Angående Thalamur (OT)
Som författare till boken kan jag ju förklara lite av min designfilosofi. Jag hade aldrig till avsikt att skapa ännu ett fantasyland som var ett direkt plagiat på existerande medeltida/antik/renässans-rike. Att i noggrant skriva om befolkningsmängdens utbredning, urgammal historia, olika kejsare för tusentals år sedan, handelsvägar, myntvikter, jordmåner, svinbönder eller liknande har aldrig legat i mitt intresse. Själv så är detta så gott som aldrig förekommande när jag spelar eller spelleder rollspel. Jag har låtit infon från Geografica Mundana leva kvar och arbetat utifrån den men inte varit intresserad att utveckla det vidare.
Istället har jag lagt fokus på att skapa en stämningsfylld miljö, gott om intriger, spännande platser och hemligheter att snubbla över. Sådant som kan komma till användning då man spelar – inte rolig kuriös fakta man kan sitta och räkna på- Då landet inte har någon religion har jag lyft fram myter och sagor. Istället för ett prästerskap har jag dykt ned i filosofi och kultur och försökt fylla musiken med så mycket inspirerande uppslag som möjligt för spelare och spelledare.
Och visst – hela riket har fått en överhängande gotisk känsla över sig men att riken är dragna åt det ena eller andra hållet stämnings och kulturmässigt är väl inget nytt? Tokon känns väldigt mycket Skotland, Damarien känns som Transsylvaninen, Jargien känns som Rom/Byzantium, Mûhad känns som arabvärlden och så vidare. Däremot har jag försökt att inte knyta det till en specifik kultur så man kan peka på det och säga ”Aha… det är en fantasyversion av Norge.” Om sedan språket känns för kryddat och ”adjektivit” så tja… då har det en fråga om smak… som sagt – när Consaber fokuserar på fakta så fokuserar jag på känsla. Modulen är skriven i ett viktoriansk perspektiv där det sublima och Sturm und Drang får verka. Det är majestätiska berg, djupa skogar, urgamla fästen och mörka hemligheter.
Allt detta löper genom hela modulen. Allt ifrån ätter till magikrater. I Thalamur (likt Twin Peaks eller Tv-serien Rome) så bär alla på en hemlighet, alla har ett lik i garderoben, alla har en hemlig agenda. Du kan inte ha kämpat dig upp i högsta position i riket utan att ha använt hot, våld och fulspel…
Thalamur är nog en modul som man antingen älskar eller hatar, men det är den rollspelsbok till Eon som jag fått allra mest gillande mail och kommentarer om så det finns gott om Thalamur-fans där ute bland eoniterna. Kanske blir det tydligare med detta designperspektiv att förstå varför Modulen är som den är…
Det här om tryckpressarna… det ehhh hmmmm Det är dock något jag skulle reviderat om jag fått chansen.
Kathal Nallo Von Thalamur