Nekromanti Terrorism i en medeltida low-fantasy-värld?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Prata terror

Fast om tv saknas så blir det också svårare att bekämpa de rykten och den masspanik som kan uppstå. Du har ingen riktigt informationskanal att tillgå för att lugna ner folk, så det kanske blir så att färre grips av panik men de som gör det blir desto svårare att bekämpa/hjälpa. Det kanskeinte helt och hållet väger ut varandra, men det kompenserar lite för tv's frånfall. Hoppas jag.
Å andra sidan kan man använda ryktet till sin fördel och utföra ett litet töntigt terrordåd, typ bränna ner en väderkvarn och välta en ko, och sedan se till att detta blåses upp när ryktet sprids så att folk tror att du bränt ner kungens slott och vävt en flagga av hans tarmar. Dagens terrorister är tvungna att faktiskt göra något för att få uppmärksamhet. En fantasyterrorist kan skrämma folk genom att få dem att tro att han gjort något.

Nu är det ju inte till mycket hjälp här, eftersom det blir ett roligare äventyr med farliga terrorister än med skrytsamma.

/tobias

Ram

Skev
Sant som du säger. Det jag är ute efter är ett "terrordåd" som är målinriktat (MOT en gruppering) och avskyvärt och som via sin brutalitet/genomtänkthet och "colateral damage" upprör hela staden och startar ett antal häxjakter och en uppsjö av anklaganden och missriktade hämdaktioner.

Det som jag kommer att använda är en initieringsrit för barn i en kyrka. Tre bågskyttar dödar ett stort antal personer varav de centrala är en hel familj från en av maktgrupperingarna. Det skall också finnas en eller ett par "dolkar i förvirringen" med i det hela, ett antal dödade präster för att sätta upp det hela samt ett antal brutalt gilrade fällor för att dölja flykten.

chrull

Stockholm Kartell
Moonglow said:
Sant som du säger. Det jag är ute efter är ett "terrordåd" som är målinriktat (MOT en gruppering) och avskyvärt och som via sin brutalitet/genomtänkthet och "colateral damage" upprör hela staden och startar ett antal häxjakter och en uppsjö av anklaganden och missriktade hämdaktioner.

Det som jag kommer att använda är en initieringsrit för barn i en kyrka. Tre bågskyttar dödar ett stort antal personer varav de centrala är en hel familj från en av maktgrupperingarna. Det skall också finnas en eller ett par "dolkar i förvirringen" med i det hela, ett antal dödade präster för att sätta upp det hela samt ett antal brutalt gilrade fällor för att dölja flykten.
Att spika upp folk på kyrkporten är inte poppis har jag märkt...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
En förebild kan vara sicarierna (zelotin = "ivrarna"), de antiromerska militanterna i Judéen under första århundradet e.Kr. Romarna gav dem benämningen sicarii ("knivmän") på grund av deras modus operandi. Romarriket verkar ha haft rätt strikt vapenlagstiftning, så vanligt folk kunde inte gå runt på gatorna med svärd eller pilbågar.

Wilmer

Hero
Re: Bränn bränn bränn!

Låt bränder uppstå och släckas flera gånger tills folk fattar att de är anlagda och "häx"jakten börjar. Mer paranoia!

Några sådana där bekanta 49 ören, även om det blir för sent för Ram att använda (men kanske någon annan? bevisligen är det ju inte för sent än för att någon ska läsa tråden) och även om flera saker är sådant som tangerats någonstans i diskussionen:

a) Så det blev krypskytte till slut. Det var faktiskt bland det första jag tänkte på också, fast jag var mest inne på armborst... Och sedan halkade jag in på idén om en ensam skytt som dödar en eller ett par personer i taget men ändå skapar känslan av att ingen (eller ingen inom en given grupp) går säker, vilket ju inte stämde så bra med Rams 9/11-tanke. Däremot kanske ändå ett intressant äventyrsuppslag?
b) Magi. Kom i tråden bara upp på ett ställe, med varianten "nedkallande av äldre gud", antagligen för att det stod "low fantasy" i rubriken. Jag tycker ändå att det är värt att nämna idén om magi med relativt låg kraftnivå använd av terrorister på ett mer eller mindre klurigt sätt. Jag vet inte om det är ett bra exempel, men det är det jag har för närvarande: Ett litet antal människor har en förmåga att göra sten en liten aning skörare. Det går för sakta för att normalt vara riktigt praktiskt att använda som vapen, den huvudsakliga användningen har hittills varit inom gruvdrift. Låt oss också säga att det också gäller gruvdrift ganska många mil bort, och att de som har kraften sällan rör sig i detta område. En man vandrar runt lite planlöst i ett tempel, mumlar kanske lite för sig själv. Han går ut, och efter lagom lång tid (kanske under en konfirmeringsceremoni?) kraschar hela byggnaden. På yttertaket, som normalt inte är synligt, har någon lyckats klottra: "Take that, Hagnyff-dyrkaräckel. Minns Tcj'Kaaa!!!!"
c)Ryktesspridning (det var visst någon som pratade om kravaller, så jag är väl inte den enda som haft idéer åt det här hållet). Här kommer förstås andra än "de riktiga skurkarna" att utföra de rent praktiska hemskheterna, och i grundutförandet av detta kommer väl "de riktiga skurkarna" att ha som mål att hålla sig dolda. Men det skulle väl kunna vara rätt snyggt om dessa riktiga skurkar post-tragedin (inklusive avrättningen av de i grunden rätt naiva och kanske i någon mening välmenande "terroristerna") skickar ett brev (vi får utgå från att de faktiskt kan skriva): "Ha! Dummingar, ni är så förutsägbara - det var ju vi som låg bakom ända från början och nu har ni gjort precis vad vi ville. Take that, Hagnyff-dyrkaräckel. Minns Tcj'Kaaa!!!!"

Ja, ja. Det var det, hoppas det var lite kul att läsa i alla fall.

/Martin

Ram

Skev
Well, som du tidigare nämnde så har vi faktiskt spelat scenen redan så du är lite sent ute. :gremsmile:

Rörande dina ideér så tycker jag att de är bra allesammans, men de missade även de mitt originalmål. Jag misstänker att det helt enkelt är en sådan fråga som inte har något annat svar än gift och eld i en low-fantasy-värld.