Re: Så här ligger det till...
Crims är ute efter att ta hem yxan till massivet, som symbol.
Han är ingen direkt vapensamlare liksom. Att ta yxan vet han blir ett stort och farligt äventyr, men ju större ära när han väl tagit den till massivet. (Han är nämligen övertygad att han kommer överlämna yxan till massivet.)
Mjo... ett sådant dåd bör ge grymt fett med status hos dvärgarna.
Hoppas det inte går till överstyr bara...men det gör det säkert eftersom han kommer att göra allt för att få yxan.
Hmmm... han umgås med en äventyrslysten adelsman som har ett starkt gift, mantikoragift. Denne herre ska ut och jaga hyggelmonster(!) Om min dvärg följer med och sätter några pilar (försöker iaf) så kaaaanske kaaanske om vi kommer därifrån levade att jag kunde få köpa lite gift billigt...
I och för sig så har han bara 70 doser men...
Borde bli lite lättare mot nåra av trukherna då?
Vill man sänka sig till såpass nedriga fasoner så är gift säkerligen praktiskt, även om jag skulle satsa på något snabbverkande yrselframkallande eller dylikt snarare än ett dödligt. Då kan man fortfarande nita dem med yxan och påstå att man dräpt dem i ärlig strid.
Gift måste ju även levereras. Vill man ta många på en gång är ju mat och vattenförråd att föredra, men de ska man ju komma åt också. Misstänker tirakerna att det finns en dvärguschling i krokarna lär detta vara något de bevakar.
Jag har hört att tiraker bor på en ö, om yxan ligger i en stad precis, precis vid kusten...borde det inte bli lättare att ta sig ifrån ön med yxan då? *fundera*
Jag antar att du tänker på Takalorr, som ligger strax söder om Asharina. Denna ö bebos mycket riktigt mestadels av tiraker men även en del heneaalver (och de giller dvärgar ännu mindre än tiraker). Det enda stället där man kan någorlunda öppet röra sig som dvärg torde vara den enda staden på ön, Tiban, men även där lär man bli antastad minst en gång i kvarten av stöddiga tiraker.
Sen bör det tilläggas att det gamla Samarfästet ligger långt ifrån Takalorr, så det är inte alls säkert att den finns där (men den kan ha flyttats långt på drygt 600 år). Dessutom, då det är mest tiraker som seglar till och från Tiban, lär det vara ett litet helvete at få plats på en båt dit och därifrån (förutom det lilla helvete som är standard för dvärgar på havet...).
Troligare är då området i närheten av det gamla samarfästet, dvs mellan Kraggbergen och Kamor eller Kiaz i bergen på södra Sunari.
Finns den i Kiaz är det både himmel och helvete. För det första himmelsbiten:
Den bergiga terrängen är något de flesta dvärgar är vana vid, och i området finns det flera dvärgfästen dit man kan fly om det kniper.
Helvete: Kiaz är mer eller mindre ett härläger där en av de största Tirakhorderna hänger och vänter på att få spöa någon. Dessutom är de mestadels frakktiraker, dvs den största, starkaste och vildsinta varianten av tiraker.
Kan det då bli värre?
Jadå.
Det är inte bara Tiraker som hänger i Kiaz, utan även deras glada vänner grottrollen och de allmänt dvärgfientliga Vrakherna. Med hänsyn till trollen är det nog lämpligt att inte försöka sig på en räd i början av Maj åtminstone...
/Joel - som inte avundas den skäggtomte som ger sig in i Kiaz.