Neeeej jag trodde jag var fri från min forum-addiction för ett tag, att jag skulle kunna använda "100 inlägg" som en motiverande faktor för mig själv åtminstone fram till nästa konvent då jag kunde fylla på med hundra till. Inget emot dom (iofs allt för få) som hänger här på wrnu men allt emot mitt eget reloadande och brist på att orka lämna sängen öht. Men. Känner jag har ngt att säga om detta ämne.
Rymdhamster;n226764 said:
Både ni som hatar sånna här texter; varför känner ni så, vad är det ni inte gillar, hur hindrar de er i ert spelande, hade det funnits ett sätt att göra det som ni hade kunnat uppskatta eller åtminstånde tolerera?
Ja, jag hatar dom här texterna intensivt från alla olika perspektiv.
Som spelare har jag ibland otroligt svårt att lyssna på dålig innantill-läsning. Ljudböcker är OK ibland för dom vet vad dom gör. Och när vi har högläsning ur böcker hemma så samma sak, efter några sidor kommer man in i det. Ibland. Ibland inte. Det är bara så svårt att koncentrera sig jämfört med en podd där två personer spontantalar med varandra, så otroligt mycket lättare att kunna höra. Jag tappar koncentrationen helt enkelt! Det blir bara "bla bla bla" när spelledaren byter till den rösten.
(Ska tilläggas att mina två bästa & käraste medspelare hemma är båda otroligt otroligt dåliga på att läsa upp texter, speciellt engelska texter. Vi tyckte Sherlock Holmes och Dead of Winter var bra spel men jag har satt kibosh på alla liknande läs-spel. Dom
kan helt enkelt inte! I början förstod jag inte alls vad dom försökte säga och det var ett ständigt "Kan jag få se vad det står?"; nu har jag blivit bättre på att dechiffrera det men det tar all min koncentration. Inget ont i att vara dålig på engelska eller dålig på att läsa och jag tycker fortfarande om dom. Dom är smarta på andra sätt.)
Som en uppläsnings-hatande spelledare, som vill använda mitt eget sätt, min egen röst att beskriva rummen, rör dom till det genom att splitta infon. Vissa av detaljerna om rummet står i text-boxen och vissa står nere och vissa står i båda. Har ibland missat saker för att dom stod i textboxen utan att vara boldade el likn. Blir alltid irriterad när det händer.
Bortsett från problemet att dom splittar infon så är dom också ett brödigt och inneffektivt sätt att lägga upp infon. En stolplista eller hierarkisk outline eller ett par bilder är alla mycket bättre, snabbare sätt för mig att ta in informationen än att behöva parsa igenom en tjock text.
Som en emergens-älskande spelledare tar dom alldeles för mycket för givet. Dom är dålig "affordance", för er design-nördar, iom dom gör om spelet från plats/exploration-baserat till 90-tals-plågan "en serie av händelser". Jag spelar mycket textäventyr (a la Enchanter, Hunter in Darkness, Spider&Web osv) och dom har varit noga med hur dom formulerar rutorna. Dom är mer "I rummet finns det en brunn, ett rep och en hink. Det finns en dörr i norra väggen" än vad dom är "
Ni kommer till ett rum med en brunn.
I det rummet ser ni en dörr i norra väggen." (Min emfas på vad som är dåligt med mycket boxed-text i många äventyr.) Eftersom rummen ofta besöks om och om igen så behöver det vara en händelseneutral beskrivning.
Som en spelar-agens–älskande spelledare finns det också nackdelen, eller ja det är kanske samma som den förra men den påverkar inte bara rum som återbesöks utan den tar för givet hur besöken ska gå till
första gången. Att det finns ljus, att dom kan se, att dom går in genom framdörren osv osv. Det är väldigt hämmande för spelarna. Att det finns ett preppat tal för bad guyen är ett exempel på en canned händelse. Det är rätt uppenbart som spelare att det då dels
finns en solklar badguy, och att alla försök att ex vis ambusha badguyen kommer sättas stopp för av räls-SL. Jag minns ett spel jag var spelare i och vi kom på idén att lura utanför portalen till badguyens moln-kunga-rike för att nita honom i ryggen nere på jorden. Och spelledaren sade "nej det får ni inte ni måste gå in där". Dåligt!
Som en dialog-älskande spelledare är dom solklart i vägen. Både dialoger mellan SL och spelare för att etablera hur rummet ser ut "Finns det några möbler" "Ja, skrivbord, två stolar och några skåp" -- detta är bra eftersom "studies prove" att dom flesta, iaf vi som är födda i TV-åldern, har svårt att koncentrera sig på mer än ett par meningar i sänder. Folk slutar lyssna helt enkelt! Inte alla, och det kan vara svårt att internalisera för dom som inte slutar lyssna att andra slutar lyssna, men... så är det!
