Nekromanti Thalamur!

Rodnil

Veteran
ok era nördar, nu är det så att jag skall lira en Thalamurisk adelskampanj nu i helgen, och just Thalamur har jag lite dålig koll på.

Så jag undrar om ni har lite tips eller dylikt.

Kör på!

Regmolar

Swashbuckler
Köp och läs Thalamurmodulen? ^^

Jag skulle rekommendera på att du tänker på thalaskernas intressanta och ganska unika kultur, och det inflytande som deras religionsersättande filosofi har på samhället. Minns dessutom att inte alla thalaskiska medborgare är magiker... tre promille är thakaler, och antalet magikunniga men ännu ej antagna lär knappast överstiga någon procent om du inte gärna vill ha väldigt mycket magi i din kampanj.

Just det, glöm inte att hotet från Rakhori alltid är närvarande, även för aldrig så skickliga och säkerställda medborgare...

Just nu kommer jag dock inte på något mer

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Just Thalamur har ingen egentlig adel -- det närmsta man kommer en adelsklass är medborgarna, vilka utgör samhällets toppskikt. De är organiserade i nio ätter, vilka i sin tur är uppdelade i mindre familjer. För att bli medborgare måste man genomgå en framgångsrik skolgång (som man får tillgång till om man är barn till en medborgare), alternativt tjäna tjugo år i armén (på detta vis kan även personer ur folket tas upp bland medborgarna -- de adopteras då av en lämplig ätt). Thalamurs samhällsfilosofi verkar annars ganska meritokratisk -- man når höga positioner genom olika former av prov och tester. Magisk kunskap ses som något viktigt, och även om långt ifrån alla medborgare är magiker så finns en större förståelse för magi här än i något annat land i området.

Det thalaskiska toppskiktet har också ett flertal dekadenta sammanslutningar, konspirationer för en eller annan form av samhällsomvälvning, samt en allt genomsyrande hemlig polis, Rakhori, vilken alla fruktar. Byråkrati är viktigt, och fungerar, till skillnad från i Jargien, ganska effektivt. Religion är förbjudet, då gudar ses som kraftfulla demoner som försöker förslava människan. Det rör sig alltså om ett samhälle som är ganska främmande i jämförelse med resten av Mundana.

Flurtis

Hero
Ja i och med att du bor på gotland så borde ju inte thalamur modulen vara så svår att införskaffa :gremcool:

Om du är kvar på ön över sommaren så kan du ju skicka ett PM om du vill bolla lite ideer. Tar gärna en fika med tillhörande rollspels snack :gremwink:

//Flurtis som är lite smått chockad över att se en okänd gotlänning på forumet....

LutherHex

Veteran
Ska killen vara spelare är det ett dåligt råd att skriva att han ska köpa och läsa modulen, då förstör han sannolikt mycket för sin SL.

Om mina spelare har läst alla moduler, vad har då jag för spelglädje av att ha köpt dem? Inget finns att upptäcka, inga överaskningar finns att kasta fram och spelarna vet lika mycket eller mer om landet Thalamur än magikraterna. Det är ett amatörmässigt sätt att spela rollspel på. Vad är det för vits med att spela något där man redan vet vad som kan hända? Svårighetsgraden på problemen som är relaterade till modulen sänks kraftigt. Även en usel och genomkorkad spelare kan klara av många problem på det viset.

Det är nästan lika illa som att läsa äventyret man ska spela som spelare. Sådana spelare borde spela fia med knuff istället. Är de förståndshandikappade eller?

Har man varit SL däremot och har av den anledningen läst en, flera eller kanske alla moduler har spelledaren rätt att ställa mycket höga krav på en sådan spelare. I gengäld kan han spela en mäktig RP, kanske en makthavare, rent av en kung... En sådan spelare har ett stort ansvar att redovisa för sin SL vad han vet, för att han läst moduler och har kunskap som han annars inte skulle ha. Vid sådana tillfällen av ärlighet kan denne spelare få chansen att slå mot en lämplig färdighet för att se om hans RP besitter samma kunskap. Gör han det är det bara att köra på. Gör han det inte bör spelaren få någon belöning ändå. Denna bör variera med komplexiteten och vikten av det han kom ihåg. Var det en legend som hela kampanjen vilar på kan hans RP kanske få en ödespoäng eller flera hjältepoäng (vi använder sådant i min kampanj) eller kanske en eller flera enheter? Kanske är belöningen ett höjt FV i lämplig (relaterad) färdighet? gengäld måste han hålla käften och låtsas som att han inte vet om informationen. Han kan dock hitta på något sätt att ta reda på kunskapen. Struntar han i detta måste han offra halva sin belöning. Lyckas han finna kunskapen får han behålla hela belöningen. På detta sätt har man lönat spelaren för hans goda minne och (framförallt) ärlighet. Samtidigt har man lockat honom att söka informationen. (Kanske till lärdom för andra spelare). GIVETVIS skall sökmetoden inte beskrivas i någon modul sagde spelare har läst. Den skall komma från spelarens eget huvud och SL måste godkänna metoden. Om inte problemet kan lösas på något annat sätt får man utsätta spelarens RP för en "prövning". Detta är en episod som skall testa spelarens slughet och RPns list, mod, moral, lojalitet eller annat. Klarar han prövningen får RPn informationen som spelaren läst plus kanske någon mindre belöning. (Upp till SL).

lijat

Swordsman
Ska killen vara spelare är det ett dåligt råd att skriva att han ska köpa och läsa modulen, då förstör han sannolikt mycket för sin SL.

