Nekromanti Terrordåd i Norge

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Major Boothroyd said:
Tror nog förövaren får tillbringa rästen av sitt liv på psyket. Varför? För att han har dödat barn i syfte att stärka sitt ego och bli kändis utan att visa ånger för sina brott. Jag är inte psykolog men tycker ändå det låter som en psykopat.
Nu är jag inte psykolog, så jag undrar om man anser det omöjligt att rehabilitera psykopater? Är diagnosen psykopat likställd med ett livstidsstraff/livstids tvångsvård?

Min uppfattning i frågan är dock att ABB ska tillbringa resten av sitt liv i fängelse, inte för att jag vurmar för långa straff, utanför att jag ser det som en omöjlighet att han någon gång skulle kunna bli en del av det norska samhället igen. Dels är han för farlig, tror jag, men framför allt så kommer aldrig det norska folket att kunna förlåta honom, så det kommer helt enkelt bli omöjligt för ABB att leva utanför murarna.

Major Boothroyd

Veteran
Jag tror inte det är omöjligt att rehabilitera psykopater och återanpassa dom till samhället. Men i det här fallet kommer han nog inte släppas förrän han insett vad han gjort och när han gör det föreligger en stor risk att han inte orkar leva med sig själv och måste skyddas mot sig själv.

Att leva utanför murarna är inte en omöjlighet då han vid ett avtjänat straff eller vård kommer få en ny välskyddad identitet eftersom det föreligger en hotbild mot honom. Sen att folk och media kommer jaga honom för alltid är hans bekymmer.

Förresten fanns det inte ett gammalt straff som hette varghuvud?

Arfert

Facit
Förr i tiden möttes RAF och liknande vänsterterrorister med massor med förståelse, de fick till och med en egen filmgenre där den infiltrerande snuten blev kär i en av terroristerna. Som naturligtvis dör på slutet när samhället slår tillbaka med övervåld.

Så jag vet inte.. kanske skulle det vara samma idag.

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
Det är egentligen samma sak som när vänstern passivt och tyst accepterar de autonomas våld mot Sverigedemokrater, eller andra meningsmotståndare. Visst, Lars Ohly skulle (troligen) inte förespråka våld mot politiska motståndare, men genom att gå med i samma demonstrationståg som de autonoma, och i princip utmåla SD som världens ondaste människor skapar han ett klimat där en våldsam grupp eller individ får lättare att motivera sina handlingar.
Jag håller inte med om att det förhåller sig såhär. Ohlys polemik har varit hård, men när du påstår att han "i princip utmåla SD som världens ondaste människor" så tycker jag du går för långt. V går i allmänhet inte heller i samma tåg som våldsförespråkande grupper, men undantag kan givetvis ha skett efter valet förra året, då tågen bestod av väldigt breda koalitioner.

Terrordådet i Norge liknar på många sätt annat politiskt våld, även om det är långt mycket grövre än vad vi hittills sett. Men det handlar fortfarande om en person som genom politiska tongångar lyckats intala sig att hans meningsmotståndare är monster, och därför förtjänar att dö.

Just nu leker jag med tanken på om det varit ombytta roller, dvs. om ett SDU-läger angripits av en vänstervriden terrorist. Hade rapporteringen sett annorlunda ut? Hade fördömanden krävts ur Lars Ohly? Eller hade vi tyckt att det var lite mindre fruktansvärt; det var ju ändå bara sverigedemokrater ("and they had it coming")?

Tankar?
Sett till samhällets och främst medias reaktion så tror jag definitivt att den vore likartad med vad SD och syskonpartier får utstå nu. Attackerna mot partiet och mot att de inkluderades i det rödgröna samarbetet inför valet vittnar om att de saknar frikort. De belastades intensivt för sin kommunistiska bakgrund och forna missar i fråga om Östtyskland, Sovjet och Stalin (att ett memorarium över Stalin -53 skulle bli ett slagträ i valrörelsen -10 kunde få ha anat). Så mycket om mediaklimatet kring dem. Sedan är det rimligt att tro att Ohly skulle få stå till svars för något av den polemik han riktat mot SD, till exempel när han uppmanade till antirasistisk aktivism direkt efter valet - jag minns att Grisodlarn tolkade det hotfullt, jag gör det inte, men helt utan sitt sammanhang kan det givetvis tolkas som en uppmuntran till våld.

