Nekromanti Thalamur

Hjalle

Swashbuckler
Re: Angående Thalamur (OT)

Jag instämmer helt och fullt om Thalamurs bra delar - plus att jag, åtminstone när modulen kom, blev jätteinspirerad av ätterna och hade en några riktigt roliga spelmöten fyllda av intriger som dessas distinktioner bäddade för. Nu tycker jag iofs inte att de är särskilt imponerande, och tycker i allmänhet att hela Eongrejen är för orimlig på för många punkter över lag, Thalamur är inget undantag. Men, min poäng är att det kändes skitfränt när det begav sig.

-Hjalle, orkar inte förklara närmre än så.

Fahnen_UBBT

Veteran

Att i noggrant skriva om befolkningsmängdens utbredning, urgammal historia, olika kejsare för tusentals år sedan, handelsvägar, myntvikter, jordmåner, svinbönder eller liknande har aldrig legat i mitt intresse
Nej men det kan liga i spelares intresse och då bör du som modulskribent också se till att den infon kommer ut till de som vill ha den. Just att inte kunna beskriva det som man själv uppfattar som ointressant eller nyansera det de själva tycker är megacoolt verkar vara ett ganska utbrett, i mina ögon, problem bland Neogames skribenter. Kanske något Neogames bör ta och utbilda sina skribenter i?

Angående Thalamur så tycker jag det är en utav de bättre modulerna på senaste som var enormt inspirerade bitvis men som folk påpekat har den sina brister (och det är allt jag har att säga om den, för jag är lat ;)).

ripperdoc

Myrmidon

Fahnen said:
Nej men det kan liga i spelares intresse och då bör du som modulskribent också se till att den infon kommer ut till de som vill ha den. Just att inte kunna beskriva det som man själv uppfattar som ointressant eller nyansera det de själva tycker är megacoolt verkar vara ett ganska utbrett, i mina ögon, problem bland Neogames skribenter. Kanske något Neogames bör ta och utbilda sina skribenter i?
Neogames skribenter är frilansare och utbildas sålunda inte. De har en vision och ett sätt att skriva, och anförtros att göra detta efter eget huvud (Att Blasphemy sedan tillhörde kärnan av Neogames är en annan femma). Så nej, jag tycker inte att skribenter ska utbildas i att skriva fakta på ett visst sätt. De måste ges sin konstnärliga frihet (för när allt kommer omkring - det är svårt nog att få folk att skriva överhuvudtaget). Neogames kan alltid redigera och klippa/klistra lite i efterhand.

Kort sagt - en författare skriver bara saker han tycker är roliga att skriva.

Blasphemy

Swashbuckler

Nej men det kan liga i spelares intresse och då bör du som modulskribent också se till att den infon kommer ut till de som vill ha den.

Alla spelare har olika intressen... Där har du problemet. Men all den grundläggande infon om landet skulle jag säga finns med.

ngående Thalamur så tycker jag det är en utav de bättre modulerna på senaste som var enormt inspirerade

Det ser jag som ett mycket bra betyg. Man ska ju få viljan och lusten att använda sig av Thalamur i spel.

Craygh

Swordsman

Jag tyckte Thalamur var skitbra skriven och bitvis både intressant och inspirerande. Det är bara det att jag tycker att Thalamur passar in i Mundana ungefär lika bra som krut.

Inga negativa känslor till skribenten dock (Älskar NOIR, för övrigt) men jag har mitt sätt att se mundana på, och Thalamur känns skitmysko.

Marukusu

Hero

Jag kan hålla med om typ allt som Craygh skrev här ovan (förutom att jag tycker att svartkrut skulle vara hur coolt som helst i Mundana), Thalamurmodulen var i det stora hela väldigt välskriven. Själva "moodet" känns dock som sagts helt malplacerat och jag kommer att vara fortsatt bitter ett bra tag framöver p.g.a. att Östeuropa-konceptet övergavs.

Blasphemy

Swashbuckler

och jag kommer att vara fortsatt bitter ett bra tag framöver p.g.a. att Östeuropa-konceptet övergavs.
Samt att Sovjetunionen föll 1991 :gremwink:

Marukusu

Hero

"Samt att Sovjetunionen föll 1991"

Wow, vad rolig man kan vara då. :gremsuck:

Anledningen till att jag anser att Östeuropas historia är jävligt intressant är av helt andra skäl än politiska och att göra narr av mig för mina privata politiska åsikter är förutom helt irrelevant i den här tråden väldigt tråkigt, sårande och omoget.

Blasphemy

Swashbuckler

Hey... var inget illa ment med det. Var inte min mening att trampa på dina tår eller politiska ideologier. Du lät bara så gravallvarlig med din "bitterhet över att Östeuropa blev övergivet".

Men självklart kan man vara bitter över småsaker... jag är ständigt bitter över att hoberna spöar Sauron varje gång jag läser The Lord of the Rings. Fy för dem.

