Nekromanti Testgubbar

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
När jag lär mig ett system, så brukar jag alltid skapa en rollperson. Då lägger jag märke till hur smidigt det är att använda boken för att skapa en rollperson, jag lär mig mer om de olika elementen som rollpersonen är uppbyggd kring då jag måste läsa igenom alla förmågor (det är så tråkigt att läsa annars), och jag testar hur lätt det är att minmaxa i ett system.

Den här tråden skapade jag för alla dem som har samma teknik som mig när de läser sitt rollspel. Jag kommer själv att lägga upp rollpersoner som jag har skapat när jag läst nya system.

/Han som precis läst igenom Buffy the Vampire Slayer RPG
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Hans Brücke [Buffy the Vampire Slayer RPG]

Namn: Hans Brücke
Character type: White hat

ATTRIBUTES (15)
Strength 6 (1 level för Initiate Commando Quality)
Dexterity 2
Constitution 4 (1 level för Initiate Commando Quality)
Intelligence 4 (1 level för Artist Quality)
Perception 1
Willpower 2

QUALITIES (10 + 10 Drawbacks)
Artist 2 (emo, +1 intelligence, +1 art)
Age 4 (200 år gammal. Intelligence×2 extra skill points)
Natural Toughness 2 (stenaktig hud. Ignorerar fyra skada för varje attack)
Resistancce 2 (ignorerar 2 penalty för skador och får +2 på consciousness-slag)
Nerves of steel 4 (+4 fear checks. Orkar inte bry sig)
Situational awareness 2 (+2 på Perception i fara eller när någon smyger på en)
Initiative Comando 4 (+2 to any two physical attributes samt de två Qualities nedan)
---Fast reaction time, +5 initiative, +1 Willpower checks: Fear
---Hard to kill 3, +9 hit points, +3 Survival checks

DRAWBACKS (10 + 5 från Qualities)
Attractive -2 (Alltid dammig och har en ärrad och stenaktig kropp)
Addiction -2 (kedjerökare)
Clown -1 (allting är hopplöst och skämtar för att dölja sin ångest)
Recurring nightmares -1 (drömmar om sitt förflutna)
Obsession -2 (Obligation till The Initiative. Kontrolleras via vissa magiska ärr som han har på kroppen)
Resources -2 (Lever ett torftigt liv)
Secret -2 (via Age Quality. Minns inte sin bakgrund)
Obligation -3 (via Initiative Commando Quality)

SKILLS (15 + 8 från Age)
Art 1 (gratis från Artist Quality)
Driving 2
Getting medieval 5
Knowledge 1
Kung Fu 6
Notice 3 (+2 på Perception i fara eller när någon smyger på en)
Occultism 4

COMBAT MANEUVERS
Axe
---Bonus: 7. Damage: 30 Slash/stab
Throwned Axe
---Bonus: 6, Damage: 24 Slash/stab (range: 14 meter)
Punch
---Bonus: 9, Damage: 12 Bash
Kick
---Bonus: 8, Damage: 14 Bash
Stake
---Bonus: 7, Damage: 12 Slash/stab
Dodge
---Bonus: 8
Feint
---Bonus: 10 (får addera sin success rate till nästa slag)
Parry
---Bonus: 9
Takedown
---Bonus: 11, Damage: 6 Bash (knocks target down)
Grapple
---Bonus: 10
Break neck
---Bonus: 12, Damage: 24 Bash (måste lyckas med Grapple)
Choke
---Bonus 12, Damage: 5 Bash (måste lyckas med Grapple, förvararen får -2 på alla attacker)
Toss
---Bonus: 8, Damage: 6 Bash (måste lyckas med Grapple)

Jag skulle tjäna mer på att kasta om dexterity och constitution.
Slash/stab-skador dubbleras.
Ignorerar fyra skada för varje attack.
+3 på Survival checks.
Ignorerar två penalty som fås av låg life point.

ÖVRIGT
Drama points: 20
Life points: 59
Initiative: 7
+5 på Fear checks.
+2 på Perception i fara eller när någon smyger på en.

Kan lyfta 225 kg.
Drygt 200 år gammal.
Minnesförluster, som endast visar sig i form av mardrömmar.
Stenaktig och ärrad kropp, som alltid är dammig (och därmed är också alltid kläderna det).
En del av ärren är magiska och används av The Initiate för att styra honom.

KARAKTÄRSDRAG
När det har varit dags för trubbel, så har The Initiate bokstavligt talat dammat av Hans för att utföra deras ordrar. Tack vare gott uppförande har han fått en risig lägenhet där han kan ha ett uppehälle. Hans är en stor och bred karl med ett mystiskt förflutet. Inte ens han själv vet vad som ligger bakom de ärr som han har på sin kropp. Att han inte är helt mänsklig är uppenbart, på grund av hans styrka och smått stenaktiga hud. Detta försöker han dölja med säckiga kläder, huva och handskar. Färgvalet är lika grått som hans hudfärg och ibland inslag av det mörka i hans sinne. Hans är trött på sitt leverne. Han är trött på den han är och med hjälp av cyniska skämt försöker han hålla sig flytande. De depressiva känslorna i hans kropp får utlopp av små teckningar som liknar något som en sjuårigt barn har gjort. Han gör dock pliktskyldigt allt det som The Initiate säger åt honom att göra, då han vet att om han inte göra det frivilligt så gör denna hemliga grupp det åt honom. Han har inget annat val än att lufsa omkring på Sunnyvilles gator i The Initiates namn.

/Han som gillade enkelheten i systemet och tyckte det var smart att man skulle skriva upp sina favoritattacker från en låång lista
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Andrya [Noir]

Namn: Andrya [efternamn vet jag inte vad som är brukligt]
Koncept: Skådespelerska på bristningsgränsen
Karaktärsdrag: Sällskapssjuk, egenkär, kylig/lugn.
Storlek: 12 (liten)
Ryktbarhet: 7 (filmstatus)
Intryck: 19 (+2 vid sociala konflikter och +3 vid samröre med pressen och societeten)
---Vacker, välkänd, välklädd, aura av lugn, har stil och smak.
Utseende: 2 (vacker)
Tur: 0

PROFIL
Koordination 3
---Reaktioner 9

Kroppsbyggnad 2
---Styrka (svårlärd)
---Tolerans 6 (+2 alkohol)

Motorik 4
---Skjutvapen 12 (+2 automatpistoler, +3 Darov 6/6)

Bildning 3
---Humaniora 9 (+2 konst)
---Naturvetenskap (svårlärd)

Kreativitet 3
---Konstruktion (svårlärd)
---Slutledning 9 (+2 minnas saker, platser och företeelser)

Vilja 4
---Sans 12

Insikt 5
---Empati (svårlärd)
---Världsvana 15

Perception 4
---Intuition 12 (+2 lögner eller upptäcka när något inte står rätt till samt +2 vid sociala konflikter)

Utstrålning 6
Charm 18 (+2 när manipulerar, duperar, minglar eller konverserar. +3 vid samröre med pressen och societeten samt +2 vid sociala konflikter.)

EXPERTISER
Reaktionssnabb (+1 Överblick)
Tålig: alkohol (+2 Tolerans)
Vapenhantering: automatpistoler (+2 Skjutvapen)
Akademisk inriktning: konsthistoria (+2 Humaniora)
Klartänkt: minns saker, platser och företeelser (+2 Slutledning)
Självdisciplin
---Öka Välmående efter lyckat Sans-slag. Tar 10 minuter och kan höja Välmående med 1 per spelomgång.
Aura av lugn (+1 Intryck)
Välklädd (+1 Intryck)
Stil & smak (+1 Intryck)
Instinkt: om något inte stämmer (+2 Intuition)
Se genom person: lögner (+2 Intuition)
Karismatisk: Dupera/manipulera och Mingla/Konversera (+2 Charm)
Vapenexpertis: Dorov 6/6 (+3 Skjutvapen)

BEGRÄNSNINGAR & KÄNNETECKEN
Påtaglig svaghet: alkohol (-2 Sans)
Överväldigande rädsla: ensamhet (-10 Resistens)
Påtaglig rädsla: fattigdom (-5 Resistens)
Depression
---Högsta nivå för välmående är 9.

Levnadsstandard: 9
---250 000 i pengar. Kredit på 2,5 miljoner.
Storlek: 12
Öde: 15
Liten (+1 Försvar)
---167 cm, 53 kg.
Rykte: känd (+3 sociala sammanhang med societeten och pressen)
Utseende: Vacker (+2 vid sociala konflikter)
Krux: Dubbel kostnad för konstruktion, empati, naturvetenskap och styrka.