Xyas

Swashbuckler
Vitulv said:
Jag har funderat en hel del fram och tillbaka under den här tråden, och det är faktiskt en del i mitt egna resonemang som jag känner har ändrats. Jag skrev tidigare att man inte kan lasta Sverigedemokraterna eller liknande partier för det som har skett, och det står jag väl fortfarande, i varje fall att man inte kan direkt skuldbelägga dem. Däremot så skiftar jag nog till att den högerpopulistiska vågen i norden/europa är en av orsakerna till att ABB gjorde det han gjorde, och SD, FrP och Danske Folkeparti är delar av denna politiska inriktning.

Alltså, nej - partierna förespråkar inte våld mot meningsmotståndare, men de för en retorik som demoniserar, eller i varje fall skuldbelägger vänstern och, till viss del, invandrare. Det talas om förrädarpolitiker och invandrarhorder, och som gammal militär vet jag att demonisering av fienden är ett effektivt sätt att motverka skuldkänslor för våldsdåd.

Så nog har den politiska våg vi ser i europa, om inte direkt skuld, så i varje fall en klar och stark koppling till terrordådet i Oslo och på Utöya.
Apropå det:
http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1517027/SD-politiker-delar-Breiviks-asikter.html

Vinklad artikel kan tyckas men føljer man det till kællan och læser blogginlægget væntar obehaglig læsning om hur en (observera en) SD:are ser på dådet:
"För vad var det som egentligen drev Behring Breivik? I det dokument han skickade ut innan han skred till verket klargör han detta med all tydlighet: Oro. Oro för att mångkulturen och islamiseringen hotar den kristna västvärldens fortsatta existens."
och
"Detta är vad mångkulturen gör, den skapar konflikter mellan människor, leder till hat, våld och en allmän brutalisering av samhället."

Så vita mæn som mørdar andra vita mæn (och kvinnor och barn) ær... fortfarande muslimernas fel? Och att påstå att oro drev gærningsmannen kænns obehagligt øverslætande nær det gæller massmord. Tankelættja indeed!

Arfert

Facit
Major Boothroyd said:
Den Demokratiske Terroristen som exempel.

Dock tror jag inte det föreligger nån större risk i det här fallet då det rör sig om en feg egenkär barnamördare.
Nej det får man fan hoppas. Men däremot undrar jag hur mycket det skulle krävas avbön av V. Förmodligen inte så värst mycket. Man skulle vara mer sansad då.

Vitulv

Bunny said:
Jag håller inte med om att det förhåller sig såhär. Ohlys polemik har varit hård, men när du påstår att han "i princip utmåla SD som världens ondaste människor" så tycker jag du går för långt. V går i allmänhet inte heller i samma tåg som våldsförespråkande grupper, men undantag kan givetvis ha skett efter valet förra året, då tågen bestod av väldigt breda koalitioner.
Vi kan ta ett par citat från Ohly:

"De är inte seriösa och de är dessutom farliga" (Om Sd)

"De har ingen människosyn som är så vedervärdigt vidrig som Sverigedemokraternas." (Om de borgerliga partierna)

källa: Expressen (jo, jag vet att det är lite vanskligt att använda Expressen som källa, det står dig fritt att ställa dig tveksam till sanningshalten)

Jag tycker att den typen av retorik faktisk demoniserar motståndaren, och att den ligger i paritet med, eller kanske till och med är hårdare, än Sverigedemokraternas retorik.

Angående att demonstrera med våldsvänstern så tänker jag bl.a. på demonstrationstågen mot Sverige-Israel-tennnismatchen i, var det malmö? När Ohly glatt spatserade i samma tåg som de autonoma, som sedan startade upplopp, misshandlade människor och vandaliserade.

Jag kan ha fel, men är det inte vanligt att Ung Vänster delar demonstrationståg med t.ex AFA och RF? Eller att de går tillsammans för att störa torgmöten och liknande tillställningar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?