Om mina spelare har läst alla moduler, vad har då jag för spelglädje av att ha köpt dem? Inget finns att upptäcka, inga överaskningar finns att kasta fram och spelarna vet lika mycket eller mer om landet Thalamur än magikraterna. Det är ett amatörmässigt sätt att spela rollspel på. Vad är det för vits med att spela något där man redan vet vad som kan hända? Svårighetsgraden på problemen som är relaterade till modulen sänks kraftigt. Även en usel och genomkorkad spelare kan klara av många problem på det viset.
Förutsätt inte att alla spelar rollspel på samma sätt som du gör. Om jag kunde få alla mina spelare att läsa modulerna vore jag överlycklig, det skulle ge oss en gemensam referenspunkt att bygga vidare från och skippa behovet att presentera stora delar av materialet i modulen.

Sant ibland finns det hemligheter i moduler som inte alla spelare måste veta som hemligheter och äventyrsideer men en ansvarsfull spelare pratar nog med sin spelledare om det är ok att han läser dom kapitlen, dom utgör trots allt en minoritet av boken.

Det är nästan lika illa som att läsa äventyret man ska spela som spelare. Sådana spelare borde spela fia med knuff istället. Är de förståndshandikappade eller?
Läs dendär meningen igen, du är väll medveten om att den är ganska provocerande. Bara för att du spelar prestationsrollspel betyder det inte att alla andra gör det. Respekt för olikheter har aldrig skadat.

Har man varit SL däremot och har av den anledningen läst en, flera eller kanske alla moduler har spelledaren rätt att ställa mycket höga krav på en sådan spelare. I gengäld kan han spela en mäktig RP, kanske en makthavare, rent av en kung... En sådan spelare har ett stort ansvar att redovisa för sin SL vad han vet, för att han läst moduler och har kunskap som han annars inte skulle ha. Vid sådana tillfällen av ärlighet kan denne spelare få chansen att slå mot en lämplig färdighet för att se om hans RP besitter samma kunskap. Gör han det är det bara att köra på. Gör han det inte bör spelaren få någon belöning ändå. Denna bör variera med komplexiteten och vikten av det han kom ihåg. Var det en legend som hela kampanjen vilar på kan hans RP kanske få en ödespoäng eller flera hjältepoäng (vi använder sådant i min kampanj) eller kanske en eller flera enheter? Kanske är belöningen ett höjt FV i lämplig (relaterad) färdighet? gengäld måste han hålla käften och låtsas som att han inte vet om informationen. Han kan dock hitta på något sätt att ta reda på kunskapen. Struntar han i detta måste han offra halva sin belöning. Lyckas han finna kunskapen får han behålla hela belöningen. På detta sätt har man lönat spelaren för hans goda minne och (framförallt) ärlighet. Samtidigt har man lockat honom att söka informationen. (Kanske till lärdom för andra spelare). GIVETVIS skall sökmetoden inte beskrivas i någon modul sagde spelare har läst. Den skall komma från spelarens eget huvud och SL måste godkänna metoden. Om inte problemet kan lösas på något annat sätt får man utsätta spelarens RP för en "prövning". Detta är en episod som skall testa spelarens slughet och RPns list, mod, moral, lojalitet eller annat. Klarar han prövningen får RPn informationen som spelaren läst plus kanske någon mindre belöning. (Upp till SL).
Att muta spelaren med spelvärden för att hålla tyst är ett sätt att lösa att spelaren har kunskap som inte rollpersonen har men långt ifrån det enda. Jag föredrar att designa mina äventyr så att det inte blir spelförstörande med den extra kunskapen och litar på att spelarna kan skilja på vad dom själva vet och vad deras rollpersoner vet, men det är mitt sätt att göra, det finns flera "rätt" sätt.

Lijta - uppskattar att det finns mer än en sorts tea :kaffe:.

LutherHex

Veteran
Men Liljat, tänk om du har skrivit ditt äventyr först, som vilar på förutsättningen att spelarna inte känner till hemlig SL kunskap från modulerna? Då kanske hela äventyret är förstört. Visst finns det fall där skadan går att reparera och det är till och med det vanligaste, men ingen oansvarig spelare kan veta det på förhand, de vet inte och ska inte veta vad äventyret handlar om innan de spelat det.

Spelar man äventyr man läst sysslar man enbart med teaterdelen av rollspelandet och inget med problemlösning. Varför inte börja med teater eller live istället om man bara vill skådespela? Problemmässigt har man dock förstört allt om man som spelare läst vad man ska spela. Jag har ingen respekt för sådana "rollspelare".

