Re: Spelsätt (OT)
Bra. Exakt så gör jag också, om nu någon verkligen vill läsa en modul eller fler.
Jo, jag har ett par spelare med specialistområden, som de gärna läser in sig på, och dessutom brukar de kolla igenom saker som verkar coola. Bara en av dem har dock läst hemligheter, och han var vår tidigare speledare och hade därmed en lite annorlunda syn på saker.
Nja, all information om Ätterna vet nog inte alla innevånare i Thalamur. Detaljerad kunskap om varenda stad och hela krigsmakten vet de knappast heller. Ej heller all Historia, såvida inte deras RP har högt FV i färdigheten. Kapitlen "Befolkning och rollpersoner", "Samhälle", "Geografi" och "Kultur" är nog kapitel som rymmer rimlig kunskap för de flesta innevånare. I övrigt har du nog rätt...
Jag syftade naturligtvis på medborgare i betydelsen Thalamurs priviligerade överklass, som om man följer reglerna närmas tvingas till en god allmänbildning (däribland stora möjligheter till gratis enhetspoäng i kunskapsfärdigheter). Det påpekas även i modulen att spelare bör läsa igenom ett flertal områden i boken, då speciellt medborgare.
Detta är välkänd metodik för prestationsrollspelare. Altt detta är självklart. Att de måste vara pålästa genom att ha läst modulen anser jag inte vara en absolut nödvändighet. Jag brukar informera spelarna ordentligt muntligt och låta dem läsa vissa utdrag.
Hur man informerar sina spelare är en personlig ensak då olika personer lär sig och lär ut på olika sätt, men då spelare frågar på forumet förutsätter jag att de inte är vana att få en gedigen muntlig genomgång.
Ska de spela Thalaskisk adel (du menar medborgare?) kan de förvisso behöva mer information. Visst kan man ge dem den genom att låta dem läsa delar av modulen. Man kan också berätta vad man vill att de skall veta eller ge dem handouts. (Som givetvis är cencurerade på valda ställen om så behövs). Förövrigt är väl Thalamur ett extremt slutet samhälle, ungefär som "Nidland" på Altor i Äventyrsspels Drakar och Demoner. Om man skulle spela en kampanj där man kommer dit som utlänningar (som man gör i min kampanj) bör man inte veta lika mycket som i din. I min kampanj spelar de flesta spelare RP från Sanari, Consaber eller Soldarn.
Jag har redan kommenterat det muntliga i det tidigare svaret, och handouts är i varje fall jag på tok för lat för... och min kommentar förutsatte självklart att spelarna skulle vara thalaskiska medborgare (adelskampanj är lättare att använda än "kampanj som thalaskiska medborgare i thalamur", och medborgarkampanj låter lite konstigt) och inte utlänningar.
Suck. Jag är inte bunden till vad som står i modulerna, men en av poängerna med att köpa dem är att slippa hitta på allt själv. Jag är troligen en mer produktiv äventyrsskapare än vad du är. Mitt största äventyr är på ca 900 maskinskrivna A4 sidor.
Då jag inte vet exakt hur du skriver eller lägger upp dina äventyr kan jag inte lämna kommentarer, men jag försöker bara lägga upp information nog för att kunna improvisera resten (även om jag i praktiken mest skriver vad jag känner för för stunden och improviserar resten). Och den andra viktiga punkten var det att alls behöva förhindra spelarna från att läsa saker.
Håller med. Din beskrivning passar inte in ett skit på hur vi spelar i min kampanj. Däremor skall SL överväga rimligheten i att en metod spelarna väljer fungerar.
Jag gläder mig att du inte talade erfarenheten av de du spelar med nu när du skrev inlägget; det lägger saker i en mycket ljusare dager.
Håller med med tillägget att en sådan spelare kan spela en väldigt gammal varelse, eller en väldigt mäktig och skicklig.
De räknas nog in i gruppen "höga färdighetsvärden", även om en gammal/mäktig varelse inte nödvändigtvis måste ha stor kunskap också (även om det som regel är fallet).
Nåja. Det jag skrev om belöning har jag ännu inte provat, det var en idé jag fick då jag skrev. Kanske fungerar det inte, kanske gör det det. Kan bero på spelgruppen. Den spelaren du hänvisar till i ditt exempel hade kanske inte så kul med bakbundna händer. Hade jag varit han hade jag med alla medel försökt att få tillgång till informationen jag fann viktig, på ett sätt som SL kunde finna acceptabel. Du litar uppenbarligen mer på folk än vad jag gör. Där är vi olika. Måste vara tråkigt att spela ett äventyr som spelare som man själv spellett, såtillvida att du inte ändrade massor. Isåfall, kan man ändå säga att det var samma äventyr? Att du inte upplevt sådana problem kanske beror på att ni spelar mer för att skådespela och inte lösa problem?
