Nekromanti Thalamur

Vicotnik

Den onde
Staff member
Fick Thalamur i dag.
Har ännu inte hunnit läsa igenom hela boken men av det lilla jag har läst så är den både mycket väl skriven och har massor med bra information om landet i dess helhet.
Ett mycket bra jobb från Neogames sida, det var helt klart värt att vänta på boken.

Blasphemy

Swashbuckler
Kul att du gillar det första intrycket. När du kollat igenom den mer noga så får du gärna kommentera vad du tyckte var bra och vad du tyckte var mindra bra...

Enshadi

Warrior
Thalamur är inte alls som jag trodde. Jag trodde det hadnlade om skäggiga magiker som plågar ett eländigt folk. Men det jag ser verkar mycekt intressantare. Magikerna ser skumma utochd et verkar som att Thalamur är en mörk spelvärld kamoflerad av fin kultur och krånglig byråkrati. Mina rollpersoner kommer hamna där.

Blasphemy

Swashbuckler
Vad bra att du blev överraskad på ett positivt sätt... Dessutom så finns det ju typ väldigt få "skäggiga" magiker i Thalamur.

Kanturi

Swordsman
Är den ute nu??? (OT)

Hehe, jag visste inte ens att den var ute än... :gremblush:
Jag är lite efter :gremtongue:

haltageten

Dum inuti huvudet
Re: Är den ute nu??? (OT)

Den släpps i butiker den 24:e. Men jag gissar på att de som förbeställt den har fått den några dagar i förväg för att Neogames skall vara säkra på att de har fått den "på" release-datumet.

- Jocke, tror.

antorax

Swordsman
Vilken grym bok!

Hmm, borde kanske inte ha detta som ett svar, men då det kändes onödigt med en ny tråd så fick det funka.

Shit va bra den verkar! Björn Öberg gör ju grymma bilder! Och innehållet är ju bättre. Nästan den bästa boken hittills tror jag. Var stolta. Dock så vill jag gärna se börd och händelsetabellerna för medborgare på hemsidan snart :p.

Det ända som verkar vara negativt hittills (har inte läst allt...) verkar vara att folket fått lite väl lite plats. Kan ju hålla med om att det är kul då ni lagt så mycket energi på medborgarna, men det känns som om det är svårt att få med folket alls, utom som rps tjänare. Och lite svårt att hantera om har en bunt rps som ska in i thalamur och inte kan klassas som medborgare, eller att hälften gör det.

Men som sagt, grym bok! Jag älskar dig Nallo! Och Björn. :p

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Vilken grym bok!

Jag älskar dig med :gremsmile:

Händelsetabellerna till hemsida kommer efter helgen - har just haft en tenta och inte hunnit få färdigt dem - dessutom kom boken lite tidigare än jag väntat. Men skall pilla klart det sista på momangen.

Mjo - kan hålla med om att folket har fått en undanskymd plats. Tanken jag hade när jag skapade Thalamur var att den skulle vara annorlunda "riktad" i jämförelse med övriga landsböcker. Således handlar den mer om intrigspel på hög nivå där man spelar medborgarna som har faktiska rättigheter. Men sedan är frågan om det är så kul att spela ”livegna” bönder/hantverkare och jag tror att om man absolut vill det så går det nog att göra det med den information som finns i modulen.
Sedan är faktumet att det inte fungerar med vilken spelgrupp som helst i Thalamur - i alla fall inte om man skall agera öppet. Men det gillar jag skarpt eftersom det särskiljer riket från övriga Mundana. Det blir inte den klassiska Alvbågskytt, Dvärgkrigare, Präst, Missletjuv och Människoriddar-konstellationen (okej, nu är jag lite fördomsfull och hårdrar det hela). De rollpersoner som man skapar i Thalamur blir automatiskt en del av politiken och de rollpersoner som kommer in utifrån bör knytas till någon medborgare i riket. Thalamur är inget land som man bara reser in i (som Maxander och Driobutus blir varse i introhistorien).

Men har lite skissartade texter om folket som inte kom med, mest för att de blev rätt så tråkiga och intetsägande då de beskrev det vardagliga livet och "förtrycket". Det enda som kom med av detta i boken var texten om Folkets profeter.

Men bra att du var nöjd med boken och det var mycket trevligt att höra dina kommentarer. Håller dessutom med att Björns bilder blev mycket bra. Och är dessutom rätt så stolt över de Doverbilder som finns med – photoshoppade på dem i timmar för att de skulle se thalaskiska ut.

antorax

Swordsman
"det blir bara nekromantiker" OT

Hehe, kärlek är alltid kul.

Hmm, kan ju hålla med om att det inte är så kul att spela livegna bönder direkt, men i övriga världen så kan man iaf vara rebellisk livegen, fly ifrån sitt län och söka lycka, om man har tur lyckas man i alla fall. Dock så i thalamur så får man ha thanatas egen lycka för att komma ut ur riket.

Och det där med alvkrigare, präster missletjuvar och sånt så passar det tyvärr inte in på min grupp. Jag praoade hos er för ett år sedan eller två, just då du skulle sluta... jag är den killen som har blivit inskriven i barbarboken som "det blir bara nekromantiker", och sådan är min spelgrupp också för tillfället. Då jag spelleder en lamia kampanj, eller har snarare börjat på den, så är minst 50% av gruppen nekromantiker. :p

Men iaf, har läst lite mer i boken. Känns som en mycket högkvalitativ bok, men det får man väl nästan förvänta sig då den är lite sen... Tycker det är kul att daak för en gångs skull inkräktar på någons område, istället för att otrogna och hedningar inkräktar i hans domäner (daakpräster har en tendens att vara lamiakultister eller skummisar :p), och att neromenzerna är snygga, gillar inte cirefaliernas utseende. :p

Blir nog inget thalamur för mina spelare till helgen dock, känns som att spela i thalamur krävs planerande, men däremot så kan dom ju få träffa på thalasker.
Återigen, bra jobbat. Hoppas krigsherren håller samma standard.

