Nekromanti Thalamur

Marukusu

Hero
Re: Pengar i mundana

"Verkar som det är dags att ta ett allvarligt snack med hjärnorna bakom Thalamur..."

Dude, skadan är redan skedd - rädde sig den som kan.

Thalamur var nog aldrig menat att vara annat än ett "evil empire" när det skapades från början, men dess själva koncept som ett teknokratiskt/stalinistiskt fantasyland med drag av både Balkan, forna Mesopotamien och Kina var hur ballt som helst även om det var helt ologiskt. Den nya modulen gjorde inte Thalamurs situation mer realistisk - alls - utan snarare tvärtom samtidigt som allt som var ballt med det gamla Thalamur skrotades för att få fram en ny "mörkare" image verkar det som.

Ja, det är väl så. Det är bara lite knas att vissa länder är löst byggda på något coolt concept medan andra lyckas vara kanske inte fullt lika coola, men desto mer trovärdiga.

Onda imperier som bara är onda för att vara onda liksom, det är så cheesy.

Poseur

Swashbuckler

Det är inget ont med thalamur alls och vad gällande hur staten fungerar ekonomiskt och handelsmässigt så ser jag inga stora problem med "stängda" riken. Liksom thalamur är ett utav de trevligare och snälla länderna i mundana egentligen.

"

Det där vore typ ekonomiskt självmord för en förindustriell statsbildning.

Enda undantaget skulle väl vara om de har ett så groteskt fördelaktigt geografiskt/politiskt läge att handel av nödvändighet måste ske på deras villkor. I vår värld skulle det väl ha varit Kushanriket möjligtvis. I Mundana? Definitivt inte Thalamur.

- Ymir, upplyser"

All handel som bedrivs med thalamur är ju såklart med den valutan som erbjuds men alla mynt som skall föras IN i riket präglas om... Dessutom så får ont anande äventyrare med stor guldkassa erfara att deras utländska mynt bara är värda hälften av metallvärdet bara för att mynten är utländska.
Att sen att Thalamur är självförsörjande spelar ju en stor roll i att landet inte behöver handla särskilt mycket med omvärlden.

Poseur

Swashbuckler

Alltså thalamur är faktiskt ganska trovärdigt och inte alls ont. Liksom thalamur är ju en fungerande kommunism med överklass...(motsägelse javisst)
Liksom att landet är ont säger jag stark emot, som sagt det är ett utav de godaste länderna i mundana.

Marukusu

Hero

"Alltså thalamur är faktiskt ganska trovärdigt och inte alls ont (...) Liksom att landet är ont säger jag stark emot, som sagt det är ett utav de godaste länderna i mundana."

Det är sant att "folket" i Thalamur har fantastiska friheter jämfört med hur t.ex. en livegen bonde i Soldarn, Drunok, Damarien eller Consaber har det (som t.ex. en chans att verkligen kunna avancera i samhället över huvud taget), men samtidigt lever alltför mycket av "evil empire"-stämpeln kvar. Saker som att t.ex. alla magikrater mer eller mindre är emotionellt och eller rentav psykiskt störda, att ordet "mörker" i olika böjningar hela tiden bakas in i varje mening som har med Thalamur att göra, att folk dricker "blodvin" (come on!) samt att arkitekturen har gjorts såpass "cool" och evil-looking som möjligt.
Man hade gott och väl kunnat behålla Östeuropa-looken som Thalamur hade förut, Östeuropas historia är en fucking sprängfylld skattkista av kampanjuppslag och annat coolt som bara väntar på att få rippas alldeles framför näsan på oss dekadenta västerlänningar, det är bara så att vi är såpass insnöade i klichéer när det gäller fantasy att vi inte har upptäckt det än.

Fast detta har det tjatats om förut och har föga med pengar i Mundana att göra. I rest my case.

Blasphemy

Swashbuckler
Angående Thalamur (OT)

Som författare till boken kan jag ju förklara lite av min designfilosofi. Jag hade aldrig till avsikt att skapa ännu ett fantasyland som var ett direkt plagiat på existerande medeltida/antik/renässans-rike. Att i noggrant skriva om befolkningsmängdens utbredning, urgammal historia, olika kejsare för tusentals år sedan, handelsvägar, myntvikter, jordmåner, svinbönder eller liknande har aldrig legat i mitt intresse. Själv så är detta så gott som aldrig förekommande när jag spelar eller spelleder rollspel. Jag har låtit infon från Geografica Mundana leva kvar och arbetat utifrån den men inte varit intresserad att utveckla det vidare.

Istället har jag lagt fokus på att skapa en stämningsfylld miljö, gott om intriger, spännande platser och hemligheter att snubbla över. Sådant som kan komma till användning då man spelar – inte rolig kuriös fakta man kan sitta och räkna på- Då landet inte har någon religion har jag lyft fram myter och sagor. Istället för ett prästerskap har jag dykt ned i filosofi och kultur och försökt fylla musiken med så mycket inspirerande uppslag som möjligt för spelare och spelledare.