Rickard

Urverk speldesign
Kreativ utmaning

Spelar man äventyr man läst sysslar man enbart med teaterdelen av rollspelandet och inget med problemlösning.
Själv pysslar jag med kreativ utmaning, vilket innebär att spelarna kan vet en sak, men inte hur man kommer dit. I de spel som jag spelleder så deklarerar spelarna vad de vill göra och sedan slår de en tärning. Om de lyckas så deklerar de hur de går tillväga för att uppfylla det målet. Det är en sorts problemlösning, det också, fast det ligger på en liten annan nivå.

För mig är det inte alltid "viktigast" att rollgestalta, lösa gåtor eller balansera nummer hitan och ditan, utan det viktigaste kan ibland ligga på hur vi tillsammans berättar historien.

Men frågan är väl mest: kan du acceptera att andra spelar på ett annat sätt än vad du är vad vid? För om du bara är här för att kritisera och se ner på andra för att de inte spelar som du är van vid, så känner jag att jag inte behöver ödsla tid på dig.

/Han som med lätthet kan ta bort vissa saker för att sätta andra saker i fokus

LutherHex

Veteran
Re: Kreativ utmaning

Visst. Jag tycker att folk ska få spela som de vill, men att uppmuntra folk till att spela intelligensbefriat tycker jag är dumt.

Den "problemlösning" du beskrev förekommer troligen i de flesta spelgrupper och som du själv säger är den inte speciellt avancerad, dock nödvändig för att det ska vara bordsrollspel och inte Live eller friform man spelar. I övrigt säger ditt exempel ingenting och jag förstår inte vad du tycker att detta tillför diskussionen.

De som LÄSER äventyr de tänker spela som spelare anser jag fuskar och de är inte välkomna att spela med mig.

Regmolar

Swashbuckler
Spelsätt (OT)

Nu ska vi börja med att fastställa ett par saker som tydligen inte är sjävlklara...

*Alla är inte prestationsrollspelare.

*Jag är inte prestationsrollspelare.

*Jag har endast känt en ren prestationsrollspelare, och honom har jag inte träffat på typ ett år och aldrig känt särskilt väl.

*Jag förutsätter därför att spelare i första hand är ett medel av olika typer, eftersom det är vad min erfarenhet säger kommer närmast.

*Alla spelar inte på samma sätt.

*En liten del av världens människor besitter en gåva vid namn "sunt förnuft"

För säkerhets skull: notera att jag aldrig låter mina spelare läsa hemlighetskapitel och motsvarande, och avråder dem från att läsa bakgrundsinformation som deras karaktärer inte borde känna till.

Dåså, till poängen.

Thalamur är (som de flesta Eon-moduler) en bakgrundsmodul. Den består till ca. 70 % av ren text bestående av kunskap som samtliga thalaskiska medborgare lär känna till eller ha ett hum om (den främsta anledningen till att jag är osäker på att ha en Thalamurkampanj är att jag nog aldrig skulle kunna få alla mina spelare att läsa in sig på alla informationen).

Ska man spela en adelskampanj i Thalamur som inte baserar sig till 100 % av grottrensande eller dyl. (och då menar jag 100 %: interaktion mellan karaktärerna kommer att kräva bakgrundsfakta) måste spelarna åtminstone vara något inlästa på den thalaskiska kulturen, och ju mer rollgestaltning man spelar, desto mer måste de ha läst på. Jag skulle vilja att mina spelare läste minst ett trettiotal sidor, kombinerat med muntlig instruktion, inför en eventuell Thalamurkampanj. Minst. Mitt resonemang var att meningen med en adelskampanj i Thalamur knappast går ut på att du kommer dit som främling utan att veta något alls om den thalaskiska kulturen (även om det vore ett intressant koncept...), utan snarare på att du spelar thalasker. Och du borde du veta mycket av det som står i modulen.

Enligt mig är amatörmässigt spelande att vara bunden till vad som står i modulerna utan att kunna begrunda möjligheten att ändra på saker eller skapa något eget. Jag tycker synd om den spelledare som måste låsa in sina moduler i kassaskåp för att förhindra att hans spelare råkar få tag i information de inte ska ha in (för att inte tala om när man byter kampanj... hur gör man med de där jäkla minnena?), och det inte bara på grund av den stora åbäkigheten i det hela.

Det är nästan lika illa som att spelarnas enda mål skulle vara att besegra sin SL genom att klå alla hans äventyr till varje pris och så lätt som möjligt, så att SL:s enda uppgift blir att förhindra att de får tillgång till sådan information de inte ska ha. Sådana spelare borde spela singleplayerdatorspel istället. Är de helt förståndshandikappade eller?

Har man varit SL och av den anledningen läst en eller flera moduler ska man låta bli att använda den information som ens karaktär inte kan besitta, och om man är osäker fråga SL eller lösa det hela med färdighetsslag. I Eons regelböcker föreslås att spelare som har svårt med att sära på sin och karaktärens information spelar en karaktär med höga kunskapsvärden, som en lärd.

Skulle jag ens antyda för mina spelare att jag skulle belöna dem för sättet de använder information in-game på ett metaplan (eller alls metabelöna dem), skulle de tro att jag inte litade på dem. Jag har sett mina spelare våndas över att de vet något som inte deras karaktärer vet, och för att de inte vetat om deras karaktär kunnat se ett samband som de själva känt till. Jag har spellett ett äventyr som spelletts tidigare av en av de andra spelarna. Inget av det här har tvingat mig att ta till regler, eller ens påpeka hur de borde använda informationen. Sådana problem har jag aldrig upplevt.

Skulle jag ens antyda för min grupp att de skulle belönas för att ha tjuvläst moduler, eller framför allt för att vara ärliga, skulle de tycka att det var absurt. Det skulle vara ett tydligt tecken på att jag inte litade på dem nog för att förutsätta att de inte använde informationen. I mina öron är din metod ett absurt sätt att muta spelare till att inte använda information du har. De tyder på ett sätt att spela som jag ser som absurt, eftersom du tydligen inte kan lita på att dina spelare försöker göra det bästa för alla.

Som jag tidigare sagt så spelar du på ett annat sätt än vad du gör, och jag avundas dig inte. I nästa svarsinlägg får du gärna betänka att alla spelare inte metafuskar, att alla inte spelar på ditt sätt, och att man ska vara mycket försiktigt med uttryck som "usel", "genomkorkad" och "förståndshandikappad" i sina inlägg; de slår gärna tillbaka mot en själv. För mig har det bara inneburit att alla fördomar jag om prestationsrollspelare i allmänhet och om dig i synnerhet har blivit bekräftade, och jag hoppas verkligen att jag någon gång möter någon som inte återigen bekräftar dem. Jag vill inte göra det här till en personlig vendetta, så om du slutar att antyda att jag är korkad (om det inte var menat ber jag om ursäkt) skulle jag bara vilja be om att du slutar förutsätta att alla spelar på just ditt sätt, för det gör de inte.

LutherHex

Veteran
Re: Spelsätt (OT)

"För säkerhets skull: notera att jag aldrig låter mina spelare läsa hemlighetskapitel och motsvarande, och avråder dem från att läsa bakgrundsinformation som deras karaktärer inte borde känna till."

Bra. Exakt så gör jag också, om nu någon verkligen vill läsa en modul eller fler.

"Thalamur är (som de flesta Eon-moduler) en bakgrundsmodul. Den består till ca. 70 % av ren text bestående av kunskap som samtliga thalaskiska medborgare lär känna till eller ha ett hum om (den främsta anledningen till att jag är osäker på att ha en Thalamurkampanj är att jag nog aldrig skulle kunna få alla mina spelare att läsa in sig på alla informationen)"
Nja, all information om Ätterna vet nog inte alla innevånare i Thalamur. Detaljerad kunskap om varenda stad och hela krigsmakten vet de knappast heller. Ej heller all Historia, såvida inte deras RP har högt FV i färdigheten. Kapitlen "Befolkning och rollpersoner", "Samhälle", "Geografi" och "Kultur" är nog kapitel som rymmer rimlig kunskap för de flesta innevånare. I övrigt har du nog rätt...

"Ska man spela en adelskampanj i Thalamur som inte baserar sig till 100 % av grottrensande eller dyl. (och då menar jag 100 %: interaktion mellan karaktärerna kommer att kräva bakgrundsfakta) måste spelarna åtminstone vara något inlästa på den thalaskiska kulturen, och ju mer rollgestaltning man spelar, desto mer måste de ha läst på."
Detta är välkänd metodik för prestationsrollspelare. Altt detta är självklart. Att de måste vara pålästa genom att ha läst modulen anser jag inte vara en absolut nödvändighet. Jag brukar informera spelarna ordentligt muntligt och låta dem läsa vissa utdrag.

"Jag skulle vilja att mina spelare läste minst ett trettiotal sidor, kombinerat med muntlig instruktion, inför en eventuell Thalamurkampanj. Minst. Mitt resonemang var att meningen med en adelskampanj i Thalamur knappast går ut på att du kommer dit som främling utan att veta något alls om den thalaskiska kulturen (även om det vore ett intressant koncept...), utan snarare på att du spelar thalasker. Och du borde du veta mycket av det som står i modulen."
Ska de spela Thalaskisk adel (du menar medborgare?) kan de förvisso behöva mer information. Visst kan man ge dem den genom att låta dem läsa delar av modulen. Man kan också berätta vad man vill att de skall veta eller ge dem handouts. (Som givetvis är cencurerade på valda ställen om så behövs). Förövrigt är väl Thalamur ett extremt slutet samhälle, ungefär som "Nidland" på Altor i Äventyrsspels Drakar och Demoner. Om man skulle spela en kampanj där man kommer dit som utlänningar (som man gör i min kampanj) bör man inte veta lika mycket som i din. I min kampanj spelar de flesta spelare RP från Sanari, Consaber eller Soldarn.

"Enligt mig är amatörmässigt spelande att vara bunden till vad som står i modulerna utan att kunna begrunda möjligheten att ändra på saker eller skapa något eget. Jag tycker synd om den spelledare som måste låsa in sina moduler i kassaskåp för att förhindra att hans spelare råkar få tag i information de inte ska ha in (för att inte tala om när man byter kampanj... hur gör man med de där jäkla minnena?), och det inte bara på grund av den stora åbäkigheten i det hela. "
Suck. Jag är inte bunden till vad som står i modulerna, men en av poängerna med att köpa dem är att slippa hitta på allt själv. Jag är troligen en mer produktiv äventyrsskapare än vad du är. Mitt största äventyr är på ca 900 maskinskrivna A4 sidor.

