... läsken åt mig, va?
Jag kan tänka mig alla 12 åriga* läsare av detta forum som rusar till sina (kanske jämnåriga*) spelledare och tjurigt, envist och "koboldigt" kräver att de borde få megasvärdet Bertil, drakrustningen August, och hefla-armborsten Carl, eftersom han inte har skoj utan dem.
De två första reglerna är väldigt bra; för orutinerade spelare som inte är vana vid att spela spel där de lämnar över en stor del av sin kontroll över situationen till någon som i bästa fall hanterar situationer med godtycke.
Givetvis kan detta med de två första reglerna gå överstyr, om:
1. Sl hävdar att "du stod visst i dörren, jag skiter i om du just sa att du stod bakom, bågskytten träffast" osv...
2. Sl surar ihop och kräver att rollpersonen minsann är så ädel att han lämnar över hela sitt hästchabrack till tiggaren, eftersom "det är så din karaktär skuuulle göra."
3. Sl utan anledning** börjar bestämma vad rollpersonen gör.
4. Sl plötsligt påstår att alla hästar kan flyga, trots att hästar aldrig har flygit förr, och denna ändring sker plötsligt.
5. Snabba regleändingar ingen är beredd på.
6. osv. osv.
Jag tror dock att denna kasse av problem är mindre svåra att hantera då man "äntligen" fått pli på spelarna och de sitter och kan hålla käften när saker kanske går dem emot. Och för att få dem där är strikt användande av "de två grundreglerna" av yttersta vikt.
Man kanske bör tolka in att spelledare har rätt att glömma, rätt att bli påmind, och rätt att ändra sig, eller något (jag fick nästan till det där)
Står det dessutom inte att "spelledaren har yttersta bestämmanderätten" någonstans bland neogames rollspel, kanske neotech ett, om så varför försvann den i senare rollspel?
* vill bara utmärka mig själv som mentalt överlägsen, och inget egentligen ont menas mot tolvåringar. Om nu tolvåringar i genomsnitt är mer utvecklad än vad jag är låter jag vara osagt.