Nekromanti Thalamur om Consaber Erövras?

Enshadi

Warrior
Re: Thalamur om Consaber Erövras? (spoiler)

1. Ett krig mot Pereine skulle utan tvekan starta ett ärkekrig med Consaber också. Många ätter vill inte det och de som vill behvöer kanske förbereda sig.

2. I min kampanj har det blivit krig mellan länderna av fyra anledningar. Consaber har nämligen upptäckt krutresurser uppe i de nordliga bergen (som en av mina RP råkade sälja hemlighetstämplad information till Rakhori). Krutet är fö kasst än så länge och man använder enbart stora tunga kanonpjäser på större fartyg och då bara en i fören.
Raunlänningar (med avtal från Thalamur) har nu raserat denna resurs genom att börja bråka mot nordliga Consaber och Colonan som aldrig förr.
Samtidigt (pga vholsaka mineralen) har dvärgafästet som bevakar Colonan blivit så försvagat att det numera är belägrat av en jättelik thalaskisk styrka. Thalaskerna har inte gått in i Colonan men där härjar just nu raunlänningarna.
Även pga vholsakamineralen har Pereine fått stora bekymmer vilket ätten Myrdinor tolkat som ett svaghetstecken och med hjälp av de mer krigiska ätterna röstat för en attack mot Pereine.
Pirater har blockerat utloppet mot Rhungsjön (mellan danbréann och Thalamur) och attackerar sabriska handelsskepp. Eftersom det används grundgående fartyg som tirakiska galärer är sabrierna säkra på att piraterna har en piratstad i närheten och givetvis misstänker de Thalamur. (Egentligen är detta cirefalierna som lagt stora resurser på en offensiv mot Consabers handel och pirathamnen är egentligen ön Colm.

Hinner inte svara på fler frågor just nu

nordan

Swordsman
Re: På fråga 3 svarar vi... (SPOILER)

Det skulle vara intressant att fundera över vad Verdurakh skulle tycka om något liknande. Förmodligen kommer Thalamur att försöka likvidera honom, men hur dräper man en lumiandrake som kommer att få god tid på sig att förbereda sig för något liknande och eventuellt omgruppera?

lijat

Swordsman
Re: På fråga 3 svarar vi...

Låter rimligt. Kan det på lång sikt skapas en ny ätt av dessa lojala adelsmän. Jag kan tänka mig att en stor mängd ingifte mellan den sabriska adeln och thalakiska medborgare för att stärka banden och förebygga fred. Skulle en sådan grupp av medborgare innom säg tre generationer kunna bilda en ny ätt (eller flera consaber är stort)?

Angående legio colonan så är dom självklart ett problem och dom mest besvärliga kan förstås råka ut för "olyckor" men torde det inte vara smartare att låta legio colonans medlemmar bli "gäster" i någon nyövertagen borg. Det skulle hindra dem från att bli martyrer och några kanske kan övertygas om att den thlakiska modelen är bra nog och släppas ut i samhället igen (detta på lång sikt naturligtvis). I åvanstående senarion räknar jag inte eleverna vid akademin, dom kan antingen få gå kvar men få thalakiska lärare eller helt enkelt få sluta. allt efter hur deras lojaliteter bedöms.

/RipperDoc - som nu har blivit portad från Akademin för att ha avslöjat sådana rikshemligheter för thalaskiska strateger
Lijat - har motagit dokumenten och ska vidare befodra dem till magikraterna

lijat

Swordsman

Det skulle vara intressant att fundera över vad Verdurakh skulle tycka om något liknande. Förmodligen kommer Thalamur att försöka likvidera honom, men hur dräper man en lumiandrake som kommer att få god tid på sig att förbereda sig för något liknande och eventuellt omgruppera?
Verdurakh skulle förmodligen inte gilla det all. Men jag har svårt att se det som att han har något annat val ,än att acceptera det. Antingen så bosätter han sig i bergen likt Kharka eller så flyttar han till det nyligen självständiga tokon och blir dess beskyddare.

Lijat - som tror att Verdurakhs riktiga makt är i intrigspel och inte öppna konflikter

Zolod

Veteran

Eller så åker han och snackar med alla sina drakpolare och sen så förvandlar de hela Thalamur till en stor askhög... :gremelak:

Kaigon

Helmgast

Vad är det som säger att vår käre talman inte kan samarbeta med Thalamur? Verdurakh sitter väl inte inne på något speciellt thalaskiskt hat eller hur?

lijat

Swordsman

Vad är det som säger att vår käre talman inte kan samarbeta med Thalamur? Verdurakh sitter väl inte inne på något speciellt thalaskiskt hat eller hur?
Men thalaskerna misstror drakar och tror att dom är onda/elaka/manipulerande kräk. Dock skulle jag inte se dem riskera sin seger genom att gå och jaga drake. Dom har bättre saker för sig.

