Rickard
Urverk speldesign
Jag måste få fingret ur arslet och skriva klart mutant-modden till Matiné. I denna tråd kommer jag en gång om dagen skriva två regler ur systemet, vilket kommer innebär att jag få skriva två nya konventioner och sedan bearbeta två gamla (jag har sex stycken i en buffert). Jag har skapat den här tråden för att tvinga mig själv att skriva.
---
Glöm Mutants regler. Glöm din spelledarstil. Mutantmatiné är en regelmotor där Mutants system har blivit omformat av den spelstil som Matiné skapar. I dagens läge består ”ett system” av två delar: mekanik och konvention. Mekanik är saker som ”Slå en tärning mot ett värde”, ”Du ska betala 2 Erfarenhet för att få höja ett värde” eller ”Stryk en Muta för att få flippa tärningarna”. Konvention är istället hur man använder mekaniken. Det är exempelvis en väldig skillnad på att slå tärningarna sällan mot att slå dem ofta. Vissa spelledare ger gärna modifikationer till allt, exempelvis om en spelare drar en bra lögn, medan andra inte kör med modifikationer alls. I detta regelhäfte finns de konventioner som spelet är uppbyggt kring, så att alla spelar spelet på samma sätt. Därför ska du glömma din egen spelledarstil, som är byggt av konventioner från ditt första spel och från hur din spelgrupp brukar ta hand om mekaniken. Det krävs att nämligen att du förstår konventionen så att du i slutändan kan välja rätt spelmekanik när spelarna skapar olika situationer som behövs lösas regelmekaniskt.
Designmålen: snabbhet och smidighet. Oavsett vad ni gör och oavsett hur många ni är, används alltid två tärningar vid ett tärningsslag – 1T00:an. Spelet är också väldigt strömlinjeformat där konventioner och mekaniker återkommer till många olika tillämpningar. Har du lärt dig vad Resultat innebär, så kommer du få använda detta i flera olika situationer. Jag har låtit Mutantmatiné använda T100 istället för 1T20 för att systemet smidigt ska gå att användas till redan existerande Mutant-äventyr. Du kommer då få samköra både Mutant och Mutanmatinés färdighetssystemen med varandra, men använda alla värden rakt av. Speltest har visat att det inte har varit några som helst problem. Det finns dock ytterligare ett val som medför en ännu enklare lösning som innebär att du endast använda Mutantmatinés system, nämligen om du använder de tre mallarna för spelledarpersoner; en för namnlösa och två för namngivna – underhuggare och huvudskurkarna. Mer om det senare.
/Han som mest trycker ur sig råtext, som förhoppningsvis kommer att bli bearbetat av någon annan senare
---
Glöm Mutants regler. Glöm din spelledarstil. Mutantmatiné är en regelmotor där Mutants system har blivit omformat av den spelstil som Matiné skapar. I dagens läge består ”ett system” av två delar: mekanik och konvention. Mekanik är saker som ”Slå en tärning mot ett värde”, ”Du ska betala 2 Erfarenhet för att få höja ett värde” eller ”Stryk en Muta för att få flippa tärningarna”. Konvention är istället hur man använder mekaniken. Det är exempelvis en väldig skillnad på att slå tärningarna sällan mot att slå dem ofta. Vissa spelledare ger gärna modifikationer till allt, exempelvis om en spelare drar en bra lögn, medan andra inte kör med modifikationer alls. I detta regelhäfte finns de konventioner som spelet är uppbyggt kring, så att alla spelar spelet på samma sätt. Därför ska du glömma din egen spelledarstil, som är byggt av konventioner från ditt första spel och från hur din spelgrupp brukar ta hand om mekaniken. Det krävs att nämligen att du förstår konventionen så att du i slutändan kan välja rätt spelmekanik när spelarna skapar olika situationer som behövs lösas regelmekaniskt.
Designmålen: snabbhet och smidighet. Oavsett vad ni gör och oavsett hur många ni är, används alltid två tärningar vid ett tärningsslag – 1T00:an. Spelet är också väldigt strömlinjeformat där konventioner och mekaniker återkommer till många olika tillämpningar. Har du lärt dig vad Resultat innebär, så kommer du få använda detta i flera olika situationer. Jag har låtit Mutantmatiné använda T100 istället för 1T20 för att systemet smidigt ska gå att användas till redan existerande Mutant-äventyr. Du kommer då få samköra både Mutant och Mutanmatinés färdighetssystemen med varandra, men använda alla värden rakt av. Speltest har visat att det inte har varit några som helst problem. Det finns dock ytterligare ett val som medför en ännu enklare lösning som innebär att du endast använda Mutantmatinés system, nämligen om du använder de tre mallarna för spelledarpersoner; en för namnlösa och två för namngivna – underhuggare och huvudskurkarna. Mer om det senare.
/Han som mest trycker ur sig råtext, som förhoppningsvis kommer att bli bearbetat av någon annan senare