Re: Skräckdiskution
Jag ställer mig lätt road till detta inlägg, det känns som ett försvarstal
från någon som inte blivit angripen.
Avsikten med mitt inlägg var att knyta an diskutionen till det forum där den
låg, skräck. För att göra detta måste skräck implementeras i argumentationen
om rollspelares utveckling som rollspelare och detta, ansåg jag, var ett
enkelt och smärtfritt sätt att göra det på.
Jag menade inte att vara "skräcksnobbist", som du utryckte det, ej heller
att återigen dra upp skräckpsykologi kontra rollspel. Förlåt om detta
misstolkades, det var inte min mening. Jag har inte tid just nu för en
maratondebatt.
Jag vill även passa på att definiera vad jag menar med "skräckrollspel" så
att vi kan undvika missförstånd.
Skräckrollspel är ett sätt att spela rollspel på som berör spelarnas rädslor
och drar fram desamma.
"När han inte längre kan låta bli."
Är det enbart viljan som bör avgöra eller finns det andra faktorer?
"Individuellt och förhoppningsvis till det bättre."
Känns lite åsiktstomt. Du tycker inget i frågan?
"Skräckrollspel är inget universalmedel till att bli en bättre människa.
Skräckrollspel är bara ett möjligt stimuli bland många andra."
Det är sant. Inom rollspel dock innehar den en lite säregen plats, till viss
del jämförbar med skräckfilmer, eftersom den ofta berör på ett djupare plan.
"Det finns psykologer och biologer som hävdar att skräck är bra för
människosläktet som helhet och för individen. Det håller individen skärpt
och "rensar blodet" så att säga."
En del av självbevarelsedriften helt enkelt, tillsammans med reflexen att
väta på sig vid extrem rädsla.
"Åtminstone finns det ett behov av skräck. Annars hade skräckisar inte
gått så bra på bio och folk hade inte åkt berg-och-dalbanor så mycket."
Man vill "lätta på trycket" och, under kontrollerade former, bli skrämd.
"Skräck fungerar också som som en social ritual - människor som upplever
skräck tillsammans har en tendens att knytas hårdare till varandra."
Vilket gör att ett bra skräckäventyr kan upplevas som extra bra i efterhand.
Ett skräckäventyr utan inre konflikter kan vara ett bra sätt att styrka en
spelargrupp eftersom de då står inför en gemensam inre fiende. För att klara
sig har de bara varandra att vända sig till. För mycket av den varan kan
dock resultera i elitism, det är en teknik som bör användas sparsamt. Man
upprättar ett visst mått av tolerans efter en tid, för att använda
medicinska termer (och för att få ett ypperligt tillfälle att jämföra
rollspel med knark).
"Därmed är inte sagt att skräck är ett måste för att kunna utvecklas.
Vissa individer har inte samma behov av skräck som andra. Så skräck i
kontrollerade former är och förblir ett stimuli bland många andra som kan
eller inte kan vara bra för individen."
Jag tror inte att skräck är ett måste så mycket som det är ofrånkomligt.
Rädsla upplevs av alla och är, som du säger; "...obunden till genre,
åldersgrupp, kön, erfarenhet, socialt skikt et cetera.". Sen kan man ju
alltid diskutera i vilka magnituder, men jag anser att det fortfarande är
ofrånkomligt.
"Men det är också allt som finns att säga om skräck. Skräck är obunden
till genre, åldersgrupp, kön, erfarenhet, socialt skikt et cetera."
Vilket gör det till ett underbart medium och teknik inom rollspel.
"Det enda jag kan säga är att de rollspelare som huvudsakligen spelar
skräckrollspel ofta (men inte alltid) anser sig som "finare" än andra
spelare."
Vilket antagligen dels har att göra med toleransen men också en god dos
"jag-undersöker-saker-och-använder-hjärnan-istället-för-att-slakta-monster"-
attityd.
"Så, följdfrågan blir "varför skräcksnobbism?""
Jag vet inte. Varför snobbism överhuvudtaget, och vad har det egentligen att
göra med inlägget?
/staffan
szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar