Nekromanti Testspelare av system

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Hur gör andra makare för att testa sina system? Jag brukar vanligtvis göra systemet för min och gruppens skull, men såpan som jag kört funkar nu så bra att jag bröjar fundera på om det skulle vara något att göra mer av.

Men då skulle nästa steg vara att testa på flera och som scenarioräv vanlgitvis vill jag se hur andra tolkar det opåverkade. Så hur gör andra? Raggar en grupp och dumpar det på mot feedback eller?

Och finns någon där ute som skulle vilja testa ett såpoperarollspel för sex personer?

-Gunnar
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,537
Location
Göteborg
Mina spel testas inte. De spelas sällan alls, faktiskt :gremsmile:

Och finns någon där ute som skulle vilja testa ett såpoperarollspel för sex personer?
Jättehjärna (hjälp!). Men jag tror tyvärr inte att jag kan. Min grupp samlas vanligtvis sporadiskt, och sex spelare har vi inte fått ihop till på många år. Dessutom får jag när som helst hem mina tolv indiespel, som jag ska försöka pracka på dem.

Vet inte om du blir så glad av det svaret, men du kan ju bli glad över att det finns folk som vill testa spelet.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Ska förtydlgia till fem spelare, en spelledare. Och kul att du skulle vilja testa, synd att det inte verkade funka för dig. Säg till igen om indierollspelen snabbt tar slut :gremwink:

-Gunnar (kan tillägga att vi spelar rätt sporadiskt själva)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,078
Location
Nordnordost
Jag rör ihop ett äventyr och bjuder in lite vänner och spelar kring vanliga spelbordet.

Om det verkar funka så putsar jag det lite och släpar med det till någon av den lokala rollspelsklubbens spelhelger (de stora buggarna i Höstdimma jagades bort på det viset).

Annars bollar jag spelet med andra spelmakare och vana rollspelare på IRC för att reda ut saker redan innan jag drar in riktiga spelare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Hur gör andra makare för att testa sina system?
På flera nivåer: simulering, labbtest, praktiska test och uthållighetstest.

På den lägsta nivån så testas gränserna, genom att man helt enkelt försöker böja systemet så mycket det går, utan hänsyn till huruvida det händer under spel, och ser om man kan acceptera resultatet, även givet sannolikheten att det inträffar. Är det möjligt att ha ihjäl någon med en gaffel i låret? Är det såpass osannolikt att sådana händelser kan accepteras som extraordinära? Sådana frågor testar och prövar man.

På nästa nivå så simuleras olika regelmoment, för att se om momenten i sig går att utföra praktiskt i spel. En stor klase med spelteststrider brukar till exempel ingå här. Man bör även titta på några av knasigheterna från ovanstånde bryttest och ser hur det knäcker spelet eller inte.

Därefter vidtar praktiska speltest. Praktiska speltest är för spelet vanligt äventyrande, relativt regeltungt, för att se om momenten sammantagna till ett helt äventyr är acceptabelt. Det kan ju vara så att en labbstrid kan gå an, men en strid i spelets verklighet kan knasa ut. Dessutom får man reda på om spelets regler stöder, passar eller åtminstone inte kommer ivägen för typiska äventyrs stämning.

Steget därefter är kampanjtest. Då testar man mer långtgående konsekvenser av systemet, exempelvis hur erfarenhet påverkar över tiden, vänskaps/relationssystem et cetera. Man testar även spelvärlden för att se hur den håller ihop över tiden.

Simuleringar och labbtest, och till och med praktiska test, kan utföras av en själv eller med den lokala spelgruppen. Praktiska test och uthållighetstest bör dock utföras av utomstående.

Problemet som jag upplever det är att speltestare i Sverige är råkassa på att speltesta. De spelar, ja, men de speltestar inte. Det är ytterst sällan man får konstruktiv feedback ens när man trycker en pistol mot tinningen på speltestaren ifråga, och ännu mer sällan som det blir konstruktiva förslag. Två av mina favorithatspeltestgrupper har lämnat in omdömen som "allt är perfekt, ändra ingenting!" eller "det var för jobbigt att lära sig, så vi körde med DoD istället."

---

Det behövs en nivå speltest till, och det är inlärningstest. Men det är först aktuellt när man har ett färdigt manus, dvs efter att de fyra andra stegen är genomförda. Detta test är till för att se huruvida spelare kan tillgodogöra sig spelet och dess innehåll, för att få reda på vad man har för mycket, vad man inte bör ha med alls, och vad man har för lite av. Det är dock inget regelspeltest, utan just inlärningstest.

---

Gör jag alla de här stegen? Tja, det händer att jag skippar steg 4, och i dogma-spel eller motsvarande så brukar det inte bli mer än steg 1 och 2.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Snygg modell! Och gör det enklare för mig att speca vad jag gärna skulle ha hjälp med, vilket skulle vara praktiskt och uthållighetstest (då systemet är byggt för kampanjspel).

-Gunnar (har du en likartad modell för scenarioskrivande? Jag har grunnat på en projektmodell för det)
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,635
Location
Fallen Umber
Vi kan nog hjälpa till att speltesta din PW-variant när du är klar med den. Den typen av regellätta system är vi vana vid, och vi är bra på att dissa saker. :gremgrin:


/Dimfrost
 
Top