Re: Angående Thalamur (OT)
jag är personligen jävligt trött på alla fördomar och allt häckel som rör min ideologi.
Får väl erkänna att jag inte har någon direkt koll på din Ideologi - har inte varit mycket på forumet på senaste tid så missat sådana diskussioner. Fast borde kanske ha anat med den där Zapatakillen som presentationsbild.
Klimatet påminner om Balkan
... och många andra regioner i världen.
matkulturen
... har jag för mig bygger i stort sett helt och hållet på den Indiska matkulturen.
Thalaskernas patronyma namn är misstänkt lika de som används i slaviska kulturer
... har inte så stor koll på hur namn ställs upp i slaviska länder - men de har dock inte en slavisk "ring to it" om du jämför med Jargien som känns väldigt "Romerskt/grekiskt" exempelvis.
landet är styrt av en liten klick teknokratiska och ateistiska intellektuella med tillgång till Mundanas kanske främsta säkerhetstjänst och propagandamaskin samtidigt som landet är i dekis med utbrytarrepubliker och subversiva idéer som sprider sig sakta men säkert...
Här kan jag hålla med om att det finns likheter med Sovjet. Men jag skulle säga att det även finns likheter med Nazityskland (även om det inte han finnas så länge så att man kunde studeras dess kontroll över erövrade regioner) men även Romarriket under dess sista tid då mer och mer splittrades upp, suversiva idéer (såsom kristendomen) började spridas.
Det jag vill mena på är att många gånger målar man upp en egen bild av hur en sak bör vara. Exempelvis bör Damarien vara extremt Transsylvanisk eftersom det finns vampyrer och tyranner där - och om det sedan visar sig att modulen om Damarien inte blir en Transsylvanienpastish - utan något eget - fast med Vampyrer och Tyranner så blir man kanske besviken - eller glad... beror lite på vad man vill ha.
Som sagt - Jag har försökt att ta med alla de fakta som fanns om Thalamur i tidigare moduler - men då jag inte tycker om att parafrasera existerande riken så valde jag att göra det lite mer eget och icke-kulturspecifikt.
Och då är det mer en smakfråga - och det kan jag inte göra något åt. Om det däremot hade varit direkta motsägelser, felaktigheter och liknande så hade det varit dåligt - eftersom syftet med Thalamur självklart var att den skulle överenstämma med det som skrivits innan - även om vissa saker är öppna för tolkning.