Nekromanti Thaars yxa?

Saurhyandowen

Veteran
Hur det nu än stavas så önskar jag hjälp med att få reda på så mycket som möjligt om den. Min dvärg, Crims, är nämligen väldigt sugen på att lägga vantarna på den.
Är det svårt att få tag på den? Alltså att hitta den, är den strängt bevakad osv.?

Pendragon

Swashbuckler
Indiana Zolod och jakten på Thaars yxa

Nu ska vi se... *bläddrar i boken*

Thaar själv gick om intet i ett vattenfyllt Dvärgfäste under andra Tirakkriget. Troligtvis är detta Renk-Samar-Maz-Vontar/Krolim-Renk-Samar som ligger/låg öster om Kamor.
Numera finns Yxan i någon av de större Tirakstammarna, med största sannolikheten i ägo hos binderakken av denna klan. Vad det gäller stammarna i området så skulle jag tro att de flesta är Frakkstammar.

Alltså.. om en dvärg vill lägga vantarna på Thaars Yxa får han bege sig ut i ödemarken och smyga runt bland några av Mundanas största, starkaste och vildintaste dvärgfientliga raser, för att sen försöka sno en av deras heligaste reliker från under näsan på på vad som antagligen är områdets hårdaste krigare, för att sedan komma undan med livet i behåll. Sen bör det tillåggas att det var ungefär 650 år sen Samarfästet vattenfylldes och Yxan kan ha förts långt bort sen dess. Å andra sidan är det inte ett diskret föremål, och inte något man gömmer undan om man har det, så för en Tirak eller någon som kan tänka sig ha hyfsade kontakter med dem bör det inte vara så svårt att finna den. Att sedan få tag i den lär däremot bli väldigt problematiskt, men kan säkerligen leda till en väldigt intressant kampanj.

Sen är jag ganska nyfiken på vad en dvärg (som ytterst sällan når över 150cm) ska göra med en 180cm's yxa...
Sen lär nog dvärgar i regel föredra dvärgsmidda vapen framför tirakernas jämförelsevis primitiva hantverk för personligt bruk, men å andra sidan vore det en "Fuck You" utan like mot tirakerna om en dvärg skulle lägga vantarna på deras heligaste yxa...

/Joel - som får visionen av en Indiana Jones i dvärgversion...

Mr Brunch

Veteran
Re: Indiana Zolod och jakten på Thaars yxa

" Sen är jag ganska nyfiken på vad en dvärg (som ytterst sällan når över 150cm) ska göra med en 180cm's yxa...
Sen lär nog dvärgar i regel föredra dvärgsmidda vapen framför tirakernas jämförelsevis primitiva hantverk för personligt bruk, men å andra sidan vore det en "Fuck You" utan like mot tirakerna om en dvärg skulle lägga vantarna på deras heligaste yxa...
"

Han kanske samlar på yxor? Jag menar vapensamlare lär vara dom enda om orkar bry sig om många av dom berömda vapnena med tanke på jobbet det är att hitta dom. Stora krigare som vill ha mäktiga svärd lär helt enkelt be någon magikerorder ge dennes vanliga svärd några roliga egenskaper, som oförstörbarhet.

Eleas

Hero

"Han kanske samlar på yxor? Jag menar vapensamlare lär vara dom enda om orkar bry sig om många av dom berömda vapnena med tanke på jobbet det är att hitta dom."

Njae, snarare är det väl så att yxan raskt skulle befinna sig på väggen i dvärgakonungens rustkammare till allmän beskådan. Att någon hobbysamlare skulle behålla vapnet är för mig ganska otänkbart - det har helt enkelt för hög status, och är i sig en för saftig förolämpning mot hela tiraksläktet, för att låta det rosta i någon avlägsen dvärgahåla.

-- Björn, krympt i tvätten

zuntona

Swordsman

Crims har som syfte att fönedra tirakerna genom att ta yxan och ta det till ett massiv tror jag. Anledningen är som du sa fuck you mot tirakerna då Crims hatar dem. Vanhelga deras legendariska Thaar helt enkelt.

Saurhyandowen

Veteran
Så här ligger det till...

