Re: En massa moduler
Krigsherren är nog den enda jag inte känner för jättemycket nu, då jag inte vet hur jag ska göra krigskampanjer intressanta. Dueller och rövaröverfall är mer intressanta tycker jag. Den är å andra sidan så gott som klar, så klart att den ska ut snart!
Landsmoduler som Jargiska kejsardömet och Västlanden ser jag fram emot, likaså folkmoduler som Bestialiska folk, Alver - sångarns ätt och Misslor.
Men mest vill jag se Demoner, mest för att jag vet att Nallo (och jag, litegrann) har så bra idéer om demonernas roll i Mundana. Givetvis bör demonskapandet synkas med andemodulerandet.
Kampanjböcker som Ezping Orm skrev om är jag helt klart på. Väv gärna in mer info om platser och personer i äventyrsböckerna så kanske man kan bredda kundskaran och dessutom få hållbarare böcker.
Helt enkelt ser releaseplanen bra ut, bara man får upp tempot lite. Det jag skulle vilje se bortom releaseplanen är: Damarien, Västmark, men det är ju mest upp till mig, samt Pereine, Colonan och kanske Drunok. Om en sådär tio år kanske det blir dags för Sydlanden, så att mina darkenertexter äntligen får nå trycksvärtan. Skulle det inte bli en modul om Tauper nån gång? Ebhron borde göras mer spännande än i Geografica Mundana, givetvis utan att motsägelser uppstår. Hoppas det är möjligt.
Nåväl, landsmoduler en masse kanske inte känns så nyskapande. Hellre lite mer spännande grejer. Varför inte dela upp Legender & hemligheter i en mörkermodul, en legendmodul samt en modul om intressanta och legendariska platser och föremål? Alla legnender, platser och föremål behöver ju inte vara high fantasy, det kan ju vara lite mer blandat från standardbyn 1a till molit 3d. Skugglandet ska ju bli en egen modul och stjärnhimlen kan gott flyttas över till en ny magibox, bestående av magiregler, mer fri improvisation, primitiv magi, folkmagi*, alkemi med alkemiteori och mer essensförklaringar och motiverade recept, magiker, magiteori samt formelsamling.
Sen så vore det inte fel om den där Gripen och draken förverkligades så att det finns en ordentlig kampanjbok om ett eventuellt krig i Rhung-Alari. Likaså vore det schyst med en kampanjbok om den komplicerade situationen i Stora arkipelagen. Kanske en kampanjbok om äventyrande i städer? Eller en bok om ordnar, sällskap, sekter och konspirationer? Skurkar, nedslingar och banditer kanske? Det finns helt enkelt hur många bra modulförslag som helst. Eon kommer lätt överleva nuvarande releaseplan.
Sist måste jag säga att det borde bli en box av de två modulerna Drakar och Demoner, mest bara för att man kan.
<font size="1"> * Nej, det är inte kommunism i tomteskogen. Mer sånt som att lägga sju blommor under kudden för att få sin älskade, et cetera. </font size>