Och visst – hela riket har fått en överhängande gotisk känsla över sig men att riken är dragna åt det ena eller andra hållet stämnings och kulturmässigt är väl inget nytt? Tokon känns väldigt mycket Skotland, Damarien känns som Transsylvaninen, Jargien känns som Rom/Byzantium, Mûhad känns som arabvärlden och så vidare. Däremot har jag försökt att inte knyta det till en specifik kultur så man kan peka på det och säga ”Aha… det är en fantasyversion av Norge.” Om sedan språket känns för kryddat och ”adjektivit” så tja… då har det en fråga om smak… som sagt – när Consaber fokuserar på fakta så fokuserar jag på känsla. Modulen är skriven i ett viktoriansk perspektiv där det sublima och Sturm und Drang får verka. Det är majestätiska berg, djupa skogar, urgamla fästen och mörka hemligheter.

Allt detta löper genom hela modulen. Allt ifrån ätter till magikrater. I Thalamur (likt Twin Peaks eller Tv-serien Rome) så bär alla på en hemlighet, alla har ett lik i garderoben, alla har en hemlig agenda. Du kan inte ha kämpat dig upp i högsta position i riket utan att ha använt hot, våld och fulspel…

Thalamur är nog en modul som man antingen älskar eller hatar, men det är den rollspelsbok till Eon som jag fått allra mest gillande mail och kommentarer om så det finns gott om Thalamur-fans där ute bland eoniterna. Kanske blir det tydligare med detta designperspektiv att förstå varför Modulen är som den är…

Det här om tryckpressarna… det ehhh hmmmm Det är dock något jag skulle reviderat om jag fått chansen.

Kathal Nallo Von Thalamur

Ymir

Liten kantbaron
Re: Angående Thalamur (OT)

Nejdå, jag både älskar och hatar Thalamur. Många stycken, i synnerhet kulturbitarna comes to mind, är direkt geniala, både stämningsfulla, trovärdiga och intressanta, medan andra, såsom ätterna och fokuset på överheten, är saker som stör mig ganska rejält.

Så det är inte så enkelt. Så mycket som jag ogillar många detaljer och koncept i 'Thalamur', skulle jag fortfarande gett modulen ett bättre omdömde än Bestialiska folk, Barbarer och Människofolk, ja, praktiskt taget allt annat som kommit på sistone. Bestialiska folk och B&M är kanske -jämnare- än Thalamur...men de når aldrig samma höjder.

Ja, det skulle ju vara kamorfkapitlet då... :gremsmirk:

- Ymir, tells it like it is

Marukusu

Hero

"Tokon känns väldigt mycket Skotland, Damarien känns som Transsylvaninen, Jargien känns som Rom/Byzantium, Mûhad känns som arabvärlden och så vidare."

Nu hårddrar du verkligen. Tokon har egentligen föga med det historiska Skottland att göra utan är mer en Braveheart/kelt-pastisch, Jargien har stora drag av t.ex. det medeltida Iberien och Ymir har snarare angett en blandning av Kina och Timuridimperiet som inspirationskällor till Mûhad. Jag skulle inte ens vilja kalla ett såpass klassiskt fantasyrike som Consaber för särskilt rippat från en enda kultur i vår värld, där finns drag från både England/Storbritannien, Frankrike/Burgund och Wales.

"Modulen är skriven i ett viktoriansk perspektiv där det sublima och Sturm und Drang får verka."

Där finner vi också roten till mycket av problemen antar jag eftersom att Mundana inte är en viktoriansk värld. Väldigt mycket av det som jag läst i Thalamurmodulen (inte allt dock...) känns anakronistiskt och malplacerat om man ser till rikets grannkulturer.

"I Thalamur (likt Twin Peaks eller Tv-serien Rome) så bär alla på en hemlighet, alla har ett lik i garderoben, alla har en hemlig agenda. Du kan inte ha kämpat dig upp i högsta position i riket utan att ha använt hot, våld och fulspel…"

Det där med att alla styrande per definition är illvilliga och/eller egoistiska är också en gammal klyscha som jag inte rår mycket för, åtminstone inte i Eon som ju skall vara en värld utan traditionellt "gott" och "ont". Tror du inte att det fanns folk inom historiska förtryckarorganisationer såsom Sovjetunionens Kommunistiska Parti eller NSDAP som drevs av en genuin vilja att hjälpa andra människor, att "förbättra världen" rentav?

"Det här om tryckpressarna… det ehhh hmmmm Det är dock något jag skulle reviderat om jag fått chansen."

