Just stämningstexter har jag väldigt svårt med, så jag läser dem sällan.. Dock så testade jag att läsa Feng Shuis stämningstexter och jag greps av hur otroligt bra dem var.. Det skaparna gjorde var att berätta om saker som de inte har tagit upp någon annanstans.. Stämningsfyllda texter som fångar genrekänslan och som jag som spelledare antagligen inte skulle ha tänkt på.. Saker som är tvister på de regler och tankesätt som de själva har skrivit.. På så sätt så är inte bara stämningstexten något som bara fyller upp en stämning (något jag själv finner menlöst) utan även driver mig som spelledare framåt..
Det är lite som med bilder.. Om det skrivs om en barbar och det bredvid finns en bild utav en barbar så ger den mig ingenting, men om man istället sätter barbaren i någon sorts handling i bilden så ger bilden mig mer än stämning.. Säg att det är en legendariska isbarbaren Sture som avtecknas men inte mer än så.. Jaha, då har spelledaren en legend att spinna vidare på (ok, det här var ett skitdåligt exempel, men jag är lite bakis).. Själv ogillar jag stämningstexter över saker som jag senare kommer att läsa i världskapitlet.. Det är slöseri med tid att läsa sådant, då det är redundant information..
Världsinformation är det svårare med, för "alla" spelskapare (vars skapelser jag läst) följer i princip en och samma mall.. Jag har ännu inte stött på någon som har fått mig att tänka "Wow, det här var orginellt utförandemässigt" och fått mig att verkligen
vilja läsa mer.. Att det är balla saker i rollspelet räcker inte för att jag ska fortsätta läsa.. Själv ser jag världsförklaringar som plugg som jag senare kan använda mig av, så världskapitel har aldrig varit roliga att läsa för min del..
Vänta, nu ljuger jag lite.. Chronopias berättelse i slutet är grym.. Jag vet att du spelar det, så du vet antagligen vad jag snackar om.. Det är en "vägvisare" som lotsar runt äventyrare som är nyanlända till staden och allting sker i berättande form där guiden berättar allting för äventyrarna medan de rör sig runt i staden.. En brilliant idé som både visar upp hur stadsfolket tänker om de företeelser som finns i staden och presenterar dem för äventyrarna på ett sätt som gör att man vill veta mer.. Detta gäller även för guiden, då denne avslöjar sig har mer djup och världsvana (stadsvana?) än bara vara en simpel guide..
Nu är förvisso detta mer en stämningstext med redundant information, men ändå.. Klockren grej..
/
Han som kan säga att Deadlands körde med samma grej, men lyckades inte lika bra som Chronopia
<font size="1">Redundant: upprepande
Sammanfattning för
Feuflux: Skriv med baktanken att du ska visa upp flera användningsområden.. Regler kan exempelvis ha världsinformation i sig, stämningstexter kan ta upp helt nya oförklarade saker och världskapitel beskrivs ur vinklade tankesätt..</font size>