"Det är nästan lika illa som att spelarnas enda mål skulle vara att besegra sin SL genom att klå alla hans äventyr till varje pris och så lätt som möjligt, så att SL:s enda uppgift blir att förhindra att de får tillgång till sådan information de inte ska ha. Sådana spelare borde spela singleplayerdatorspel istället. Är de helt förståndshandikappade eller?"
Håller med. Din beskrivning passar inte in ett skit på hur vi spelar i min kampanj. Däremor skall SL överväga rimligheten i att en metod spelarna väljer fungerar.

"Har man varit SL och av den anledningen läst en eller flera moduler ska man låta bli att använda den information som ens karaktär inte kan besitta, och om man är osäker fråga SL eller lösa det hela med färdighetsslag. I Eons regelböcker föreslås att spelare som har svårt med att sära på sin och karaktärens information spelar en karaktär med höga kunskapsvärden, som en lärd."
Håller med med tillägget att en sådan spelare kan spela en väldigt gammal varelse, eller en väldigt mäktig och skicklig.

"Skulle jag ens antyda för mina spelare att jag skulle belöna dem för sättet de använder information in-game på ett metaplan (eller alls metabelöna dem), skulle de tro att jag inte litade på dem. Jag har sett mina spelare våndas över att de vet något som inte deras karaktärer vet, och för att de inte vetat om deras karaktär kunnat se ett samband som de själva känt till. Jag har spellett ett äventyr som spelletts tidigare av en av de andra spelarna. Inget av det här har tvingat mig att ta till regler, eller ens påpeka hur de borde använda informationen. Sådana problem har jag aldrig upplevt."
Nåja. Det jag skrev om belöning har jag ännu inte provat, det var en idé jag fick då jag skrev. Kanske fungerar det inte, kanske gör det det. Kan bero på spelgruppen. Den spelaren du hänvisar till i ditt exempel hade kanske inte så kul med bakbundna händer. Hade jag varit han hade jag med alla medel försökt att få tillgång till informationen jag fann viktig, på ett sätt som SL kunde finna acceptabel. Du litar uppenbarligen mer på folk än vad jag gör. Där är vi olika. Måste vara tråkigt att spela ett äventyr som spelare som man själv spellett, såtillvida att du inte ändrade massor. Isåfall, kan man ändå säga att det var samma äventyr? Att du inte upplevt sådana problem kanske beror på att ni spelar mer för att skådespela och inte lösa problem?

"Skulle jag ens antyda för min grupp att de skulle belönas för att ha tjuvläst moduler, eller framför allt för att vara ärliga, skulle de tycka att det var absurt. Det skulle vara ett tydligt tecken på att jag inte litade på dem nog för att förutsätta att de inte använde informationen. I mina öron är din metod ett absurt sätt att muta spelare till att inte använda information du har. De tyder på ett sätt att spela som jag ser som absurt, eftersom du tydligen inte kan lita på att dina spelare försöker göra det bästa för alla." Här är vi inne på olika livserfarenheter. Jag har träffat många spelare som skulle utnyttjat sådan information på ett spelförstörande sätt.

"Som jag tidigare sagt så spelar du på ett annat sätt än vad du gör, och jag avundas dig inte. I nästa svarsinlägg får du gärna betänka att alla spelare inte metafuskar, att alla inte spelar på ditt sätt, och att man ska vara mycket försiktigt med uttryck som "usel", "genomkorkad" och "förståndshandikappad" i sina inlägg; de slår gärna tillbaka mot en själv."
Jag avvundas inte dig heller. Du tycks ha fastnat i spelproblem som jag löste enkelt redan som 13-åring. Det är sant och inte något jag skriver för att vara taskig. Alla spelare metafuskar nog inte, det har du rätt i. Fast är du en Gud? Kan du läsa folks tankar och se deras själ? Kan du säkert veta vilka som utnyttjar info på fel sätt och vilka som inte gör det? Jag trodde att detta var Guds gåva allena. Om du tog åt dig av att jag anser att spelare som läser äventyr de sedan ska spela så betyder det kanske att du faller inom den kategorin. Om du INTE gör det skulle du inte tagit åt dig.