Hade funderingar på att ta "Påtaglig svaghet: egna filmer", som ett tecken på att hon hatar att se sina egna filmer. Hon går aldrig på sina premiärer och visar aldrig sina filmer hemma hos sig. Jag råkade skriva ut framsidan på både fram- och baksida så jag kunde inte göra klart gubben helt. Jag tänkte mig något om att hon skulle vara otroligt känd filmstjärna och baserade karaktären löst på Nicole Kidman. Att Andrya är så überjävlig på vapen beror dels på hennes filmer men också att hon planerade att mörda sin ex-man.

Notera att 20 är normal svårighetsgrad (har jag för mig) i kombination med värdena på Charm och Intryck. :gremsmile: Systemet hade mått bra av att strömlinjeformats ännu mer. De långa listorna av expertiser kunde ha klumpats ihop, eftersom många expertiser ger samma sorts bonus.

/Han som tyckte att Noir led av samma grej som WoD, där man får bläddra genom hela boken för att skapa en rollperson, men gillade att det fanns en sammanfattande genomgång om hur man gör en rollperson med sidhänvisningar i början av boken
 

vandraren

Swordsman
Joined
17 May 2002
Messages
453
Location
stockholm
Re: Andrya [Noir]

Kunde inte låta bli:

"Koncept: Skådespelerska på bristningsgränsen"

Vad ska detta betyda? Hon är så tjock att hon brister? Eller att hon har massa känslor inombords som måste ut?

Menar du en skådis på väg att slå igenom? (breakthrough)
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Re: Andrya [Noir]

Om du kollar på Begränsningar & Kännetecken så förstår du säkert.

/Han som gjorde henne för drygt ett år sedan, så han minns inte alla regler (inte för att det hade något med detta inlägg att göra, men han tänkte mest inflika det)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, idén har jag använt några gånger faktiskt. Som du säger så ger det en bra inblick i själva systemet & hur det funkar. Dock är jag lite för lat för att göra det inimellanåt... =)
Såd et blir tyvärr inte så ofta man gör det hela.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag gör likaledes med mitt nyss inkomna D&D 4e:

Jehan
Race: Half-Elf
Class: Warlock (Infernal Pact)
Strength: 11/0
Constitution: 18/+4
Dexterity: 12/+1
Intelligence: 14/+2
Wisdom: 10/0
Charisma: 15/+2
Alignment: Unaligned
Racial Features: Dilettante (Ray of Frost), Dual Heritage, Group Diplomacy
Languages: Common, Elven, Primordial
Hit Points: 30
Healing Surges per Day: 10
Defenses: Armor 14, Fortitude 14, Reflex 13, Will 13
Trained Skills: Arcana (+7), Insight (+7), Intimidate (+7), Religion (+7)
Class Features: Dark One's Blessing, Prime Shot, Shadow Walk, Warlock's Curse
At-Will Spells: Eldritch Blast, Hellish Rebuke
Encounter Spells: Ray of Frost (from Dilettante), Vampiric Embrace
Daily Spells: Flames of Phlegetos
Feats: Improved Dark One's Blessing
Gear: Leather Armor, Mace, Rod, Standard Adventurer's Kit, 43 gp
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,857
Ja, vad tusan...

Jag knåpade på ett rollformulär till Saga häromdagen så det råkade bli en gubbe på det också när jag nu ändå hade en provutskrift till hands. Jag har myglat på några punkter: istället för att slå 1t6 för egenskaperna Styrka, Motorik, Intelligens, Sinnen och Gåvan så satta jag bara ut 2, 3, 4, 5 och 6 på dem (på Styrka och Motorik tillkommer +3 enl. reglerna också).

Allectus
Riddare i Albion vars familj har rötter i det Pannonska imperiet.