Men får man fråga vilka Östeuropeiska partier av det gamla Thalamurmaterialet som inte kom med?

Boken är som sagt baserad på det som redan fanns publicerat - så det är intressant att veta var du tycket att den skiljer sig från det materialet?

Marukusu

Hero

"Hey... var inget illa ment med det."

Yeah, ok. Tänk bara efter innan du skickar sånt nästa gång, jag är personligen jävligt trött på alla fördomar och allt häckel som rör min ideologi.

"Men får man fråga vilka Östeuropeiska partier av det gamla Thalamurmaterialet som inte kom med?"

Geografica Mundana hintade väldigt mycket om att (Syd-)Östeuropa har varit en stor inspirationskälla till den Ikamriska halvön. Klimatet påminner om Balkan liksom matkulturen och Thalaskernas patronyma namn är misstänkt lika de som används i slaviska kulturer, ex.vis.

Förutom det har Thalamur i GM en hel del likheter med Sovjetunionen i slutet av 1980-talet: landet är styrt av en liten klick teknokratiska och ateistiska intellektuella med tillgång till Mundanas kanske främsta säkerhetstjänst och propagandamaskin samtidigt som landet är i dekis med utbrytarrepubliker och subversiva idéer som sprider sig sakta men säkert...

Blasphemy

Swashbuckler

jag är personligen jävligt trött på alla fördomar och allt häckel som rör min ideologi.
Får väl erkänna att jag inte har någon direkt koll på din Ideologi - har inte varit mycket på forumet på senaste tid så missat sådana diskussioner. Fast borde kanske ha anat med den där Zapatakillen som presentationsbild.

Klimatet påminner om Balkan
... och många andra regioner i världen.

matkulturen
... har jag för mig bygger i stort sett helt och hållet på den Indiska matkulturen.

Thalaskernas patronyma namn är misstänkt lika de som används i slaviska kulturer
... har inte så stor koll på hur namn ställs upp i slaviska länder - men de har dock inte en slavisk "ring to it" om du jämför med Jargien som känns väldigt "Romerskt/grekiskt" exempelvis.

landet är styrt av en liten klick teknokratiska och ateistiska intellektuella med tillgång till Mundanas kanske främsta säkerhetstjänst och propagandamaskin samtidigt som landet är i dekis med utbrytarrepubliker och subversiva idéer som sprider sig sakta men säkert...

Här kan jag hålla med om att det finns likheter med Sovjet. Men jag skulle säga att det även finns likheter med Nazityskland (även om det inte han finnas så länge så att man kunde studeras dess kontroll över erövrade regioner) men även Romarriket under dess sista tid då mer och mer splittrades upp, suversiva idéer (såsom kristendomen) började spridas.

Det jag vill mena på är att många gånger målar man upp en egen bild av hur en sak bör vara. Exempelvis bör Damarien vara extremt Transsylvanisk eftersom det finns vampyrer och tyranner där - och om det sedan visar sig att modulen om Damarien inte blir en Transsylvanienpastish - utan något eget - fast med Vampyrer och Tyranner så blir man kanske besviken - eller glad... beror lite på vad man vill ha.

Som sagt - Jag har försökt att ta med alla de fakta som fanns om Thalamur i tidigare moduler - men då jag inte tycker om att parafrasera existerande riken så valde jag att göra det lite mer eget och icke-kulturspecifikt.

Och då är det mer en smakfråga - och det kan jag inte göra något åt. Om det däremot hade varit direkta motsägelser, felaktigheter och liknande så hade det varit dåligt - eftersom syftet med Thalamur självklart var att den skulle överenstämma med det som skrivits innan - även om vissa saker är öppna för tolkning.

Marukusu

Hero

"Får väl erkänna att jag inte har någon direkt koll på din Ideologi - har inte varit mycket på forumet på senaste tid så missat sådana diskussioner. Fast borde kanske ha anat med den där Zapatakillen som presentationsbild."

Mitt användarnamn är den japanska stavningen av "Marx", min avatar föreställer Subcomandante Marcos, min titel är koreanska tecken för "kamrat" och jag har ett citat från "Nineteen eighty-four" av George Orwell som signatur.

Yeah, rätt långsökta grejer, men i alla fall. Fråga vem som helst som brukar hänga på OT-forumet så kan de att avslöja att jag är en pueril commie-flamer.

Och om vi återgår till ämnet så är jag är för övrigt tämligen säker på att Krille eller någon annan skrev något om att just Sovjet var den främsta inspirationskällan till Thalamur, men jag har inte lyckats hitta något inlägg som bekräftar det.

"... har inte så stor koll på hur namn ställs upp i slaviska länder (...)"

Ryska namn följs oftast av (faderns namn)-ovitj (vilket betyder son av) eller (faderns namn)-ova/ovna/eva/evna. Typiska namn är Nikolaj Ivanovitj Petrov och Tatjana Aleksandrevna Orlova.

Andra slaviska länder har oftast identiska system fast med andra stavningar (stavningen -ovic är vanligt på Balkan t.ex.).