Jaggernaut

Hero

Låter rimligt. Kan det på lång sikt skapas en ny ätt av dessa lojala adelsmän. Jag kan tänka mig att en stor mängd ingifte mellan den sabriska adeln och thalakiska medborgare för att stärka banden och förebygga fred. Skulle en sådan grupp av medborgare innom säg tre generationer kunna bilda en ny ätt (eller flera consaber är stort)?

Det är frågan då de nuvarande ätterna har flertusenårig historia och det råder ganska stark konservatism i större delen av samhället. Det är nog många som skulle motsätta sig bildandet av nya ätter.

Angående legio colonan så är dom självklart ett problem och dom mest besvärliga kan förstås råka ut för "olyckor" men torde det inte vara smartare att låta legio colonans medlemmar bli "gäster" i någon nyövertagen borg. Det skulle hindra dem från att bli martyrer och några kanske kan övertygas om att den thlakiska modelen är bra nog och släppas ut i samhället igen (detta på lång sikt naturligtvis). I åvanstående senarion räknar jag inte eleverna vid akademin, dom kan antingen få gå kvar men få thalakiska lärare eller helt enkelt få sluta. allt efter hur deras lojaliteter bedöms.

De som är ”lojala” skulle alltid kunna adopteras in i någon av ätterna.

/Jaggernaut - inga nymodigheter här inte

Regmolar

Swashbuckler

Eller så åker han och snackar med alla sina drakpolare och sen så förvandlar de hela Thalamur till en stor askhög...
Tja, de har ju gjort sånt förut, så varför inte? :gremwink:

N&V-spoiler på L&H-nivå
<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Fast då gällde det ju förstås återuppväckandet av en gud som kunde påskynda mörkret, men ändå... </font></td></tr></table>

antorax

Swordsman

Det beror på om sl vill ha kvar draken kanske... En sl som vill ha en död drake låter thalaskerna hyra en ett "elit-team" med dräpare. Ger dom kanske en månad eller två, och en hel del förmåner. Finns det förrästen dräpare i thalamur?

En sl som vill ha en levande drake låter honom kanske vara ledaren för en rebellisk rörelse, tillsammans med en bunt lojala adelsmän och en massa legio colonan magiker.

antorax

Swordsman
(SPOILER)

okej, att få mörkret att komma tidigare är väl förmodligen mycket svårt då jag skulle anse att en thalamur attack vore början på mörkret. och faktumet att den aggressiva delen av thalamur, den del som vill ha krig med consaber, styrs ju utav en gud... och om drakarna har den informationen så vore det ju inte direkt otroligt om ett bra drakar har återträff i thalamur... undrar hur grillad gud ser ut...

lijat

Swordsman

Det är frågan då de nuvarande ätterna har flertusenårig historia och det råder ganska stark konservatism i större delen av samhället. Det är nog många som skulle motsätta sig bildandet av nya ätter.
Sannt så få kanske det är mer logiskt att provins gränser dras om så att det om 150 år åter är en provins per magikrat.

De som är ”lojala” skulle alltid kunna adopteras in i någon av ätterna.
Jo annars så skulle ju dom inte kunna undervisas av thakal tribunalerna. Alla studenter är ju medborjare och nya studenter måste ju också vara det.

DesertRain

Hero
Jag skulle skicka 100,000 till Consaber genom Colonan. Dvärgfästet har blivit försvagade av att Harim har förgiftat vattenreserverna. De kvarvarande 50.000 skulle försvara An-Thalamur och övriga städer på östkusten samt återta Pereine. Att återta Pereine borde inte vara svårt när De bara har 5000 man om jag inte kommer ihåg fel. När Colonan återtagits skulle armén erövra Salston Tor och sedan fortsätta ner och belägra Firina. Med sin överlägset största armé och effektiva försörjningslinjer skulle de kunna stanna i de ockuperade områdena när bönderna i Consabers armé måste hem för att skörda och sedan så igen på våren. Alltså kommer de inte möta många trupper under vintern och har då fritt fram att härja runt så mycet de vill.