"För mig har det bara inneburit att alla fördomar jag om prestationsrollspelare i allmänhet och om dig i synnerhet har blivit bekräftade, och jag hoppas verkligen att jag någon gång möter någon som inte återigen bekräftar dem. Jag vill inte göra det här till en personlig vendetta, så om du slutar att antyda att jag är korkad (om det inte var menat ber jag om ursäkt) skulle jag bara vilja be om att du slutar förutsätta att alla spelar på just ditt sätt, för det gör de inte."
Eftersom du inte tycks veta ett skvatt om vad prestationsrollspelande ÄR för något kan du inte ha fördomar om det. Har du haft fördomar om mig? En sådan intressant bekännelse. Hur har du fått fördomar om mig? Vad har dessa fördomar sagt dig? Jag har inte sagt eller skrivit att just du är korkad. Bara de som läser äventyr de sedan skall spela. Jag förutsätter verkligen inte att alla spelar på min superavancerade nivå gosse lille. Tvärtom. Förövrigt anser jag ABSOLUT att du har rätt att spela på ditt sätt. I din spelvärld som du skapar är du GUD. Punkt.

lijat

Swordsman

Jag avvundas inte dig heller. Du tycks ha fastnat i spelproblem som jag löste enkelt redan som 13-åring. Det är sant och inte något jag skriver för att vara taskig. Alla spelare metafuskar nog inte, det har du rätt i. Fast är du en Gud? Kan du läsa folks tankar och se deras själ? Kan du säkert veta vilka som utnyttjar info på fel sätt och vilka som inte gör det? Jag trodde att detta var Guds gåva allena. Om du tog åt dig av att jag anser att spelare som läser äventyr de sedan ska spela så betyder det kanske att du faller inom den kategorin. Om du INTE gör det skulle du inte tagit åt dig.
Om du som spelledare inte märker att spelare använder extrainformation och ingen annan spelare klagar, vad spelar det då för roll? alla har väll roligt även om en spelare råkade veta vilket värdshus de skulle ta in på i förväg?

Lijat svarar inte på resten av inläggett och tycker du ska sluta med den nedvärderande tonen innan någon moderator låser tråden.

LutherHex

Veteran

För mig är det inte alltid "viktigast" att rollgestalta, lösa gåtor eller balansera nummer hitan och ditan, utan det viktigaste kan ibland ligga på hur vi tillsammans berättar historien.
Såtillvida att man inte har helt apatiska och osjälvständiga spelare kommer detta med att berätta historien gemensamt automatiskt. Har aldrig haft något problem med det med kreativa, handlingskraftiga spelare och de som åtminstone varit medelbegåvade.

För mig är det du skriver ungefär som att säga att det viktigaste för att njuta av en måltid är att kunna öppna munnen. En god förutsättning, javisst, men knappast vad man menar med vad som gör en middag lyckad. :gremlaugh:

LutherHex

Veteran

Om du som spelledare inte märker att spelare använder extrainformation och ingen annan spelare klagar, vad spelar det då för roll? alla har väll roligt även om en spelare råkade veta vilket värdshus de skulle ta in på i förväg?
I de fallen kan det givetvis inte spela någon roll. Det jag inte märker oroar jag mig inte för. :gremwink:

LutherHex

Veteran

Lijat svarar inte på resten av inläggett och tycker du ska sluta med den nedvärderande tonen innan någon moderator låser tråden.
1. Att du inte svarar på resten av inlägget är jag tacksam för. Det var ju ett svar till Regmolar. Att någon annan då svarar är kanske inte så givande. :gremlaugh:
2. Nedlåtande ton är väl inte OT? Ok. Jag ska försöka var snällare i fortsättningen. Fast det beror på vad andra skriver till mig också. Jag har rätt att uttrycka mina åsikter jag med. Om någon tycker att jag är taskig för att jag har det djupaste förakt för äventyrläsande spelare (äventyr INTE moduler) skiter jag i. Kräk är kräk och skall behandlas som kräk. :gremcool:

Regmolar

Swashbuckler

Bra. Exakt så gör jag också, om nu någon verkligen vill läsa en modul eller fler.
Jo, jag har ett par spelare med specialistområden, som de gärna läser in sig på, och dessutom brukar de kolla igenom saker som verkar coola. Bara en av dem har dock läst hemligheter, och han var vår tidigare speledare och hade därmed en lite annorlunda syn på saker.

Nja, all information om Ätterna vet nog inte alla innevånare i Thalamur. Detaljerad kunskap om varenda stad och hela krigsmakten vet de knappast heller. Ej heller all Historia, såvida inte deras RP har högt FV i färdigheten. Kapitlen "Befolkning och rollpersoner", "Samhälle", "Geografi" och "Kultur" är nog kapitel som rymmer rimlig kunskap för de flesta innevånare. I övrigt har du nog rätt...
Jag syftade naturligtvis på medborgare i betydelsen Thalamurs priviligerade överklass, som om man följer reglerna närmas tvingas till en god allmänbildning (däribland stora möjligheter till gratis enhetspoäng i kunskapsfärdigheter). Det påpekas även i modulen att spelare bör läsa igenom ett flertal områden i boken, då speciellt medborgare.

Detta är välkänd metodik för prestationsrollspelare. Altt detta är självklart. Att de måste vara pålästa genom att ha läst modulen anser jag inte vara en absolut nödvändighet. Jag brukar informera spelarna ordentligt muntligt och låta dem läsa vissa utdrag.
Hur man informerar sina spelare är en personlig ensak då olika personer lär sig och lär ut på olika sätt, men då spelare frågar på forumet förutsätter jag att de inte är vana att få en gedigen muntlig genomgång.