Legion

Warrior
Re: Är den ute nu??? (OT)

Förhandsbokningarna gick ut i måndags för att garantera att de som var ute i god tid skulle ha den i helgen.
Dessvärre så var en del affärer lite sena med sina beställningar så det är inte säkert att alla har hunnit få in den. Men SF-Bokhandeln i Göteborg och Stockholm, och nya affären Goblingames (öppnar iofs inte förrän imorgon lördag) på 3e långgatan i Göteborg har den garanterat.

Jag är mycket nöjd med modulen. En av de bättre i mitt tycke, och herrarna Nallo och Öberg ska ha stora feta lastbilar med beröm för allt arbete. **brum, brum, tut, tut**

kungenII

Veteran
Jag tycker också att boken verkar väldigt bra, men jag undar vem det är som korrekturläser texterna då det redan i första kapitelintoduktionen förekommer två grova stavfel "lättnat hjärta" och "länga vägar"

Det är tråkigt att det förekommer så enkla stavfel i en produkt som annars är väldigt genomarbetad och som säkerligen tagit lång tid att skriva.

Slarn

Excentriker
*Läser inte igenom vad alla andra har skrivit, utan drar igång en recension på studs*

Bra saker:

+ Mycket proffsigt, välskrivet och bra illustrerat kapitel om ätterna. Inspirerar till en hel del intrigkampanjer. Tuffa ättesymboler.

+ Mysigt avsnitt om kultur, folktro och filosofi. Balanserar mer än väl "bristen" på religiösa inslag i samhället.

+ Bra kapitel om utseende, etikett o dyl - här verkar författarna ha lärt sig av Cirefalier.

+ Kapitlet om krigsmakten var också grundligt och välskrivet (á la Dvärgar). Tycker dock att det är lite skumt att Thalamurs ÖB har samma titel som en som leder 1/16 av armén...

Mindre bra saker:

<table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> - De där mutantarméerna tycker jag inte riktigt passar in, de känns för min del mest som Damariens vandöda härar "fast på ett annat sätt". </font></td></tr></table>

- Klassen på många av illustrationerna har IMHO här tagit ett steg tillbaka sedan exempelvis Cirefalier. Värst är bilderna av typiska byggnader, isht landsbygdshuset - de ser helt Warcraft-iga ut jämfört med hur modulerna brukar illustreras.

- Stavningen borde tas tag i, det förekommer en hel del slarvfel vad gäller ändelser o dyl men även "grövre" saker som subjekts/-objektsfel.

- Omslagsbilden kunde ha valts med mer omsorg, det är nog ganska få thalaskiska städer som har Ctulhu-statyer...

Nä, nog whineat: Thalamur tycker jag var blev helt okej modul som kan lägga grunden för en hel del äventyrande i östra sfären. Boken får 7,5/10 poäng av mig.

Blasphemy

Swashbuckler
Thalamurmaterial till hemsidan

Tabellerna till hemsidan kommer att bli försenade någon dag. Har haft mycket att göra med tenta, diverse trassel och så. Men innan veckan är över skall de i alla fall vara uppe...

Ber om ursäkt för förseningen.

antorax

Swordsman
Re: Thalamurmaterial till hemsidan

gött, eller inte så bra att det är försenat men det är bra att det kommer upp.

angående tabellerna? varför ska ni ha en ny bördtabell? eller liksom vad kommer man kunna få på den? det känns som om det bara finns en sak att få fram, och det är just "medborgare". händelser förstår jag dock att det kan bli nytt... :p

hur går det med darkener materialet som skulle komma upp?

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Thalamurmaterial till hemsidan

Bördtabellen kommer bli annorlunda om man jämför med den "vanliga" bördtabellen - Det kommer snarare att visa på hur mäktig ens familj är och hur många i rollpersonens närhet som innehar titlar i tribunalerna och armén. Nepotism är trots allt ett kraftfullt redskap i Thalamur.

Dessutom kommer det finnas med en modifierad familjetabell och lite annat jox.

Darkenermaterialet vet jag inget om faktiskt. Men om du pressar Kim så försöker han kanske fixa upp det även om jag tror att han har fullt upp med krigsherren.

antorax

Swordsman
demoner OT

låter trevligt... en av mina spelare har precis skapat en dödsdansare ifrån thalamur :p.

hmm, är det även dig som man ska fråga om hur det går med demoner? det stod det i ngn lägesrapport eller mejl. det skulle vara väldigt kul med den boken, eller en liten artikel på hemsidan eller fenix. det känns svårt och tråkigt att köra en demonmagiker nu, eller lägga in demoner. lite allmänt om de olika demonerna och hur trevliga dom är vore bra att veta.

tack

Blasphemy

Swashbuckler
Re: demoner OT

Demoner är än så länge i ett konceptstadium även om det finns en hel del skrivet... Men som tidigast är modulen att vänta till Jul då den är relativt komplex samt omfångsrik att skriva.
Håller helt klart med om att Demoner behöver utvecklas, allt från Tirakernas Dwarkkas till sådana man kan nedkalla med diverse ritualer.
Det är inte helt omöjligt att det blir något i Fenix om dem - men när kan jag inte säga.