Nekromanti Testa dig själv: Vad är du för forumist?

Sodivra

Champion
Haha, där lurade jag er allt.. Testet är inte klart än, det är bara skissat! Men nu behöver jag någon som kan koda, och som kan hjälpa mig att förverkliga det här testet.

Dessutom så är ni myyyycket välkommna att hjälpa till att spåna på frågor och vilka forumist-typer man ska kunna visa sig vara.. Vet inte om jag ska avslöja vad jag har kommit på hittills, det kanske är bäst att hålla den informationen hemlig, så att det blir något kvar att glädja sig åt när det väl är klart..
Jag kan iallafall säga att jag kan behöva lite förslag på normala forumisttyper. (En paradox iofs, men omöjligt är ett så fult ord!) Å andra sidan så kanske man ska skippa dom, eftersom forumisttyperna ändå blir karikatyrer.. Å tredje sidan så är det ju meningen att man ska få ett resultat som man kan identifiera sig lite med. Med andra ord: Någon som vill hjälpa till med spånandet eller själva förverkligandet av det hela? (Jag har ju redan tänkt ut mekaniken, Svar 1 ger +1 på A och +1 på B, -1 på C. Det som har högst summa på slutet av testet är resultatet. Åtminstone antar jag att det är så tester brukar fungera..)

Jag har många hemliga projekt på gång, eller hur? Nåväl, ni kommer få se alla så småningom.. :gremsmile:
Avslutningsvis så måste jag nästan tipsa om "Thornes & Brambles" av Abney Park.. Bra evighetspotential. Den där Morgoth lyckas alltid hitta dom grymma artisterna på mp3.com.. Hur gör han?
Nu kanske detta inte har någon rollspelsrelevans, men.. äh.. En av deras skivomslag ser ut som Nobilis' framsida.

Rising

Vila i frid
Tankeklur:

Skulle kunna bli en kul grej. Särskilt om man ritade bilder till var och en av de olika karaktärerna (kanske som avatarstorlek så att folk kunde ha dem till sina inlägg ett tag på skoj?) osv...

Hmm... Spån, spån spån:

Ja, vad finns det för forumtyper? Vi har Lustigkurrar (som inte kan missa ett tillfälle att påpeka exempelvis en spelare/rollperson-förväxling med en humoristisk poäng), Flamsare (som ständigt glider iväg i OT-orgier), Dagmammor (som påpekar när folk skriver trådar i fel forum och hytter med fingret framför skärmen när någon skriver något obscent eller när det blir för mycket OT), Flummare (som tycker det är alldeles för få teoretiska och filosofiska frågor om rollspelshobbyn ur ett holistiskt perspektiv), Bjäbbkäftar (som fyller forumen med "håller med! (NT)"-inlägg och annat oväsentligt) Uppslagsböcker (vars roll på forumet är att ge svar på frågor som folk borde kunna söka fram själva om de inte vore så förbannat lata), Gnällkärringar (som frågar varför det aldrig kommer ut några moduler längre till deras rollspel, två veckor efter att en stor kampanj släppts, vilket gör alla irriterade), Pretton (som jiddrar om hur -viktigt- det är med rollspel och annat skitsnack bara för att verka viktig), Besservissrar (som vägrar låta sig imponeras av vad andra skriver och använder "been there, done that" för att trycka ner alla andras idéer vid första bästa tillfälle), Nördar (som inleder triviadiskussioner om kvasiföreteelser ang. vampyrer eller eon's världshistoria -och försöker slå andra på fingrarna med sina kunskaper) osv...

Observera att alla likheter med mina arketyper och verkligt förekommande människor här på forumet är helt och hållet oavsiktlig och det har inte varit min avsikt att svartmåla någon enskild individ.

Personligen platsar jag nog bland flera av ovanstående nidbilder...

Jag vet inte om det här kan få igång din fantasi?

/Riz

Sodivra

Champion
Hehehe..

