Nekromanti Thalaskisk grundutbildning verkar underlig

Fienden

Hero
Jag sitter här med folk som kanske ska spela i Thalamur,
och jag vill ju då att de ska få en akademisk utbildning.
Tyvärr så ser jag att om man får en akademi-utbildning ges INGA valfria enheter alls.

Är detta hur det är tänkt?
Jag menar, jag går i skolan och kan saker skolan inte lärt mig.
Kanske borde ge dem typ, 20|30|40 valfria eller något?

Eller ska jag ta antalet enheter som yrket de ska ha ger?

//Kraetyz, har frågor

Regmolar

Swashbuckler
De får valfria enheter från sitt yrke som alla andra.

Grundutbildningarna ersätter bara gratisenheterna som annars slås fram baserat på familjenäringen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Grundutbildningar, Västlandengodis

Just så. Vilket generellt gör utbildningspaket ganska über; cirefaliernas är bäst, följt av dvärgarnas, om jag minns rätt, jag tror inte jag kollat på thalaskernas. Jag räknade på det när jag byggde utbildningspaket till Västlanden. Här är lite statistik, om nån skulle råka vara intresserad - snedstrecken representerar misslyckad, normal resp framgångsrik skolgång, siffrorna antalet enheter man får, totalt. Som ni ser är det vaaaaaastly superior mot de typ ob1d6+1 enheter man får för familjenäring:

Falisk tempelskola:
16/50/84

Dvärgskola:
35/53/70

Och de jag filat på. Tempelskolan är bra, precis lagom, men de andra behöver nog nerfas en del:

Mûhadinsk tempelskola:
14/38/62

Mûhadinsk privatlärare:
26/56/88

Eunuckskola:
18/52/84

Tempelskolan är bös för vanligt folk, privatlärare är lyxutbildningar för överklassmän, en massa jakt och strid och kalligrafi och skit. Eunuckskolan är en mer informell utbildning för allmänt hovfolk, där ingår liksom backstabbing och droger :gremlaugh:

Äh, tell you what, jag klipper in böset så kan ni hjälpa mig nerfa de två senare paketen, och komma med allmänna kommentarer om ni har lust:

Mûhadinsk grundutbildning

Många mûhadinska barn får sin grundläggande bildning i Mhîmrättens tempelskolor. Dessa skolor är öppna för alla fria zhaner, Upphöjda såväl som barn av enklaste familj, koshaner såväl som kajiker, liadj och zhizhia – till och med flickor är välkomna. Från tempelskolorna kan man gå vidare till högre utbildning i madrasor, Mhîmrättens universitet, hos Verashimorden, eller på något av de få mer sekulära universitet som finns i Mûhad. Dessa skolor är dock mer restriktiva – dels kostar det att studera på dem, och det är bara Rashanmhid-universitetet i Alkarzan och Verashimordens akademi i Quaran som tar emot flickor överhuvudtaget.

De flesta stadsbor som har råd att avvara barnens arbetskraft ett tag skickar sina söner till tempelskolorna ett par dagar i veckan. Trots att flickor i praktiken är välkomna är de en mer sällsynt syn – de flesta zhaner tror fortfarande att för mycket bildning är skadligt för flickor, och håller sina döttrar hemma. De Upphöjda förser hellre sina barn med dyra privatlärare än att skicka dem till skolorna för att umgås med vanligt slödder. Således är det ofta en slags zhanisk medelklass som studerar i tempelskolorna.

Tempelskolornas utbildning fungerar regeltekniskt som yrkena gör i Eons grundregler. Enheterna sätts ut efter att grundchanser är uträknade och slagen på bakgrundstabellerna är klara. Dessa enheter ersätter helt de man skulle fått från ”Familjens huvudnäring” i grundreglerna.

Framgångsslag: PER, PSY, VIL

Färdigheter:
Följande enheter på: Astrologi (0|2|4), Diplomati (0|2|4), Etikett (0|2|3), Familjenäringsspecifik* (6|5|4), Filosofi (0|2|4), Geografi (0|2|4), Heraldik (0|2|3), Historia (0|3|5), Kalligraf (0|2|4), Lagkunskap: Folklagarna (2|4|6), Mûhadinska (0|0|2), Mûhadinsk skrift (2|4|7), Ockultism: Fata’a (2|4|6), Räkning (2|4|6)

*Dessa enheter fördelas mellan färdigheterna från ”Familjens huvudnäring”. De representerar saker man lärt sig utanför skolan.

