteborg och liknande. Väldigt få av de jag känt och umgåtts med har fått någon positiv bild av polisen. Och den här händelsen gör ingenting för att mildra det lätta obehag och flyktreflex som triggas i mig när jag ser en polis eller en polisbil...

(Däremot mildrades den en hel del när jag rapporterade in våldtäktsförsöket på mig; min handledare var mänsklig, trevlig, proffsig. Att det sen inte hände nåt trots två visningar i Efterlyst var knappast hans fel...)

Marukusu

Hero
Jag reserverar mig för tokfel, men jag tycker bara det låter mer "realistiskt". Fatta hur mycket ammunition galningen måste ha släpat med sig om han gått runt och avrättat vartenda ett av sina offer på ön.

Men som sagt, jag erkänner att jag kan ha fel.

krank

Marukusu said:
Jag reserverar mig för tokfel, men jag tycker bara det låter mer "realistiskt". Fatta hur mycket ammunition galningen måste ha släpat med sig om han gått runt och avrättat vartenda ett av sina offer på ön.
Vad jag förstod så samlade han folk först. Kulkärve mot grupp personer... kan gå rätt illa....

Storuggla

Champion
"Anyhow...vad jag finner mest spektakulärt...och läskigt, visst, men...med hela den här saken är antalet döda på Utøya. 85-95 pers? Liksom; fuck. Ingen school shooting i massmordens hemland USA har dödat (ens i närheten av?) så många, inte psykot i Tasmanien, inte galningen i Tyskland, ingen massaker jag känner till som inte involverat regelrätta folkmord i krig eller i failed states...och även då kräver det ofta en hel posse av psykon för att döda några hundra människor (ta My Lai som exempel), medan snubben i på Utøya verkar ha varit mer eller mindre ensam med automatvapen. Vi har alltså vad som kanske är den blodigaste killing spree:n i modern tid här, i hela världen. I...Norge."

Den spreedödare som tagit flest av daga förut var Woo Bum-kon, som 1982 löpte amok i åtta timmar och innan han till slut tog livet av sig hade haft ihjäl 57 personer.
Jag tror att det faktum att det var en relativt liten ö med gott om folk på gjorde att antalet döda blev så högt, i en skola eller arbetsplats brukar det finnas möjligheter att fly på ett helt annat sätt än på en ö med flera hundra meter till fastlandet.

Storuggla, trodde det skulle vara en jänkare som låg #1 faktiskt

Arfert

Facit
Ymir said:
Okej, det intrycket har inte alls jag fått (däremot blev de skjutna när de försökte simma iväg visst...), men det är väl för tidigt att säga, vi får se.
..enligt överlevande hade aset stått på stranden och lugnt ägnat sig åt prickskytte. Fy fan.

Arfert

Facit
krank said:
Marukusu said:
Vad jag förstod så samlade han folk först. Kulkärve mot grupp personer... kan gå rätt illa....
Ja, han lär ha ropat ihop folk först för att sedan öppna eld...

Ymir

Liten kantbaron
Nja, man kan ju gradvis underminera det fria samhället inifrån istället, och det saknar folk bevisligen inte resurser att göra...