Jag satt och funderade på följande. Jag gjorde om det till variabler för att själv förstå ditt resonemang bättre. Varje värde, tärningsslag osv får en bokstav enligt nedan.
Tärningsslag = x
Värde som står på rollformulär (din bonus, ditt attribut etc) = y
AC = a
Grundsystemet ger -> x+y > a =träff (Om T20+värde är större än AC så är det en träff)
Nytt system ger -> x >y+a =träff (Om T20 är större än AC och värde)
Det är ju exakt samma antal variabler och steg endast att det är räknat i omvänd ordning.
Låt mig förklara. Istället för att slå ett tärningsslag och addera ett värde för att komma upp till en viss grad (AC)
så ska man nu slå ett tärningsslag och se om man kom upp i ett visst värde adderat med en viss grad (AC)
Antal steg och tidsåtgång är oförändrad (Om jag inte missar något i formeln?)
Jag antar att du spelar med väldigt unga barn eftersom de har svårigheter med enkel matte. Min första tanke är att kanske är spelsystemet lite för avancerat för dem och det kanske är bättre att byta till något mer simpelt? (Fria ligans system är väldigt simpelt, Mutant, ur Varselklotet, Coriolis etc).
Om de vill fortsätta spela i samma regelsystem så är detta kanske ett bra sätt att lära dem matematik. Låt dem göra beräkningarna själva. Du kan ju hjälpa dem på traven, men låt dom göra det om och om igen. Så länge de är 6-7 år så kommer det ju sätta sig tillslut.
Jag hade sagt. Lägg ihop ditt tärningsslag och ditt värde. Vad blev det? Är det större än AC?
Om de kan räkna till 20 så borde de kunna avgöra om det är större eller mindre.
Jag hade dock personligen inte avslöjat AC (Eftersom det kan variera, alla motståndare av samma ras är inte alltid lika lätta att träffa. De kan ha olika rustningar, olika fjäll, olika färdigheter i att undvika).
Plus att det skapar ett spännande moment för spelarna när de inte vet om de har träffat.
Det är dessutom lättare för spelare som inte är så bra på matte att bara addera två resultat (x+y).
Så när spelare 1 slår, adderar sitt resultat och säger tex: 16 så säger du bara: Tyvärr, miss och går vidare till nästa spelare.
Då får de andra spelarna veta att "Aj då, denna varelse är ganska svår" (Men de vet inte HUR svår än)
Men det är ju så som jag väljer att spela, det betyder ju inte att dina spelare skulle uppskatta det.
Jag satt och funderade på detta ganska länge men kan tyvärr inte rekommendera ditt nya system över originalsystemet eftersom antal variabler är oförändrat, vilket gör tidsåtgången oförändrad.