På landsbygden är dhaorager som bedriver undervisning mer sällsynta. De få små helgedomar som finns bland nomaderna ute i öknarna och på stäpperna är i regel mest bemannade av enstöriga eremiter. Flickor, nomader, bönder, slavar och andra som av någon anledning inte gått i tempelskola bör använda de vanliga reglerna för familjenäring (tabell 1-48 till 1-54). Detsamma gäller de elever som misslyckas med alla framgångsslag.

Rollpersoner som slagit ”Börd” på bakgrundstabellerna kan istället ha studerat för olika privatlärare. Nedan följer två förslag på hur en sådan utbildning skulle kunna se ut. Det första är tänkt att representera en påkostad utbildning åt en pojke av riktigt fin familj, medan det senare är en mall som kan användas för personer i fina kretsar som inte fått fullt så mycket serverat på ett silverfat – flickor, uppkomlingar, hovmän, emirens nionde son, etc.
Spelledaren bör fritt modifiera privatlärarutbildningen så att den passar rollpersonens bakgrund; en son till en bei skulle definitivt få lära sig Handel, till exempel.

Framgångsslag: RÖR, PSY, VIL*

Färdigheter: Följande enheter på: Diplomati (3|4|5), Etikett (2|4|6), Filosofi (0|2|4), Geografi (0|2|4), Heraldik (2|3|4), Historia (2|4|6), Jakt (0|2|3), Kalligraf (2|3|5), Krigsföring (0|4|5), Lagkunskap: Gudahärskarens lag (3|4|6), Ledarskap (2|3|6), Mûhadinska (2|3|4), Mûhadinsk skrift (4|6|8), Ockultism: Fata’a (0|2|4), Rida (2|3|4), <Språk> (0|2|3), Stridsvana (0|0|2), <Vapenfärdighet> (2|3|6), Övertala (0|2|3)

*Högadliga kan välja ett framgångsslag som lyckas automatiskt (välj innan slagen)

Framgångsslag: PER, PSY, VIL*

Färdigheter: Följande enheter på: Bokhållning (0|2|4), Diplomati (3|4|8), Etikett (3|6|8), Filosofi (0|2|4), Förföra (0|2|3), Heraldik (3|4|6), Historia (0|2|4), Kalligraf (0|2|4), Lagkunskap: Gudahärskarens lag (2|4|6), Ledarskap (0|2|3), Mûhadinska (0|2|4), Mûhadinsk skrift (3|5|7), Musik (2|3|6), Ockultism: Fata’a (2|4|6), <Språk> (0|2|3), Undervisning (0|2|3), Växtlära: Droger eller gifter (0|2|3), Övertala (0|2|3)

*Om rollpersonen är eunuck kan han välja ett framgångsslag som lyckas automatiskt (välj innan slagen)
Det slår mig att jag måste få in 'Skumraskaffärer' i Eunuckskolan, men jag vet ifaen vad jag ska stryka för att få plats med det...

- Ymir, tigger input

Poseur

Swashbuckler

Jag måste erkänna att jag är väldigt delad i frågan om grundskolorna som vissa kan börja med, medans andra får nöja sig med dom fjuttiga ob1t6+1 ifrån familjenäring.

I det hela så är det väldigt stämningshöjande, roligt och lite allmänt hårdare att gått i skola. Utbildningen som man har bör ju presentera en djupare allmän kunskap än vad vanliga bönder har. Vilket systemet också lyckas med.

Men jag vet inte rikigt om en framgångsrik karaktär igenomsnitt bör ha ca 50 enheter mer än en annan framgångsrik karaktär.
I min erfarenhet brukar det kunna skapa osämja bland spelarna när dom blir olika hårda(skiljer mycket).

Men för lite feedback.
Jag gillar att du lyckas på ett fint sätt ta bort lite utav stämpeln om hur lite kvinnan är värd i Mûhad, samtidigt som du starkt påpekar gemene man tycker att kvinnan är mindre värd. jag gillar beskrvningarna också, dom är informativa och stämningsfulla bara i sig själva.
Vad det gäller balansen mellan västländska skolor och dom redan publicerade, så skiljer det ju inte så mycket.
Enheter verkar också vara breddade lagomt.
Gillar att gemene man är läs&skriv kunnig, det ger ett mycket mer upplyst Mûhad.

Jag undrar lite dock varför privatskolan har RÖR som framgångsslag? Borde dom inte ha PER om något?