Personligen anser jag faktiskt att just tryckpressarna inte är ett särskilt stort problem, givet de enorma resurserna som Thalamur har inklusive världens mest effektiva säkerhetspolis/spionkår så borde det landet ganska snart lägga vantarna på en dvärgisk eller jargisk prototyp på något vis.

Bunny

Crazy like a fool

Det där med att alla styrande per definition är illvilliga och/eller egoistiska är också en gammal klyscha som jag inte rår mycket för, åtminstone inte i Eon som ju skall vara en värld utan traditionellt "gott" och "ont". Tror du inte att det fanns folk inom historiska förtryckarorganisationer såsom Sovjetunionens Kommunistiska Parti eller NSDAP som drevs av en genuin vilja att hjälpa andra människor, att "förbättra världen" rentav?

Nu tror jag du lyckats missförstå designfilosofin en runda till. Stämningsmässigt har alltså Count Blas valt att lyfta fram just regimens förtryckande delar. Det behöver inte innebära att godheten inte finns. Tvärtom - men kanske är det rollpersonerna och deras gelikar som får stå för den, mot ganska stora odds. Att dra paralleller till Sovjet och modernhistoria blir helt skevt, för Blassie är inte ute efter en i huvudsak rättvisande bild.

Däremot finns det tydliga paralleller mellan designfilosofin i Thalamur och den i Noir. Hmmm, har inte de båda produkterna en gemensam nämnare... ?

Blasphemy

Swashbuckler

Nu hårddrar du verkligen.

Du må tycka det - men alla dessa riken har en distink känsla om det så är Braveheart-pastisch a la Skottland, Klassisk medeltid med riddare och tornerspel a la Breton eller Anglia eller Arabvärlden (då jag basar det på känslan i Geografica eftersom Västlanden ännu inte är en existerande modul).

Där finner vi också roten till mycket av problemen antar jag eftersom att Mundana inte är en viktoriansk värld.

Där får jag väl erkänna att jag uttryckte mig klumpigt. Menade självklart att jag skrev Thalamur ur det
romantiska synesättet - som var just dominerande under den victorianska tiden. Alltså att det är baserat mer på känsla än fakta.

Det där med att alla styrande per definition är illvilliga och/eller egoistiska är också en gammal klyscha som jag inte rår mycket för, åtminstone inte i Eon som ju skall vara en värld utan traditionellt "gott" och "ont".

Här är det en fråga om smak och tycke. Personligen tycker inte jag att alla karaktärer som beskrivs är onda och illvilliga, vissa är vridna despoter helt klart men många har klara syften och mål och ingen stygg baktanke.

Tror du inte att det fanns folk inom historiska förtryckarorganisationer såsom Sovjetunionens Kommunistiska Parti eller NSDAP som drevs av en genuin vilja att hjälpa andra människor, att "förbättra världen" rentav?

Har du ens läst modulen eller har du bara tittat på bilderna? Den grundläggande tanken i Thalamur hos de flesta är ju att man skyddar och vårdar riket, hjälper folket och ser till att alla får mat och har det bra. Världen är grym, farlig och förvriden där alla dyrkar demoner och har övergett all vett och reson.

Men som sagt - det är en smaksak och man ser det man vill se. Du ser ond arkitektur, blodvin och elaka despoter och inget annat tycks det som - men för mig när jag tittar i den så finns det många olika facetter av Thalamur.

Hoppas att du i alla fall ha fått en förklaring till varför modulen är som den är.

Blasphemy

Swashbuckler

Däremot finns det tydliga paralleller mellan designfilosofin i Thalamur och den i Noir. Hmmm, har inte de båda produkterna en gemensam nämnare... ?

Ehhhhh kan ju vara så.
Skrevs också rätt så nära varandra. Men det blir intressant att se vad folk säger när misslor kommer ut - för där är det grönt gräs, pajer och trollsagor över det hela - långt ifrån intriger och urgamla familjer som ruvar på hemligheter.

I alla fall var det mycket annorlunda att skriva den boken och jag är själv mycket nöjd med dess lekfulla ton och stingen av allvar. Men inte sååå många veckor kvar nu.

Svarte Faraonen

ром и смерть

Jag skulle nog säga att både Consaber och Thalamur är skrivna ur ett romantiskt perspektiv, med skillnaden att Consaber är en patriotisk riddarsaga och Thalamur är en gotisk skräckhistoria. Om man tar båda modulerna som objektiva sanningar blir det enormt osammanhängande. Jag har sedan ett tag accepterat att det enda sättet jag kan undvika huvudvärk på är att se de flesta "fakta" i modulerna som inom-mundanska berättelser, propagandapåståenden och liknande. Detta gäller framför allt historieskrivningen, vars årtal jag väljer att förhålla mig till på samma vis som gamla sumeriska kungalistor. Det tog liksom Colonan fyratusen år att erövra Tokon, ett land av Rumäniens storlek.