Ok, jag fick intrycket av att det var en metod du begagnade/hade begagnat. Ber om ursäkt för det. Tilliten handlar nog mycket om att min spelgrupp är en samling (ofta gamla) kompisar, som jag inte har någon anledning att inte lita på, och att ingen har en läggning åt att medvetet fuska. Spelaren i fråga var ju märkbart frustrerad vid båda tillfällena, men gällande det var tråkigare att spela ett äventyr man själv spellett (det var troligen mycket likt; det var ett introduktionsäventyr läst rätt ur boken) får du fråga honom... han tycktes ha kul när vi spelade, i alla fall. Vad gäller spelstil är det en blandning; spelarna spelar dels för att lösa "problem" (allt från mordfall till monster att döda) och dels för att skådespela sina roller (efter förmåga och intresse), och tonvikten ligger olika beroende på vad vi spelar; mer "problemlösande" i D&D, mer gestaltning i Eon (även om Eon som spel är så generellt att fördelningen handlar mer om kampanjen än spelet).
Här är vi inne på olika livserfarenheter. Jag har träffat många spelare som skulle utnyttjat sådan information på ett spelförstörande sätt.
Då kan jag inte klandra dig; det handlar i så fall både om erfarenhet och olika spelstilar; mina skulle inte vinna något på att fuska, alltså har de ingen anledning att göra det.
Jag avvundas inte dig heller. Du tycks ha fastnat i spelproblem som jag löste enkelt redan som 13-åring. Det är sant och inte något jag skriver för att vara taskig. Alla spelare metafuskar nog inte, det har du rätt i. Fast är du en Gud? Kan du läsa folks tankar och se deras själ? Kan du säkert veta vilka som utnyttjar info på fel sätt och vilka som inte gör det? Jag trodde att detta var Guds gåva allena. Om du tog åt dig av att jag anser att spelare som läser äventyr de sedan ska spela så betyder det kanske att du faller inom den kategorin. Om du INTE gör det skulle du inte tagit åt dig.
Förklarar du vad mina "spelproblem" är så tar jag gärna del av dina lösningar, men jag är för närvarande mycket osäker på vad du syftar på. Den näst sista meningen får du tyvärr ta om (hatar att säga det här...) för jag kan inte förstå vad det står.
Eftersom du inte tycks veta ett skvatt om vad prestationsrollspelande ÄR för något kan du inte ha fördomar om det. Har du haft fördomar om mig? En sådan intressant bekännelse. Hur har du fått fördomar om mig? Vad har dessa fördomar sagt dig? Jag har inte sagt eller skrivit att just du är korkad. Bara de som läser äventyr de sedan skall spela. Jag förutsätter verkligen inte att alla spelar på min superavancerade nivå gosse lille. Tvärtom. Förövrigt anser jag ABSOLUT att du har rätt att spela på ditt sätt. I din spelvärld som du skapar är du GUD. Punkt.
Snarare har jag väl fördomar för att jag inte vet vad det är, eftersom fördomar och kunskap inte brukar vara vänner. Så, jo, jag kan ha gott om fördomar (som du kanske märkt?). Ska försöka leta fram prestationsrollspelsartikeln från Fenix (för det är väl den du rekommenderar?) imorgon och lära mig mer för att kunna diskutera bättre med dig.
Ja, jag hade fördomar om dig, och jag hoppas att jag själv tycker lika mycket om det som du borde göra. Varning: Har du lätt att ta illa upp bör du inte läsa resten av det här stycket. Fördomarna kommer sig av dina inlägg, som jag tycker haft en något (notera något) arrogant ton och enligt mig visat på en trånsynt syn på rollspel, samt innehållit en hel del direkt otrevliga kommentarer. Att jag känt att min kunskap och förmåga ringaktats vid flera tillfällen är tyvärr en bidragande faktor.
Att jag fått intrycket att du anser att jag är mindre intelligent kommer sig av att du vid flera tillfällen påpekat saker (både av kunskaps- och slutledningsnatur) som jag ansett självklara, men jag är medveten om att jag är ganska känslig för sådant och därför inte kan avgöra det helt objektivt, men att avsluta en inlägg med att kommentera om hur "gossen lille" knappast kan spela på din "superavancerade nivå" (även om jag inte ska förneka att den i flera aspekter kan ligga "över" min, i den mån sådana termer kan användas inom rollspel), är ett mycket bra exempel på sådana kommentarer.
Tack för dina sista två meningar. De har tagit bort en stor del av de fördomar jag hade om dig. Problemen kommer sig nog dels av att din erfarenhet gör att du "klampar på" en del, och dels att jag, som också kan dela samma beteende och därför är extra känslig, kan ha övertolkat en del av det du har sagt (ja, jag vet att kompromissavslut av den här typen är dåliga och jag avskyr dem själv, men det är vad jag kommer fram till... klaga om du vill).
Så, jag hoppas att våra största meningsskiljaktigheter är lösta nu, och att båda förstår nog för att inte börja debattera mot den andre bara på grund av olika spelstil ^^
Edit: just det, skulle också i ärlighetens namn vilja notera att jag själv som min första reaktion skulle kalla den spelare som läser ett äventyr för en idiot, men undviker att göra det eftersom förolämpningar oftast inte någon vart, och för att alla bara är mänskliga enligt min mening.