Sen om du vill ha in skumraskaffärer, så skulle jag nog byta ut Ledarskap emot den. Vem vill att slavarna, hur än välansedda ska lära sig ledarskap redan som barn.

/poseur kaffedags nu

duncan_UBBT

Swordsman
Hm. Själv har jag skapat en karaktär ganska nyligen efter "Thalamur"-modulen, och som jag förstod det menar de att du inte får några enheter från familjetabellen. Ska dock kolla upp det nu.

duncan_UBBT

Swordsman
Ok, har nu läst texten igen. Vad som sker är följande: Du skapar en karaktär precis som vanligt, förutom det att du INTE ska slå något slag på familjens huvudnäring, och att du UTÖVER de enheter du får från yrket även får enheter från grundutbildningen.

[EDIT] Glömde kolla de andra posterna. Srry.

Fienden

Hero
Duncan said:
Ok, har nu läst texten igen. Vad som sker är följande: Du skapar en karaktär precis som vanligt, förutom det att du INTE ska slå något slag på familjens huvudnäring, och att du UTÖVER de enheter du får från yrket även får enheter från grundutbildningen.
Det var så jag gjorde! :gremsmile:
Tackar för alla svar, folk.
Ska bli kul att spelleda lite i Thalamur.

Big Marco

Läskig

Ymir - en variant är att inte ALLA färdigheter får mer med Framgångsrik.

Detta är en sak som saknas tycker jag generellt. Mer typ (2/2/2) eller (0/2/2).

Regmolar

Swashbuckler

Jag måste erkänna att jag är väldigt delad i frågan om grundskolorna som vissa kan börja med, medans andra får nöja sig med dom fjuttiga ob1t6+1 ifrån familjenäring.
Balanseringsfaktorn är väl att grundutbildningarnas enheter till stor del tillkommer teoretiska färdigheter som Filosofi och Lagkunskap, som åtminstone jag har väldigt svårt att få in i spel trots ett väldigt stridsfattigt spelledande, medan bakgrunderna ofta (ej alltid) innehåller praktiska färdigheter som det är lättare att hitta en användning för.

I slutändan kan det nog ofta vara "bättre" att slå fram ett bra föräldrayrke än en framgångsrik skolutbildning (undantaget thalaskernas valbara akademier, men den utbildningen är ju i vilket fall enbart för den överlägsna överklassen)

Sedan är ju också balans aldrig en faktor som bekymrar Eons regler; utbildningen är snarast det sista argumentet jag använder när jag förklarar varför dvärgarna är powergejmigt superbäst och helt obalanserade gentemot de flesta andra folken...

Håller för övrigt med om vad du säger om ledarskap; den känns lätt att ta bort.

Regmolar

Swashbuckler

Wohoo, Västlanden-material! ^^

Oroa dig inte, Ymir.

Thalaskisk utbildning: 18/44/71 + 6/16/30 = 24/60/101, ifall jag inte har räknat helt fel (den andra längan värden är från skolinriktningen, och alltså efter valbar inriktning).

Den thalaskiska utbildningen är ju för medborgare och pågår till 15 års ålder, och jämför vi med den är privatlärarutbildningen rimlig; det är ju trots allt en utbildning för aristokratin, också.

Vill du balansera Eunuckskolan föreslår jag att du sänker antalet enheter man får som framgångsrik med 1 på ett urval färdigheter; jämför du med den faliska tempelskolan är ju eunuckskolan högst marginellt bättre rent enhetsmässigt, även om jag tror att den är lite bättre "färdighetsmässigt". Och som sagt är jag för att byta Ledarskap mot Skumraskaffärer med samma antal enheter; det känns som det enklaste bytet. Och du har glömt färdigheten Dolk :gremwink:

När du skriver texten tycker jag också att du ska påpeka att den utbildningen faktiskt är för hovfolk och inte för vem som helst som jobbar för en adelsman (precis som du kanske kan trycka lite extra på att tempelskolan i praktiken är för medelklassen snarare än de fattiga).

Poseur

Swashbuckler

Jag personligen har inget emot att olika männsikor har olika mycket kunskap/enheter, det är ju i sig väldigt verkligt.

Men mina spelare brukar störa sig på det, och vem är det som behöver lyssna på allt gnäll...