Bunny said:
Sett till samhällets och främst medias reaktion så tror jag definitivt att den vore likartad med vad SD och syskonpartier får utstå nu. Attackerna mot partiet och mot att de inkluderades i det rödgröna samarbetet inför valet vittnar om att de saknar frikort. De belastades intensivt för sin kommunistiska bakgrund och forna missar i fråga om Östtyskland, Sovjet och Stalin (att ett memorarium över Stalin -53 skulle bli ett slagträ i valrörelsen -10 kunde få ha anat). Så mycket om mediaklimatet kring dem. Sedan är det rimligt att tro att Ohly skulle få stå till svars för något av den polemik han riktat mot SD, till exempel när han uppmanade till antirasistisk aktivism direkt efter valet - jag minns att Grisodlarn tolkade det hotfullt, jag gör det inte, men helt utan sitt sammanhang kan det givetvis tolkas som en uppmuntran till våld.
Tja, kanske. Jag är också av uppfattningen att dagens vänsterparti inte borde stå till svars för vad deras föregångare begått för misstag, det är orimligt. På samma sätt tycker jag inte att Sd ska stå till svars för vad partiets anhängare gjorde på åttiotalet, eftersom jag är ganska säker på att de elementen för länge sedan försvunnit ur partiet.

Partier ska ställas till svars för vad de gjort idag, och för vilka personer som är aktiva i partiet idag. Just vad det gäller personer tror jag iofs att både Sd och V skulle må bra av att utesluta åtminstone en handfull.

Liksom, Ådalen var inte Reinfeldts fel.

Arfert

Facit
Kopplingen DDR-VPK ärinte så konstig, jag har personligen sett VPKare springa på diverse events och bo på " lyxhotell" som fina gäster i DDR så sent som 80-tal. Så det ska dom ha skit för. De hade ingen anledning att vara där och slicka Honeckers röv på Ostseewoche. I alla fall de som var med på den tiden.

Bunny

Crazy like a fool
Arfert said:
Kopplingen DDR-VPK ärinte så konstig, jag har personligen sett VPKare springa på diverse events och bo på " lyxhotell" som fina gäster i DDR så sent som 80-tal. Så det ska dom ha skit för. De hade ingen anledning att vara där och slicka Honeckers röv på Ostseewoche. I alla fall de som var med på den tiden.
Du måste ha missförstått mig på något vis. Jag har inte ifrågasatt kopplingen, snarare tvärtom. Det stämmer, som du säger, att kontakterna bestod ända in på 80-talet i vissa fall.

Vitulv

Vitulv said:
Just nu leker jag med tanken på om det varit ombytta roller, dvs. om ett SDU-läger angripits av en vänstervriden terrorist. Hade rapporteringen sett annorlunda ut? Hade fördömanden krävts ur Lars Ohly? Eller hade vi tyckt att det var lite mindre fruktansvärt; det var ju ändå bara sverigedemokrater ("and they had it coming")?

Tankar?
Förresten, jag minns nu hur åtminstone borgarnas uttalanden lät efter att Sverigedemokrater hade misshandlats under valrörelsen 2010. Jag har för mig att Reinfeldt sa något i stil med att "det är förstås beklagligt, men man tar risker om man står för den typen av politik".

I pincip så menade vår statsminister att man får skylla sig själv när man utsätts för våld om man är sverigedemokrat.

Så jag vill nog tro att man från vissa håll i Sverige skulle sett med blidare ögon på ett terrordåd riktat mot SDU.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vitulv said:
Jag har för mig att Reinfeldt sa något i stil med att "det är förstås beklagligt, men man tar risker om man står för den typen av politik".

I pincip så menade vår statsminister att man får skylla sig själv när man utsätts för våld om man är sverigedemokrat.
Källa på det?

Vitulv

Vän av ordning said:
Vitulv said:
Jag har för mig att Reinfeldt sa något i stil med att "det är förstås beklagligt, men man tar risker om man står för den typen av politik".

Källa på det?
Som jag skrev; jag har för mig. Så det får du ta på samma allvar som du tar mitt minne på.

Edit: Jag hittade det: Expressen

"- Jag tar avstånd från alla former av våld och hot. Men vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer."