Ska de spela Thalaskisk adel (du menar medborgare?) kan de förvisso behöva mer information. Visst kan man ge dem den genom att låta dem läsa delar av modulen. Man kan också berätta vad man vill att de skall veta eller ge dem handouts. (Som givetvis är cencurerade på valda ställen om så behövs). Förövrigt är väl Thalamur ett extremt slutet samhälle, ungefär som "Nidland" på Altor i Äventyrsspels Drakar och Demoner. Om man skulle spela en kampanj där man kommer dit som utlänningar (som man gör i min kampanj) bör man inte veta lika mycket som i din. I min kampanj spelar de flesta spelare RP från Sanari, Consaber eller Soldarn.
Jag har redan kommenterat det muntliga i det tidigare svaret, och handouts är i varje fall jag på tok för lat för... och min kommentar förutsatte självklart att spelarna skulle vara thalaskiska medborgare (adelskampanj är lättare att använda än "kampanj som thalaskiska medborgare i thalamur", och medborgarkampanj låter lite konstigt) och inte utlänningar.

Suck. Jag är inte bunden till vad som står i modulerna, men en av poängerna med att köpa dem är att slippa hitta på allt själv. Jag är troligen en mer produktiv äventyrsskapare än vad du är. Mitt största äventyr är på ca 900 maskinskrivna A4 sidor.
Då jag inte vet exakt hur du skriver eller lägger upp dina äventyr kan jag inte lämna kommentarer, men jag försöker bara lägga upp information nog för att kunna improvisera resten (även om jag i praktiken mest skriver vad jag känner för för stunden och improviserar resten). Och den andra viktiga punkten var det att alls behöva förhindra spelarna från att läsa saker.

Håller med. Din beskrivning passar inte in ett skit på hur vi spelar i min kampanj. Däremor skall SL överväga rimligheten i att en metod spelarna väljer fungerar.
Jag gläder mig att du inte talade erfarenheten av de du spelar med nu när du skrev inlägget; det lägger saker i en mycket ljusare dager.

Håller med med tillägget att en sådan spelare kan spela en väldigt gammal varelse, eller en väldigt mäktig och skicklig.
De räknas nog in i gruppen "höga färdighetsvärden", även om en gammal/mäktig varelse inte nödvändigtvis måste ha stor kunskap också (även om det som regel är fallet).

Nåja. Det jag skrev om belöning har jag ännu inte provat, det var en idé jag fick då jag skrev. Kanske fungerar det inte, kanske gör det det. Kan bero på spelgruppen. Den spelaren du hänvisar till i ditt exempel hade kanske inte så kul med bakbundna händer. Hade jag varit han hade jag med alla medel försökt att få tillgång till informationen jag fann viktig, på ett sätt som SL kunde finna acceptabel. Du litar uppenbarligen mer på folk än vad jag gör. Där är vi olika. Måste vara tråkigt att spela ett äventyr som spelare som man själv spellett, såtillvida att du inte ändrade massor. Isåfall, kan man ändå säga att det var samma äventyr? Att du inte upplevt sådana problem kanske beror på att ni spelar mer för att skådespela och inte lösa problem?
Ok, jag fick intrycket av att det var en metod du begagnade/hade begagnat. Ber om ursäkt för det. Tilliten handlar nog mycket om att min spelgrupp är en samling (ofta gamla) kompisar, som jag inte har någon anledning att inte lita på, och att ingen har en läggning åt att medvetet fuska. Spelaren i fråga var ju märkbart frustrerad vid båda tillfällena, men gällande det var tråkigare att spela ett äventyr man själv spellett (det var troligen mycket likt; det var ett introduktionsäventyr läst rätt ur boken) får du fråga honom... han tycktes ha kul när vi spelade, i alla fall. Vad gäller spelstil är det en blandning; spelarna spelar dels för att lösa "problem" (allt från mordfall till monster att döda) och dels för att skådespela sina roller (efter förmåga och intresse), och tonvikten ligger olika beroende på vad vi spelar; mer "problemlösande" i D&D, mer gestaltning i Eon (även om Eon som spel är så generellt att fördelningen handlar mer om kampanjen än spelet).

Här är vi inne på olika livserfarenheter. Jag har träffat många spelare som skulle utnyttjat sådan information på ett spelförstörande sätt.
Då kan jag inte klandra dig; det handlar i så fall både om erfarenhet och olika spelstilar; mina skulle inte vinna något på att fuska, alltså har de ingen anledning att göra det.

Förklarar du vad mina "spelproblem" är så tar jag gärna del av dina lösningar, men jag är för närvarande mycket osäker på vad du syftar på. Den näst sista meningen får du tyvärr ta om (hatar att säga det här...) för jag kan inte förstå vad det står.

Eftersom du inte tycks veta ett skvatt om vad prestationsrollspelande ÄR för något kan du inte ha fördomar om det. Har du haft fördomar om mig? En sådan intressant bekännelse. Hur har du fått fördomar om mig? Vad har dessa fördomar sagt dig? Jag har inte sagt eller skrivit att just du är korkad. Bara de som läser äventyr de sedan skall spela. Jag förutsätter verkligen inte att alla spelar på min superavancerade nivå gosse lille. Tvärtom. Förövrigt anser jag ABSOLUT att du har rätt att spela på ditt sätt. I din spelvärld som du skapar är du GUD. Punkt.
Snarare har jag väl fördomar för att jag inte vet vad det är, eftersom fördomar och kunskap inte brukar vara vänner. Så, jo, jag kan ha gott om fördomar (som du kanske märkt?). Ska försöka leta fram prestationsrollspelsartikeln från Fenix (för det är väl den du rekommenderar?) imorgon och lära mig mer för att kunna diskutera bättre med dig.