Dock ser jag inget fel med att man har teoretiska kunskaper, jag tycker oftast det är väldigt bra att spelarnas karaktärer besitter grunderna i just sådana saker som lagkunskap och historia,geografi, kulturkännedom med mera. Helt enkelt för att mina spelare är såpass pålästa om Eon och mundana efter att läst dom flesta böcker och spelat det i åtskillliga år. Ibland blir det helt enkelt svårt att se skillnad på vad som är"allmänt" vedertaget och vad som är insatt kunskap.

Men jag håller med, teoretiska färdigheter är överlag svårare att använda sig av i spel än praktiska.

Sen det där om den thalaskiska utbildningen, oavsett om det bara är överklass eller inte så tas det ju förgivet att spelarna spelar därifrån ju. Så skapar man en Thalaskier så får man ju automatiskt utbildningen, precis som för dvärgar och cirefalier.
(även om alla dvärgar och cirefalier sitter på den, och bara 5% av thalaskierna. !00% av spelade talaskier har den)

/poseur hungrig, och kaffesugen

Ymir

Liten kantbaron

Den thalaskiska utbildningen är ju för medborgare och pågår till 15 års ålder, och jämför vi med den är privatlärarutbildningen rimlig; det är ju trots allt en utbildning för aristokratin, också.
Problemet med det är att det förutsätter att jag tycker den thalaskiska utbildningen är rimlig. Baserat på det jag nyss fick veta tycker jag verkligen inte det :gremsmirk:

En snabbfix vore väl att uppa de ordinare Familjenäringsreglerna, typ låta en slå Ob1t6+2 enheter för fyra olika färdigheter. Det hade ursäktat iaf de faliska och dvärgiska utbildningarna lite. (Egentligen borde ju drägg också få en yrkes-liknande template som utbildningspaketen, typ 'livets hårda skola' eller nåt...som det är nu har attributen plötsligt relevans för hur mycket man lärde sig under barndomen - förutsatt att man gått i skola. Man what?).

Leaderskap funkar inte att byta bort tycker jag, eunuckskolan är ju för såna här typer som basar över slavar och hushåll, även om de sedan själva råkar vara slavar. En typisk hovmästare har gått i eunuckskolan liksom.

Jag har svårt att köpa paradigmet att medeltida adelsmän var totala übermänniskor jämfört med populasen. Visst, att utbildning är makt är uppenbart av historien, men översatt i Eontermer, att en adelsman skulle ha 100 enheter fler än en bonde, det är faen helt snett. Speciellt som Eon är ett sånt här toksimulationistiskt rollspel där bondens praktiska och världsliga expertiser verkligen borde komma till sin fulla rätt.

- Ymir, tycker

Tell

Hero

Notera att det finns en (1) färdighet för jordbruk, medan exempelvis ockultism och filosofi, liksom administration och ledarskap skiljer sig åt. Tar man vad rollpersonen förväntas spendera enheter på, så tycker jag att det blir ganska rimligt. Och det ger också bilden av ett samhälle med avgrunder mellan klasserna, där expertisen på småområden bland de bättre beställda blir obegriplig för folket. Vilket jag måste säga att jag inte finner helt orimligt för ett rollspel.

Ymir

Liten kantbaron

Jo, men det finns också två färdigheter för Skidor och Skridskor, Jakt och Fiske, Växtlära och Överlevnad, Jordbruk och Boskapsskötsel och Djurlära, femtielva miljoner hantverk, Väderkännedom, och en massa annat bönder med fördel kunde vara bra på. Så jag ser ingen principiell skillnad överhuvudtaget, as designfilosofi goes.

Jag tror att expertisen på småområden bland folket blir obegriplig för de välbeställda också. Hur f-n vet bondflickan hur man svänger ihop ett abortivum av skumma örter från skogsbrynet? Och hur tusan kan hennes farfar förutsäga när trollen kommer vakna med flera dagar när?

- Ymir, menar

Tell

Hero

well. jag antar att vi helt enkelt är oense - den enda färdighet av ovanstående som jag tycker är direkt kontraintuitiv är överlevnad som blir för bred. annars känns det mesta rätt logiskt.

Ämnesbyte:
Skulle du alltså säga att den nivån av örtkunskap (ett fungerande abortivum som inte dödar modern) är allmän bland kvinnor av folket?

Dark Lotus

Warrior

Säger som alla andra ,grundutbildningen ger ganska täckande grund i det mesta och så får man sitt yrke på det på så sätt blir ens karaktär riktigt pimpad ordentligt.
(thalamur är en rolig modul ,specielt när man väljer en av magiker ätterna ,personlig favorit är att välja en ätt som ger en ett valfrittslag på övernaturliga)