Crims är ute efter att ta hem yxan till massivet, som symbol.
Han är ingen direkt vapensamlare liksom. Att ta yxan vet han blir ett stort och farligt äventyr, men ju större ära när han väl tagit den till massivet. (Han är nämligen övertygad att han kommer överlämna yxan till massivet.)
Hoppas det inte går till överstyr bara...men det gör det säkert eftersom han kommer att göra allt för att få yxan.
Hmmm... han umgås med en äventyrslysten adelsman som har ett starkt gift, mantikoragift. Denne herre ska ut och jaga hyggelmonster(!) Om min dvärg följer med och sätter några pilar (försöker iaf) så kaaaanske kaaanske om vi kommer därifrån levade att jag kunde få köpa lite gift billigt...
I och för sig så har han bara 70 doser men...
Borde bli lite lättare mot nåra av trukherna då?
Jag har hört att tiraker bor på en ö, om yxan ligger i en stad precis, precis vid kusten...borde det inte bli lättare att ta sig ifrån ön med yxan då? *fundera*

Marcus J

Hero
Re: Så här ligger det till...

jag skulle gissa att thaars yxa befinner sig i Kiaz om någon tirak har lyckats lägga vntarna på den. Sen hur du skulle lyckas med att smyaga in i den största Frakk bosättningen i Mundana lämnar jag till dej själv att besluta. :gremlaugh:

(OT) Sen är hyggelmonster inte så svåra, Jag säger bara riddare i hel rustning med lans, Du gör ob8t6 själv och hästen gör något på ob5t6 efter åt. :gremgrin:

Pendragon

Swashbuckler

(OT) Sen är hyggelmonster inte så svåra, Jag säger bara riddare i hel rustning med lans, Du gör ob8t6 själv och hästen gör något på ob5t6 efter åt.
Å andra sidan är hyggelmonster rätt kvicka rackare som inte lämpar sig att jaga med lans från häst. Lansen är effektivast mot fotsoldater i en stor hop som hindrar varandra från att komma undan (och om ditt tilltänkta mål trots allt hinner undan, så har du goda odds att spetsa killen bakom honom...).
En tung stridshäst är inte tillräckligt rörlig, och den relativt långa ansats som krävs för att effektivt använda lans lämpar sig inte alls för att försöka spetsa ett hyggelmonster med. Möjligtvis ett troll.

/Joel

Pendragon

Swashbuckler

Crims är ute efter att ta hem yxan till massivet, som symbol.
Han är ingen direkt vapensamlare liksom. Att ta yxan vet han blir ett stort och farligt äventyr, men ju större ära när han väl tagit den till massivet. (Han är nämligen övertygad att han kommer överlämna yxan till massivet.)
Mjo... ett sådant dåd bör ge grymt fett med status hos dvärgarna.

Hoppas det inte går till överstyr bara...men det gör det säkert eftersom han kommer att göra allt för att få yxan.
Hmmm... han umgås med en äventyrslysten adelsman som har ett starkt gift, mantikoragift. Denne herre ska ut och jaga hyggelmonster(!) Om min dvärg följer med och sätter några pilar (försöker iaf) så kaaaanske kaaanske om vi kommer därifrån levade att jag kunde få köpa lite gift billigt...
I och för sig så har han bara 70 doser men...
Borde bli lite lättare mot nåra av trukherna då?
Vill man sänka sig till såpass nedriga fasoner så är gift säkerligen praktiskt, även om jag skulle satsa på något snabbverkande yrselframkallande eller dylikt snarare än ett dödligt. Då kan man fortfarande nita dem med yxan och påstå att man dräpt dem i ärlig strid. :gremwink:
Gift måste ju även levereras. Vill man ta många på en gång är ju mat och vattenförråd att föredra, men de ska man ju komma åt också. Misstänker tirakerna att det finns en dvärguschling i krokarna lär detta vara något de bevakar.

Jag har hört att tiraker bor på en ö, om yxan ligger i en stad precis, precis vid kusten...borde det inte bli lättare att ta sig ifrån ön med yxan då? *fundera*
Jag antar att du tänker på Takalorr, som ligger strax söder om Asharina. Denna ö bebos mycket riktigt mestadels av tiraker men även en del heneaalver (och de giller dvärgar ännu mindre än tiraker). Det enda stället där man kan någorlunda öppet röra sig som dvärg torde vara den enda staden på ön, Tiban, men även där lär man bli antastad minst en gång i kvarten av stöddiga tiraker.
Sen bör det tilläggas att det gamla Samarfästet ligger långt ifrån Takalorr, så det är inte alls säkert att den finns där (men den kan ha flyttats långt på drygt 600 år). Dessutom, då det är mest tiraker som seglar till och från Tiban, lär det vara ett litet helvete at få plats på en båt dit och därifrån (förutom det lilla helvete som är standard för dvärgar på havet...).