DesertRain

Hero
Thalamur är en av mina absoluta favoritböcker till Eon. Den presenterar en intressant annorlunda kultur. Visserligen en väldigt säregen kultur som kanske passar lite dåligt in bland de omkringliggande länderna.
Det ser jag inte som ett jättestort problem. Thalamur har ju varit nära på totalt isolerat från omvärlden i 1500 år, vilket är väldigt lång tid. Under så pass lång isolation är det kanske inte så jättekonstigt att de har utvecklat en säregen annorlunda kultur, filosofi samt ett språk som inte heller riktigt passar in med de som ligger runt om kring.
Jag skulle vilja peka på isländskan som exempel. Det språket har genomgått få förändringar under de senaste 1000 åren. En bidragande anledning till det är förmodligen att Island har varit så pass isolerat. Precis som Thalamur är i Eon.

Att Thalamur skulle vara Mundanas "onda rike" tycker jag inte alls stämmer. Folket svälter i princip aldrig, blir det knapra skördar så öppnar de ju bara de stora sädeslagren de har i en stad (kommer inte ihåg namnet). Något som saknar motsvarighet i alla andra mundanska länder. En medlem av folket i Thalamur har en möjlighet att ta sig upp till den styrande klassen, visserligen en liten möjlighet men den finns där. Vilket det knappt finns i något annat land. Cirefaliska Samväldet och Asharien är de enda som jag kan komma på.

De olika personligheterna som presenteras i boken är visserligen kanske något sinnesrubbade (kanaibalism exempelvis) men de känns betydligt djupare och intressantare än de som presenteras i Consabermodulen. Hertigen av Uriens exempelvis är en tråkig kille medans valfri magikrat är betydligt intressantare.

Svarte Faraonen

ром и смерть
"Riket har varit isolerat" är inte en förklaring, det är ytterligare en frågeställning -- jag ser inte att Thalamur har mycket att vinna på att vara isolerat, jämfört med att ägna sig åt större utbyte med andra länder. Men detta gäller för mycket av Mundana -- kulturgränserna följer allt för ofta strikta nationsuppdelningar, när de egentligen borde vara mer flytande.

Däremot håller jag med om att personskildringarna, trots sina fel, är intressantare än de i de andra utgivna landsmodulerna. De är bara vinklade på ett sätt som jag tycker är till modulens definitiva nackdel (liksom författarens ovana att skriva "gentemot" där ett enkelt "mot" skulle duga).

DesertRain

Hero
Den uppfattning jag har fått av modulen är att Thalamur har tillgång till allt de behöver. På Ragasher slätten så odlas det tillräckligt med mat åt hela riket, till och med så mycket att det blir ett överskott. I bergen har de gruvor som ger dem de metaller de behöver. Det enda som de saknar är väll nästan trä till en flotta. Dock tror jag inte att så många länder har ett intresse av att sälja "flottimmer" till ett så pass mäktigt land som Thalamur.

Just med tanke på att de har i princip allt som de behöver i det egna landet kan vara en av anledningarna till att de för en så pass isolationistisk politik som de gör.

Poseur

Swashbuckler
En stor sak varför talamur är såpass isolerade ifrån den onda omvärlden ar ju att omvärlden inte skall kunna smitta folket med sina irrläror om demoniska tillbedjelser och hur man kastar sin ovärdeliga själ i fördärvet...

Det finns många saker som är bra och många som är dåliga i thalamurboken javisst men kan inte folk sluta gnälla och skriva en egen?

Det ska jag kanske inte säga, tenderar att gnälla en hel del men det jag ogillar kan jag alltid pilla bort och fylla med saker just jag och min spelgrupp gillar.

Dessutom är thalamur så stämmningsfyllt upplagt att det är svårt att inte tycka om det, plus ingående beskrivning på kulturen det gör thalamur till ,i min mening, det mest spännande riket hittils.. och dessutom MINST lika realistiskt som något annat...

Stort kred till Blasphemy som skrivit boken, en utav de bästa böckerna till eon.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Poseur said:
Det finns många saker som är bra och många som är dåliga i thalamurboken javisst men kan inte folk sluta gnälla och skriva en egen?
BZZT! Dödssynd vid diskussion av kritik!

Allvarligt talat, funnes det ett välorganiserat och sammanhållet projekt för produktionen av ett reviderat Mundana skulle jag vara all over that, men att trumma ihop något sådant känns som en överdriven respons på att jag är missnöjd med ett gäng böcker.

Poseur

Swashbuckler
Ja jag vet men kom precis hem ifrån en förträff med dryga spelare som har dumma ideer så...

Håller med om att det vore mycket nice med en sammanhållen grupp som skulle revidisera mundana,would be awsome.