Hur gör andra makare för att testa sina system?
På flera nivåer: simulering, labbtest, praktiska test och uthållighetstest.
På den lägsta nivån så testas gränserna, genom att man helt enkelt försöker böja systemet så mycket det går, utan hänsyn till huruvida det händer under spel, och ser om man kan acceptera resultatet, även givet sannolikheten att det inträffar. Är det möjligt att ha ihjäl någon med en gaffel i låret? Är det såpass osannolikt att sådana händelser kan accepteras som extraordinära? Sådana frågor testar och prövar man.
På nästa nivå så simuleras olika regelmoment, för att se om momenten i sig går att utföra praktiskt i spel. En stor klase med spelteststrider brukar till exempel ingå här. Man bör även titta på några av knasigheterna från ovanstånde bryttest och ser hur det knäcker spelet eller inte.
Därefter vidtar praktiska speltest. Praktiska speltest är för spelet vanligt äventyrande, relativt regeltungt, för att se om momenten sammantagna till ett helt äventyr är acceptabelt. Det kan ju vara så att en labbstrid kan gå an, men en strid i spelets verklighet kan knasa ut. Dessutom får man reda på om spelets regler stöder, passar eller åtminstone inte kommer ivägen för typiska äventyrs stämning.
Steget därefter är kampanjtest. Då testar man mer långtgående konsekvenser av systemet, exempelvis hur erfarenhet påverkar över tiden, vänskaps/relationssystem et cetera. Man testar även spelvärlden för att se hur den håller ihop över tiden.
Simuleringar och labbtest, och till och med praktiska test, kan utföras av en själv eller med den lokala spelgruppen. Praktiska test och uthållighetstest bör dock utföras av utomstående.
Problemet som jag upplever det är att speltestare i Sverige är råkassa på att speltesta. De spelar, ja, men de speltestar inte. Det är ytterst sällan man får konstruktiv feedback ens när man trycker en pistol mot tinningen på speltestaren ifråga, och ännu mer sällan som det blir konstruktiva förslag. Två av mina favorithatspeltestgrupper har lämnat in omdömen som "allt är perfekt, ändra ingenting!" eller "det var för jobbigt att lära sig, så vi körde med DoD istället."
---
Det behövs en nivå speltest till, och det är inlärningstest. Men det är först aktuellt när man har ett färdigt manus, dvs efter att de fyra andra stegen är genomförda. Detta test är till för att se huruvida spelare kan tillgodogöra sig spelet och dess innehåll, för att få reda på vad man har för mycket, vad man inte bör ha med alls, och vad man har för lite av. Det är dock inget regelspeltest, utan just inlärningstest.
---
Gör jag alla de här stegen? Tja, det händer att jag skippar steg 4, och i dogma-spel eller motsvarande så brukar det inte bli mer än steg 1 och 2.