Troligare är då området i närheten av det gamla samarfästet, dvs mellan Kraggbergen och Kamor eller Kiaz i bergen på södra Sunari.

Finns den i Kiaz är det både himmel och helvete. För det första himmelsbiten:
Den bergiga terrängen är något de flesta dvärgar är vana vid, och i området finns det flera dvärgfästen dit man kan fly om det kniper.
Helvete: Kiaz är mer eller mindre ett härläger där en av de största Tirakhorderna hänger och vänter på att få spöa någon. Dessutom är de mestadels frakktiraker, dvs den största, starkaste och vildsinta varianten av tiraker.
Kan det då bli värre?

Jadå.

Det är inte bara Tiraker som hänger i Kiaz, utan även deras glada vänner grottrollen och de allmänt dvärgfientliga Vrakherna. Med hänsyn till trollen är det nog lämpligt att inte försöka sig på en räd i början av Maj åtminstone...

/Joel - som inte avundas den skäggtomte som ger sig in i Kiaz.

zuntona

Swordsman
Jakten (ot)

Hitills består jakt taktiken att använda skjutvapen. Vem vill gå nära ett hyggelmonster och riskera att ens fina vackra vapen och rustningar skulle gå sönder. Dessutom är min adelsman lite speciell. Han älskar havet och är ofta ombord på ett skepp han använder därför aldrig en rustning som han inte skulle klara av att simma med.

Silvervarg

Warrior
Re: Jakten (ot)

Vem vill gå nära ett hyggelmonster och riskera att ens fina vackra vapen och rustningar skulle gå sönder.

Den som vill ha ära. Det är ju inte så att man tar sina finaste grejer när man ska jaga hyggelmonster, sedan har man ju ett jaktlag med sig men det är ändå Adelsmannen som får äran även om det är någon annan som fäller bytet...

Ceram

Hero
troll och lansar...

En tung stridshäst är inte tillräckligt rörlig, och den relativt långa ansats som krävs för att effektivt använda lans lämpar sig inte alls för att försöka spetsa ett hyggelmonster med. Möjligtvis ett troll.
Det var en gång när tre rollpersoner campade i Soldarn. När en av dem, som var riddare, skulle pissa en sen natt råkade han störa ett troll. Efter att han blivigt ivägslagen iklädd endast höftskynke några meter vakande de andra två. En av dem som var läkare började skjuta med sitt armborst som dock knappast gav någon effekt.

Riddaren blev iväg golfad igen och den tredje rollpersonen, en svärdsgudsdyrkare, gav sig på trollet. Medan han misslyckats med att skada trollet allvarligt kravlade de sargade riddaren upp på sin häst och tog sin lans. Med en kort galopp satte riddaren lansen i trollet som genomborrades och gav svärdsdyrkaren chansen att sticka många hål i trollet. Riddaren hade dock förlorat en del blod och hade väldigt ont efter att ha blivit golfad två gånger och föll medvetslös av sin häst.

Det var föresten ett exempel på rolig strid. Mycket skoj situationer sammtidigt som spelarna blev mer och mer nervösa när deras smygüberkarraktärer misslyckades att dräpa trollet :gremsmile:

/Tobbe. mer eller mindre ointressant flashback...

Pendragon

Swashbuckler

han använder därför aldrig en rustning som han inte skulle klara av att simma med.
Bara det faktum att han kan simma överhuvudtaget gör honom ganska speciell. Det är mer än vad de flesta sjömän klarar, även utan rustning.

/Joel

zuntona

Swordsman

Han var väldigt busig när han växte upp och lärde sig simma för att kunna simma till olika skepp som låg i hamnen och åka med som fripassagerare. I am not ordinary. :gremgrin:

Ceram

Hero
Simmande sjömän

Bara det faktum att han kan simma överhuvudtaget gör honom ganska speciell. Det är mer än vad de flesta sjömän klarar, även utan rustning
Inte i eon hostyrkesfärdighethost...

Jag har förövrigt en praktsegelbåtsnörd i min spelgrupp som alltid lackar på mina båtar när vi spelar och inte vill lästa sjöfarare och priter för allas vårat bästa. Han lackade en hel del på att sjömännen på en båt han eldade upp simmade därifrån....