- Fredrik Reinfeldt

Bunny

Crazy like a fool
Vitulv said:
Vi kan ta ett par citat från Ohly:

"De är inte seriösa och de är dessutom farliga" (Om Sd)

"De har ingen människosyn som är så vedervärdigt vidrig som Sverigedemokraternas." (Om de borgerliga partierna)
Jag litar faktiskt på att Expressen får rena citat rätt. Speciellt i en enskild intervju. På så sätt tycker jag inte det är vanskligt. :gremsmile:

Jag suttit och omformulerat mitt svar ett tag nu, och kommit till ett stadium där jag finner att ditt exempel börjar halta mer och mer. Vi kan börja med dina citat, där det första i sin helhet lyder: "– Det är ju inte bara rasismen, det är ju också en stenhård högerpolitik som slår mot facket, mot de lågavlönades, mot kvinnornas rättigheter, mot homosexuellas rättigheter. Det finns mängder av högerståndpunkter som de står för som människor inte känner till. De har förenklat sin retorik till att handla om invandring. De är inte seriösa och de är dessutom farliga så nej - aldrig någonsin [kommer vi att samarbeta]."

Det andra såhär: "Vi har kommit överens med dem [KD] i asylfrågor till exempel, de fyra partier som sitter i riksdagen i dag som formar Alliansen är inte rasistiska eller främlingsfientliga. De har ingen människosyn som är så vedervärdigt vidrig som Sverigedemokraternas."

Polemiskt tal skulle jag kalla det. Du väljer "demonisering" som benämning på vad du påträffat som militär, men i det här fallet tycker jag inte ordet är precist nog. En bättre, och snävare, benämning tycker jag i så fall "avhumanisering" är, annars tror jag faktiskt allt för mycket retorik kan kopplas till det du är ute efter. Vad Ohly gör i artikeln är att försöka göra det extra tydligt varför SD särskiljer sig från övriga borgerliga partier. Inget i dina citat tycker jag däremot underminerar SD-politikers människovärde.

Därtill saknar det en logisk underbyggnad eller incitament som skulle föranleda en attack likt den ABB utförde mot den norska regeringen och Arbeiderpartiet. ABB:s manifest följer en viss logik: AP angreps för att de sitter i en majoritetsregering som försvarar nuvarande ordning, där muslimer anses välkomna in i det norska samfundet - inte för att de är de mest enträgna försvararna av minoritetsgruppens rättigheter, utan för att de är de största och de mäktigaste. De är därmed, med ABB:s logik, "Cultural Marxists" och därmed landsförrädare. Därför är de ett mer angeläget mål än en moské eller muslimsk förskola eller annan muslimsk institution skulle kunna vara, trots att det främst är muslimerna som avhumaniseras. SD och SDU har inte en tillstymmelse lika stor maktbas i jämförelse; de är ett litet parti och därtill riksdagens paria. Som tankeexperiment är det delvis på grund av detta svårare att föreställa sig att vänsterextremister skulle finna det angeläget att med våld försöka radera ut SD. Därtill är det är nationalismens grundidé med "en stat, ett folk, en kyrka" starkt kopplat till idén om landsförräderi som det yttersta brottet som blir den avgörande mixen här, tycks det mig, och jag har jättesvårt att tänka mig motsvarande incitament ur ett vänsterperspektiv.

Jag tycker att den typen av retorik faktisk demoniserar motståndaren, och att den ligger i paritet med, eller kanske till och med är hårdare, än Sverigedemokraternas retorik.
Tja, jag har från åskådarbänk hört Erik Almqvist kalla Miljöpartiet för "marxister" i Lunds kommunfullmäktige. Jag skakade på huvudet åt det då, men det kom tillbaka till mig när jag såg igenom ABB:s youtube-manifest. Det Almqvist sa får onekligen en mycket starkare innebörd i ljuset av vad som nu skett. Citat ska ses i sitt sammanhang. SD har varit med om att bygga upp det ideologiska ramverk som ABB nyttjat som motiv för sina handlingar, det tycks vi vara överens om nu. Hur Ohlys formuleringar kan användas för att ge kraft åt vänsterextremistiskt våld återstår att visa på.