"Här kan jag hålla med om att det finns likheter med Sovjet. Men jag skulle säga att det även finns likheter med Nazityskland"

O ja, precis som att det finns en hel del likheter mellan Sovjetunionen på 1930-talet och Nazityskland. Neromenzernas storhetsvansinne och chauvinism gentemot perennerna tycker jag för övrigt är spot on.

Blasphemy

Swashbuckler

Mitt användarnamn är den japanska stavningen av "Marx", min avatar föreställer Subcomandante Marcos, min titel är koreanska tecken för "kamrat" och jag har ett citat från "Nineteen eighty-four" av George Orwell som signatur.
Well... japanska stavningen av Marx, koreanskan för kamrat, och att det var en person vid namn Marcos hade jag i alla fall ingen koll på. 1984 har jag dock lusläst många gånger - i synnerhet inför Noir.

Och om vi återgår till ämnet så är jag är för övrigt tämligen säker på att Krille eller någon annan skrev något om att just Sovjet var den främsta inspirationskällan till Thalamur, men jag har inte lyckats hitta något inlägg som bekräftar det.
Det tror jag säkert att det var. Har också för mig att läst det här på forumet men kan inte minnas i vilket inlägg - det var dock länge sedan.

Hade Krille skrivit Thalamur hade det säkert blivit mer Sovjet också - men som sagt - smaken är som politiska ideologier - delade.

Poseur

Swashbuckler

Dessto mer uppenbara parralleller mellan vår kultur och mundanas kultur tycker jag i min mening försämrar spelet. Jag tycker givetvis dom skall finnas där, men det får gärna vara subtilt så att man blir glad på ett "aha" sätt när man kommer på det, eller internhumor eller likande ifrån skaparna ser jag heller inget fel med.

Men i min mening, kulturella/geografiska mm likheter världarna emellan är bra om dom är subtila och så. Så i min mening så är thalamur ett bättre land som det är nu än om mer av soviet skulle lagts dit.

Sedan appropå Thalamur så skulle man ju kunna säga att det faktiskt är ganska likt Soviet ändå.
"alla" har mat på bordet. Alla gör sin del för riket. Ateism.
Den ledande ordningen är en eletistisk grupp som man kan joina bara man har tur,vilja kunskap och kamrater. stark underettälsetjänst/hemlig polis. Allas "lika" värde,i landet iaf.
Dessa är ju bara en liten del av soviet/thalamur koplingar.

/poseur som stöder mycket av Marx ideer. Dock räcker öststat stämplen på thalamur som den är.

Ymir

Liten kantbaron

Dessto mer uppenbara parralleller mellan vår kultur och mundanas kultur tycker jag i min mening försämrar spelet.
Det där håller inte. Uppenbara paralleller är nödvändiga för att man ska kunna visualisera sig och relatera till kulturerna spelet utspelar sig i; rollspel har varit -dåliga- för att deras setting varit för alien (Talislanta comes to mind). Så, att Mundana domineras av nänniskor vars arkitektur, kultur, musik, vapen, rustningar, etc bär starka likheter med hur sådana ting var i medeltida Eurasien är inte direkt ett problem. Det är typ vad fantasy is all about.

Sedan kan det bli -för- mycket, när en kultur eller en hel setting är en uppenbar karbonkopia av en kultur eller epok i vår världs historia; särskilt illa är det när kulturer i fantasyvärldar på detta sätt mixar vitt skilda irl-historiska epoker, helst typ vägg i vägg. Men det är en helt annan sak.

- Ymir, hävdar

Poseur

Swashbuckler

/poseur håller med, menade samma sak fast ymir utryckte det mycket bättre.

Craygh

Swordsman

Fast nu vart allting väldigt negativt känner jag. Tycker nästan synd om stackars Blasphemy :gremlaugh:

Har vi tillfört mer till frågan i fråga efter "Modulen är bra, men fel för EON"?

Alla diskussioner efter och utöver det känns mest som gnäll och bitterheter, om det inte är mer konstruktivt som ska ut, vill säga.

Blasphemy

Swashbuckler

Håller med helt och hållet...
Blir det för wierd så blir det bara oförståligt. Skulle man göra ett rollspel där alla spelar astrala rymdväsen som upplever hallucinogena äventyr i Nebulosor så kan det bli svårt för spelare och spelledare att fatta det.

Enligt mig så får man antingen ta Direkt-ripp-off a la Warhammer där Bretonia är som Medeltida frankrike, bara fantasifierat och The Empire är som Tyskland. Där är till och med geografin densamma.

Däremot i andra spel så får det gärna vara lite mer nyskapande - medeltida/fantasykultur med saker man känner igen men utan att man kan peka på det och säga "Aha Tyskland på Medeltiden - Alla heter Jürgen".

Just när det gäller Mundana så tycker jag inte att det skall vara en ren Rip Off - det ger mig bara dåliga vibbar...

Isch!