Styrka 7 (+1 styrkebonus)
Motorik 8 (+1 initiativbonus med alternativregeln från Saga Trudvang)
Intelligens 3 + Utbildning 3 = Kunskap 6
Sinnen 6 + Psyke 3 = Närvaro 9
Gåvan 2 + Ars Arcana 0 = Magi 2

Fördelar & nackdelar:
Snabba reflexer (+1 på initiativslag)
Intolerans (+1 nivåpoäng, mistror och föraktar nordmän)

Färdigheter:

Närstrid 5
Kastvapen 2
Bluff 4
Etikett 3
Rida 6
Ridderskap 1

Tala, läsa och skriva modersmål 3
Tala pseudolatin 1

Total kroppspoäng 9
V. ben 6
H. ben 6
Kropp 6
V. arm 5
H. arm 5
Huvud 3

Hjältepoäng 4
Socialt stånd 5 (egendomslös riddare, 500 mark i startkapital)


Tror det tog kanske en kvart att göra gubben. Fem minuter till för att kolla vad hästar och rustning och saker kostade (Allectus har råd med både ridhäst, lättstridshäst - ja man behöver en av varje, rustning (ringbrynja över hela kroppen, rustningsmodifikation 2), lite vapen och annat).

Det jag inte kunde hitta var vad pseudolatinet heter i Sagas värld. Faktiskt just inget om språk alls förutom färdigheterna Tala språk samt Läsa/skriva. En liten box med olika språk där vore nog lämpligt. Här använde jag för övrigt en till regelvariant från Saga Trudvang: alla får automatiskt Tala modersmål 3 samt sin Utbildning antal poäng att spendera på språk.

Eftersom egenskaperna läggs ihop med nivån i färdigheten så är gubben lite bättre än vad som först kan tyckas. Totalen för färdigheterna är alltså:

Närstrid 13
Kastvapen 10
Bluff 13
Etikett 9
Rida 13
Ridderskap 7

För övrigt kändes det som att jag hittade det mesta jag ville kolla up i spelledarskärmen. Gick ju lite raskare än att behöva bläddra i boken.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Två rollpersoner [Hollow Earth Expedition]

Jag gillar verkligen HEX:s regellösningar och designstruktur. Väldigt strömlinjeformat. Väldigt bra strukturerat. Jag minns en nackdel när jag gjorde rollperson första gången för många år sedan när min största erfarenhet var spel i stil med Drakar och Demoner. Jag tyckte det var knäppt att man bara hade råd med vettiga värden i fem färdigheter. Jag har blivit något mer öppen nu. :gremsmirk:

/Han som inte direkt hade planer på att överge den här tråden
 

Attachments

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Vad är tråden till för? Diskutera varför man gör så här? (jag har gjort det några gånger, och gillar det) Eller bara för att visa upp sina testgubbar? (och vad vinner man på det?)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,060
chrull said:
Vad är tråden till för? Diskutera varför man gör så här? (jag har gjort det några gånger, och gillar det) Eller bara för att visa upp sina testgubbar? (och vad vinner man på det?)
Om man vill höra om andras rollpersoner kan man annars gå till SF-bokhandeln och ställa sig i rollspelsavdelningen en stund :gremsmile:

Garanterat hugg.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Vitulv said:
Om man vill höra om andras rollpersoner kan man annars gå till SF-bokhandeln och ställa sig i rollspelsavdelningen en stund :gremsmile:

Garanterat hugg.
Kan intyga detta.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
chrull said:
Vad är tråden till för? Diskutera varför man gör så här? (jag har gjort det några gånger, och gillar det) Eller bara för att visa upp sina testgubbar? (och vad vinner man på det?)
Visa upp regelexercisen kring en rollperson, ge en hum över vad för personer som förekommer i rollspelet och kanske skriva någon kommentar sitt intryck man fick av reglerna när rollpersonen skapades.

/Han som tycker det var intressant att se skillnaden mellan D&D4 och Saga exempelvis
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Han said:
Visa upp regelexercisen kring en rollperson, ge en hum över vad för personer som förekommer i rollspelet och kanske skriva någon kommentar sitt intryck man fick av reglerna när rollpersonen skapades.

/Han som tycker det var intressant att se skillnaden mellan D&D4 och Saga exempelvis
Om man vill visa regelexercisen runt det så kanske man också ska lägga till kommentarer om hur man fick fram värden/egenskaper? Slog du fram 14 i STY eller köpte du det? Var det fem slag på olika tabeller som gjorde att du blev blåögd med ljusbrunt hår eller var det något du valde?
Och vill man se vad det förekommer för rollpersoner i spelet så vore det ännu bättre om man la upp ett helt sällskap äventyrare.
 
Top