Ännu mer för dialoger mellan SLP och RP. Ett canned speech för bad guy är det sista jag vill ha nu när jag äntligen börjat få lite kläm på hur jag kan låta mina SLP:er prata med RP på ett bra sätt. Jag var helt hopplös på detta tills jag läste Robin Laws' kapitel i Unframed. (Vincent Bakers kapitel handlar om ngt helt annat men är också bra, resten är impro basics som inte var nåt nytt för mig.) Laws' kapitel var som en trolldryck för mig, det blev som mellan natt och dag. Handlar om hur SLP:erna tänker, hur dom kan svara på olika saker som RP frågar, eller fråga RP olika saker osv och hur man får en känsla för när man ska avbryta en sån dialog, hur man ska bedöma vem av parterna som ska få sin vilja igenom osv. Helt otroligt kapitel & bland det bästa i rollspelsväg jag någonsin läst, passar alla spelstilar osv osv.
Men, störst av alla dessa helt legitima & rättvisa hatkänslor är ändå när jag tänker tillbaka till min tid
som ny och grön spelledare som försöker lära sig rollspel från böckerna, eftersom boxed-texterna då var oaserna som gjorde resten till öken. Jag började med DoD91 som jag både älskar och hatar. Älskar pga nostalgin, förväntningarna jag hade, att det var så coolt, att det lovade så mycket, att det byggde på en era jag helt hade missat (visste inte om att det fanns rollspel innan DoD91 kom ut) osv. Men, hatar för att det är så dåligt. Speciellt är det dåligt för SL. Det lär nämligen inte ut
hur man gör. Instruktionerna är few & far between (usch vad mycket svengelska det blev idag) och en av dom få är den första boxed texten som finns. Det var som ett glas kallt friskt vatten, jag bara "JAAAAA, äntligen en tydlig 'gör så här'. 'Läs detta för spelarna.' Gärna det! TACK TACK TACK spelet för den tydliga instruktionen!". Men. Sen då? Vi var islängda mitt i simbassängen och inga instruktioner om hur man gör. Ska huvet vara under vattnet eller är det fötterna som ska vara det? Vi fattade
ingenting. Vad händer efter att texten lästs upp? Vi tittade på varandra. Och lade spelet i lådan igen. Med en klump i magen efter att ha gjort rollpersoner i flera dagar. FUCK THAT SHIT.
Istället: Ett exempel på vad SL kan faktiskt&fysiskt&konkret säga är bra & behövs för nybörjare. Men, ska inte vara äventyret igenom. För det
första rummet kan det finnas, parallellt med en helt komplett separat rums-"stolpe/bild" i enlighet med vad vi förespråkat tidigare, en text och också en förklarande text. Typ så här:
Exempel på hur det skulle kunna vara said:
• Rum, 10x10 fot.
• Två svarta dörrar, olåsta, mitt emot varandra. (En till rum 2A, en till rum 4A.)
• Ett rostigt galler i ett litet hål mitt golvet. (Rum 5C (med ormar i) är där under , men, det är kolmörkt.)
• En grå ek-kista, lite klibbig, olåst. Innehåller en Potion of Healing, se sidan XX.
Spelledare, så här kan du till exempel beskriva detta, eller välj egna ord om du vill:
"Ni vaknar i ett litet rum med två svarta dörrar mitt emot varandra och ett galler i golvet. Vad gör ni?"
Använd informationen i boken för att svara på deras frågor, om dom har några. Kanske dom undrar om det finns något i rummet (en grå kista), vad kistan är gjord av (ek), hur den känns (klibbig), vad som finns i kistan, om dom hör något från gallret ("hsss!"), om dom hör nåt från dörrarna (slå isf upp dom rummen, sidan 2A och sidan 4A) osv. Eller så undrar dom ingenting utan börjar direkt göra nåt. Låt dom säga vad dom gör, om dom går ut genom nån av dörrarna, sätter sig och väntar, börjar försöka öppna kistan, pillar med gallret eller vad som helst, och använd informationen i boken för att fortsätta äventyret. Om dom trampar i en fälla någonstans i fortet, se sidan XX (saving throws), om dom börjar slåss mot någon av orcherna eller ormarna så se sidan XX (stridsregler), om dom försöker fly från någon som jagar dom, se sidan XX (flyktregler).