Ja, jag hade fördomar om dig, och jag hoppas att jag själv tycker lika mycket om det som du borde göra. Varning: Har du lätt att ta illa upp bör du inte läsa resten av det här stycket. Fördomarna kommer sig av dina inlägg, som jag tycker haft en något (notera något) arrogant ton och enligt mig visat på en trånsynt syn på rollspel, samt innehållit en hel del direkt otrevliga kommentarer. Att jag känt att min kunskap och förmåga ringaktats vid flera tillfällen är tyvärr en bidragande faktor.

Att jag fått intrycket att du anser att jag är mindre intelligent kommer sig av att du vid flera tillfällen påpekat saker (både av kunskaps- och slutledningsnatur) som jag ansett självklara, men jag är medveten om att jag är ganska känslig för sådant och därför inte kan avgöra det helt objektivt, men att avsluta en inlägg med att kommentera om hur "gossen lille" knappast kan spela på din "superavancerade nivå" (även om jag inte ska förneka att den i flera aspekter kan ligga "över" min, i den mån sådana termer kan användas inom rollspel), är ett mycket bra exempel på sådana kommentarer.

Tack för dina sista två meningar. De har tagit bort en stor del av de fördomar jag hade om dig. Problemen kommer sig nog dels av att din erfarenhet gör att du "klampar på" en del, och dels att jag, som också kan dela samma beteende och därför är extra känslig, kan ha övertolkat en del av det du har sagt (ja, jag vet att kompromissavslut av den här typen är dåliga och jag avskyr dem själv, men det är vad jag kommer fram till... klaga om du vill).

Så, jag hoppas att våra största meningsskiljaktigheter är lösta nu, och att båda förstår nog för att inte börja debattera mot den andre bara på grund av olika spelstil ^^

Edit: just det, skulle också i ärlighetens namn vilja notera att jag själv som min första reaktion skulle kalla den spelare som läser ett äventyr för en idiot, men undviker att göra det eftersom förolämpningar oftast inte någon vart, och för att alla bara är mänskliga enligt min mening.

lijat

Swordsman

I de fallen kan det givetvis inte spela någon roll. Det jag inte märker oroar jag mig inte för.
I så fall missupfattade jag ditt inlägg. Det lät som om du var oroliga att någon skulle få oförtjänta fördelar. Att du ogillar spelare som metaspelar helt öppet förstår jag mig på det förstör spelstämningen för andra runt bordet.

Lijat vars spelare inte är så klantiga att dom metaspelar så det märks :gremwink:

lijat

Swordsman

1. Att du inte svarar på resten av inlägget är jag tacksam för. Det var ju ett svar till Regmolar. Att någon annan då svarar är kanske inte så givande.
Då var det ju tur att jag inte svarade :gremwink:

2. Nedlåtande ton är väl inte OT? Ok. Jag ska försöka var snällare i fortsättningen. Fast det beror på vad andra skriver till mig också. Jag har rätt att uttrycka mina åsikter jag med. Om någon tycker att jag är taskig för att jag har det djupaste förakt för äventyrläsande spelare (äventyr INTE moduler) skiter jag i. Kräk är kräk och skall behandlas som kräk.
Nej det är inte OT och det är klart att du får utrycka dina åsikter. Det jag reagerade på var ord som förakt, jag tycker att det är starka känslor att uttrycka mot folk på forum (för det finns garanterat någon som det stämmer in på här). Men nog om detta så att tråden får återgå till ämnet.

Lijat som är nyfiken på det 900 sidors äventyr som nämdes, då lijat inte planerar på det sättet själv.

antorax

Swordsman

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad som har skrivits i tråden, men alltså Thalamur är ju inget äventyr, utan en modul.

Sen så att ROLLspela (betona karaktärsspelande) istället för rollSPEL (strategiskt rollspel) är väl sjukt mycket mer intelligenskrävande än rollSPEL? Ingen som håller med?

Sen om du vill ha problemlösning så kan du ju spela DnD, som väl för det mesta är just strategiskt spelande istället för karaktärsgestaltande.

EDIT: För övrigt så kan behöver du inte skriva två svarsinlägg på et inlägg, jag förstår om du gillar xp, men du behöver inte överdriva.:)

Ymir

Liten kantbaron

Sen så att ROLLspela (betona karaktärsspelande) istället för rollSPEL (strategiskt rollspel) är väl sjukt mycket mer intelligenskrävande än rollSPEL? Ingen som håller med?
Well...jag vågar iallafall hävda att rollgestaltning kräver en mycket högre grad av föreställningsförmåga, empati och människokännande; och det är iallafall egenskaper jag värdesätter, och tenderar att förknippa med intelligens. Men jag tror inte att MENSA skulle hålla med.

- Ymir, men så finns det också en anledning att IQ-tester suger...