Intressant, jag utgick ju ännu mer från interaktiverandet mellan skribenterna, och mindre på ämnesval.. Man kan väl inte ha så många frågor som tar reda på om folk är gnällkärringar, men det finns desto fler frågor där man kan få fram om dom är dom djävulska strategiska retorikerna, eller dom kämpa-glödiga fightersarna.. Å andra sidan skulle det ju vara kul om det fanns en plats för Forumspottarna och annat neutralt.. Kanske kan man kompensera bristen på "vanligt folk" på så sätt? (Se nedan.) Men jo: OT-snackare, regelfanatiker, och uppslagsböcker finns med. Jag utgick ju från mig själv, så det blev istället mycket skissande på Medlare, Fanatisk Anti-Prestigepräst, "Alla ska vara vänner!" och Jantemänniska.. Äsch, nu har jag redan sagt nästan allt, så jag kör väl på.. Förhoppningsvis har ni glömt bort detta när det väl publicerats..

De grupper jag fått fram är
OT-Pratare - Regellydare - Ordfighter - Vänlig - Kunskapare - Grisodlare - Myspratare

Sedan kan man bygga ut alla i olika undergrupper. Scorar du högt på Kunskapare och Ordfighter kanske du är en strategisk retoriker? (Nu är det förstås inte så bundet till övre grupper, grupperna är bara ett sätt att sammanfatta dom på.)

"Myspratare" och till viss mån "Grisodlare" och "Vänlig" är den enda riktigt "vanlig". Myspratare är en person som är mest intresserad av att lyssna på anekdoter och diskutera harmlösa grejer. Det känns rätt svagt med bara en sådan arketyp.

Sedan kan man ju göra det hur lurigt som helst, jag funderade på att göra en Evil-Neutral-Good-skala åt dom också ungefär, men det blir nog bättre att dela upp dom i en massa undergrupper.. (Istället för att *Jag väljer att vara snäll* ska ge +1 på Vänlig så ger det +1 på Vänlig och Medlare, ungefär.)

Rising

Vila i frid
Mer småklur:

Två tips bara:

1. Se upp med de uppenbara kategorierna. Quantalis, Insignia och Storuggla är alla utpräglade OT-Pratare vilket skulle göra det hela väldigt uppenbart för deras (och många andras) del. Splitta OT-gruppen i flera mindre kategorier som inte är fullt lika självklara, kanske. Vi har ju OT-svamlare (som pratar om sina egna Keso-matvanor), OT-tjattrare (som blir fulla i gasen så fort någon nämner en anime som de också har sett och kan namedroppa karaktärer ifrån) osv. En eller två till skulle man säkert kunna klämma fram.

Att på förhand avgöra vem som är vad i den kompotten kan bli mycket intressantare.

B. Nästa tips är att överdriva och dra till det så att alla kategorier blir lite vilda och "dåliga". Ingen vill få ett slutresultat som "Vänlig", "Reko" eller något annat trist. Man vill få något vrickat, kul och lite busigt. Därför skulle jag vrida till det så att kategorierna blev lite roligare. Man är inte en "myspratare" utan en "velourtoffel" osv. Få det att låta extremare än vad det är, typ. Det blir roligare så.

/Ritsch Ratsch Filibising Bom

Sodivra

Champion
Ja, exakt.

Därav karikatyr-grejen. *Läser igenom och ser att jag inte alls poängterade den något vidare.. Ojdå.* Vissa saker får inte vara bättre än andra, men jag tycker det kan kännas negativt att höra att man aldrig debatterar, typ.

Sedan så skissades grupperna ju faktiskt ut utefter folk från forumet. Hehe. Försök hitta alla.. :gremtongue:
OT skulle jag kunna dela upp i lustigkurrar, absurditeter, och kanske en "seriösare OT", men jag vet inte om det är genomförbart, jaja.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Ja, exakt. (ANT)

OT tänkte jag dela upp i lustigkurrar, absurditeter, och kanske en "seriösare OT"

Absurdister heter vi. Så det så. Eller absurdanter, absurderare eller -- eventuellt -- absurdioter.