Angående att demonstrera med våldsvänstern så tänker jag bl.a. på demonstrationstågen mot Sverige-Israel-tennnismatchen i, var det malmö? När Ohly glatt spatserade i samma tåg som de autonoma, som sedan startade upplopp, misshandlade människor och vandaliserade.
Det stämmer att V (och SSU) arrangerade ett tåg där även autonoma och icke-pacifistiska grupper gick med, och det förtjänar de kritik för. Det är dock, som så ofta när det kommer till demonstrationer och mediaskildringar (jag har egen erfarenhet, om du minns), viktigt att se till proportionerna: Våldsverkarna beräknades till ett hundratal (det "svarta blocket"), de fredliga demonstranterna till flera tusen (om många av dem började i sin tur demonstrera mot svarta blocket, och arrangörerna bad därtill dem att avlägsna sig).

Jag kan ha fel, men är det inte vanligt att Ung Vänster delar demonstrationståg med t.ex AFA och RF? Eller att de går tillsammans för att störa torgmöten och liknande tillställningar? Eller har jag fått det helt om bakfoten?
Nej, det är väldigt ovanligt, skulle jag vilja säga. Jag har på senare tid kommit att samarbeta med V vid vissa tillfällen, och kan intyga att dessa grupper har väldigt lågt förtroende - något de bland annat gjort sig av med på grund av ovanstående incident.

På samma sätt tycker jag inte att Sd ska stå till svars för vad partiets anhängare gjorde på åttiotalet, eftersom jag är ganska säker på att de elementen för länge sedan försvunnit ur partiet.
Skinnskallar, den dåliga sorten, fyllde ut SD:s demonstrationer långt in på 90-talet. Bara en parentes.

Just vad det gäller personer tror jag iofs att både Sd och V skulle må bra av att utesluta åtminstone en handfull.
Jag håller med. I V-sammanhang tycker jag svensk-peruanska föreningen är det mest påfallande exemplet, med deras stöd för Sendero Luminoso. De tycks inte tas på allvar, men de tillåts likväl fortfarande att gå med i partiets demonstrationer. I SD har trion Björn Söder, Kent Ekeroth och Eric Almqvist alla stått för häpnadsväckande citat, men de tillhör alla partitoppen så deras åsikter tycks vara direkt sanktionerade. Sedan finns det givetvis ett flertal lite mindre kända namn som har yttrat sig oerhört märkligt, fast sällan, eller aldrig, leder detta till att någon utesluts. Jag tycker inte SD och V ens rör sig i samma trakter när det gäller den här.

Vitulv

Tack för ett bra och välgenomtänkt svar på mitt inlägg. Jag förstår dina synpunkter, även om jag inte rakt av håller med. "Avhumanisering" är definitivt en bättre term än min något klumpigt valda "demonisering".

Ett par saker bara:

Bunny said:
Inget i dina citat tycker jag däremot underminerar SD-politikers människovärde.
Nej, det kanske inte är rätt att påstå att Ohly underminerar just människovärdet, men det är jag inte helt säker på att Sd gör heller (med reservation för att jag inte håller koll på alla dumheter som slipper ur Sd:s mun). Kan vi nöja oss med att det är ett ganska fientligt ordval, och när man använder ord som "vedervärdigt" och "vidrigt" om en politisk motståndares idéer, så kan man få just den effekt som vi tidigare pratat om? Att retoriken blir så hård att vissa, störda människor kan ta det som en ursäkt för att ta till våld?

Det är möjligt att jag snurrar in mig här, och det kanske är svårt att följa mina tankegångar. Jag hoppas att du är med på mitt resonemang, även om du inte håller med mig.

Bunny said:
Det stämmer att V (och SSU) arrangerade ett tåg där även autonoma och icke-pacifistiska grupper gick med, och det förtjänar de kritik för. Det är dock, som så ofta när det kommer till demonstrationer och mediaskildringar (jag har egen erfarenhet, om du minns), viktigt att se till proportionerna: Våldsverkarna beräknades till ett hundratal (det "svarta blocket"), de fredliga demonstranterna till flera tusen (om många av dem började i sin tur demonstrera mot svarta blocket, och arrangörerna bad därtill dem att avlägsna sig).
Jag håller absolut med om att det är viktigt att se proportionerna, och om du tycker att jag har förlorat dem så får du säga till. Särskilt i debatter som denna, där många av oss skriver i viss affekt (jag känner mig själv väldigt berörd av händelserna i Norge) så är det lätt att man överdriver både fakta och uppfattningar.

Våldsverkarna i ett demonstrationståg får tyvärr, även om de är få, väldigt stor impact. Hundra kriminella våldsverkare är allt som krävs för att få en demonstration att fullständigt balla ur, och därför är det så viktigt att inte försätta sig i situationer där man förknippas med dem. Men jag vet absolut hur svårt det är; som du kanske känner till så är jag en mycket intresserad fotbollsupporter, vilket inte är helt problemfritt.

Men å andra sidan, proportionerna de senaste dagarna har varit helt ur spel, kanske åt båda hållen. Det är fortfarande en terrorist, som påstår sig företräda en jäkla massa människor som tycker att hans agerande är vidrigt. Eller alltså, jag tror i varje fall att de allra flesta Sverigedemokrater är både chockade och bestörta över det som hänt.

Skinnskallar, den dåliga sorten, fyllde ut SD:s demonstrationer långt in på 90-talet. Bara en parentes.
Jag vet, tro mig. Av någon anledning skrev jag åttiotalet, kanske för att nittiotalet är något jag ibland vill förtränga.

Avslutningsvis, och det här är något som jag hatar att jag känner mig tvungen att göra: som ett förtydligande för de som läser tråden så sympatiserar jag inte med sverigedemokraterna, och jag försöker inte försvara deras politik - det får någon sympatisör göra istället. Det jag försöker göra är att ifrågasätta en ståndpunkt som jag tycker är lite felaktig, men framförallt väldigt förenklad; att de högerpopulistiska partierna bär skulden för ABB:s terrordåd.

Major Boothroyd

Veteran
Prosecutor Christian Hatlo told Aftenposten that a new charge of crimes against humanity, which could be brought under a 2008 law, was "a possibility".

Detta ger visst 30 år i fängelse.
Vi får väl se om de hittar nån lag som ger mer.

Man Mountainman

Storsvagåret
Vitulv said:
Eller alltså, jag tror i varje fall att de allra flesta Sverigedemokrater är både chockade och bestörta över det som hänt.
Min personliga förhoppning är att det inträffade rentav kan ge en och annan sd:are en tankeställare. Men ska man döma av kommentarsfälts-beatet (vilket man, granted, kanske inte ska) så är väl standardreaktionen snarare något i stil med "Jo det var hemskt MEN det hade inte behövt hända om det inte vore för alla MUSLIMERNA..."

Många tycks annars ivriga att identifiera inkonsekvenser i reaktionerna, inte bara du här i tråden, utan i andra sammanhang där man snarare jämför med islamistiska dåd och tycker att Breivik kanske fått lite för mycket empati och förståelse och betraktats som lite för mänsklig, om man använder reaktionerna på dessa dåd som standard.

Det är bra att leta efter inkonsekvenser, för det avslöjar något om hur vi tänker -- bara man har i bakhuvudet att känslor alltid varit ökända för sin inkonsekvens, och att man bör vara försiktig med att döma människor för att deras emotionella reaktioner inte är perfekt avvägda mot något slags objektivt hemskhets-index.

Så borde väl egentligen jag, om man ser till min politiska värdegrund, sälla mig till kören av de som beklagar sig över att media är så villiga att psykologisera det här dådet, men att stockholmsbombaren och andra islamister tillåts reduceras till en etnisk-geopolitisk schablon. Men jag kan uppriktigt sagt inte tycka att det är så hemskt. Varje dåd är unikt, och i varje dåd är det olika saker som fångar allmänhetens och medias fantasi. Stora delar av Mellanöstern står de facto under ett slags Västlig proxy-ockupation (om inte en direkt ockupation), och det är begripligt att det skapar fiendskap mot väst, medan det här är något delvis nytt som vi fortfarande kämpar med att försöka förstå. Om ett par månader kan vi kanske se mer nyktert på vart diskussionen ledde.

Major Boothroyd

Veteran
Tror en del av förövarens åsiktsfränder är chockade och bestörta över att nån gjorde allvar av deras åsikter och hat på diverse forum. De flesta har lätt för att hata anonymt på nätet och vräka ur sig dumma ideer. Tyvärr har jag hört alldeles för många gånger: När jag får makten är dom första som skall skjutas (lägg till dagens hatobjekt). Ja jag kommenterar det varje gång med varierande framgång.

Sen har vi dom som sympatiserar öppet
BBC nyhet

Allting går igen ur tidens grums och mögel...