-JPS-

Sodivra

Champion
Vadå?

Får man inte uttrycka sig ledigt på det här forumet?
Nu ska jag skriva om testet så du automatiskt blir en regelslav..

Ps: Jag ändrade mitt förra inlägg. Jag var ju inte säker på hur jag skulle behandla OT-nissarna.
Eller ja, JPS vet jag hur jag ska behandla nu.. Fniss fniss.. Ehum.

Quan'talis

Swashbuckler
Re: Vadå?

Nu ska jag skriva om testet så du automatiskt blir en regelslav.

Ha! I så fall tar jag inte testet (ingen större vits om jag redan vet hur det kommer att gå). Då blir alla dina onda anslag förgäves!

Jag var ju inte säker på hur jag skulle behandla OT-nissarna

OTist, om jag får be. Respektera andras ideologiska tillhörighet.

-JPS- ska nog gå nu

w176

Förlorad dotter
Ett sätt själva fråge ställningarna skulle kunna se yt på skulle kunna vara konstgjorda inlägg som folk får välja villka inlägg det är troligast de skulle svara på och sedan ett par alterntiv av villka man ska välja den som är mest lik det sätt man själv skulle svara på osv....

*Spånar vidare* Hur mycket man använder mer eller mindre ovskyta Gremlins m.m. och vad man använder för typ av singnaturer borde också finnas med. Hmm... och villka forum man helst hänger i är juh självklara frågor... Hmm....

/Elin funderar

Ackerfors

Alas, your rapids!
Alla frågor borde ha ett OT-svar. Till exempel på frågan "Är Vampire skräck?" så finns det ett OT-alternativ som är "Gåsborn upp i Allsvenskan"... :gremlaugh:

Ska fundera vidare... :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Gåsborn [ot]

Vet inte om de har ett fotbollslag, men det är en by i Dalarna (eller är det Värmland) som jag brukar åka igenom när jag åker till Sälen... :gremlaugh:

Sodivra

Champion
Ett sätt själva fråge ställningarna skulle kunna se yt på skulle kunna vara konstgjorda inlägg som folk får välja villka inlägg det är troligast de skulle svara på och sedan ett par alterntiv av villka man ska välja den som är mest lik det sätt man själv skulle svara på osv....

Japp, minst en sån blir det.

*Spånar vidare* Hur mycket man använder mer eller mindre ovskyta Gremlins m.m. och vad man använder för typ av singnaturer borde också finnas med. Hmm... och villka forum man helst hänger i är juh självklara frågor... Hmm....

Det är ju däremot lite svårare att använda för att göra en karikatyr på.. Iofs, signatur kan ju funka.

Skuggvarg

Hero
Arvidos, please read.

Ofta när man besvarar enkäter och undersökningar på internet kan man bara ange ett svar, även om man skulle vilja ange flera, som man tycker passar in. Hmm, det där lät konstigt, hur ska jag nu förklara det här så att ni förstår? *kliar sig i huvudet*
Okej, jag gör så här:

Exempel:

Fråga: Favoritforum?

Alternativ:

A: Rollspel
B: Rollspelsmakande
C: Rollspelarkultur

I den frågan skulle jag ta alla tre alternativen, eftersom jag besöker alla de forumen. De är mina favoriter allihop. Okej, den som är absoluta favoriten är visserligen Rollspelsmakande, men snälla Arvidos, när (om) du mekar ihop det där testet, se till att man får "bocka i" rutor, inte flytta en sån där plupp för då kan man bara svara en sak och det är lite trist.

/Skuggvarg

Skuggvarg

Hero
Förslag till testfråga

Ett förslag till en fråga:

Hur många inlägg brukar du svara på:

A: Ett varje månad.
B: Ett varje vecka.
C: Ett varje dag.
D: Ett varje timme.
E: Ett varje minut.
F: Alla!

Svarar man E blir kontentan: Du är släkt med Skuggvarg.
Svarar man F blir kontentan: Du är släkt med Krille.

/Skuggvarg - kritisk självrannsakan