Mûhadinsk grundutbildning
Många mûhadinska barn får sin grundläggande bildning i Mhîmrättens tempelskolor. Dessa skolor är öppna för alla fria zhaner, Upphöjda såväl som barn av enklaste familj, koshaner såväl som kajiker, liadj och zhizhia – till och med flickor är välkomna. Från tempelskolorna kan man gå vidare till högre utbildning i madrasor, Mhîmrättens universitet, hos Verashimorden, eller på något av de få mer sekulära universitet som finns i Mûhad. Dessa skolor är dock mer restriktiva – dels kostar det att studera på dem, och det är bara Rashanmhid-universitetet i Alkarzan och Verashimordens akademi i Quaran som tar emot flickor överhuvudtaget.
De flesta stadsbor som har råd att avvara barnens arbetskraft ett tag skickar sina söner till tempelskolorna ett par dagar i veckan. Trots att flickor i praktiken är välkomna är de en mer sällsynt syn – de flesta zhaner tror fortfarande att för mycket bildning är skadligt för flickor, och håller sina döttrar hemma. De Upphöjda förser hellre sina barn med dyra privatlärare än att skicka dem till skolorna för att umgås med vanligt slödder. Således är det ofta en slags zhanisk medelklass som studerar i tempelskolorna.
Tempelskolornas utbildning fungerar regeltekniskt som yrkena gör i Eons grundregler. Enheterna sätts ut efter att grundchanser är uträknade och slagen på bakgrundstabellerna är klara. Dessa enheter ersätter helt de man skulle fått från ”Familjens huvudnäring” i grundreglerna.
Framgångsslag: PER, PSY, VIL
Färdigheter: Följande enheter på: Astrologi (0|2|4), Diplomati (0|2|4), Etikett (0|2|3), Familjenäringsspecifik* (6|5|4), Filosofi (0|2|4), Geografi (0|2|4), Heraldik (0|2|3), Historia (0|3|5), Kalligraf (0|2|4), Lagkunskap: Folklagarna (2|4|6), Mûhadinska (0|0|2), Mûhadinsk skrift (2|4|7), Ockultism: Fata’a (2|4|6), Räkning (2|4|6)
*Dessa enheter fördelas mellan färdigheterna från ”Familjens huvudnäring”. De representerar saker man lärt sig utanför skolan.
På landsbygden är dhaorager som bedriver undervisning mer sällsynta. De få små helgedomar som finns bland nomaderna ute i öknarna och på stäpperna är i regel mest bemannade av enstöriga eremiter. Flickor, nomader, bönder, slavar och andra som av någon anledning inte gått i tempelskola bör använda de vanliga reglerna för familjenäring (tabell 1-48 till 1-54). Detsamma gäller de elever som misslyckas med alla framgångsslag.
Rollpersoner som slagit ”Börd” på bakgrundstabellerna kan istället ha studerat för olika privatlärare. Nedan följer två förslag på hur en sådan utbildning skulle kunna se ut. Det första är tänkt att representera en påkostad utbildning åt en pojke av riktigt fin familj, medan det senare är en mall som kan användas för personer i fina kretsar som inte fått fullt så mycket serverat på ett silverfat – flickor, uppkomlingar, hovmän, emirens nionde son, etc.
Spelledaren bör fritt modifiera privatlärarutbildningen så att den passar rollpersonens bakgrund; en son till en bei skulle definitivt få lära sig Handel, till exempel.
Framgångsslag: RÖR, PSY, VIL*
Färdigheter: Följande enheter på: Diplomati (3|4|5), Etikett (2|4|6), Filosofi (0|2|4), Geografi (0|2|4), Heraldik (2|3|4), Historia (2|4|6), Jakt (0|2|3), Kalligraf (2|3|5), Krigsföring (0|4|5), Lagkunskap: Gudahärskarens lag (3|4|6), Ledarskap (2|3|6), Mûhadinska (2|3|4), Mûhadinsk skrift (4|6|8), Ockultism: Fata’a (0|2|4), Rida (2|3|4), <Språk> (0|2|3), Stridsvana (0|0|2), <Vapenfärdighet> (2|3|6), Övertala (0|2|3)
*Högadliga kan välja ett framgångsslag som lyckas automatiskt (välj innan slagen)
Framgångsslag: PER, PSY, VIL*
Färdigheter: Följande enheter på: Bokhållning (0|2|4), Diplomati (3|4|8), Etikett (3|6|8), Filosofi (0|2|4), Förföra (0|2|3), Heraldik (3|4|6), Historia (0|2|4), Kalligraf (0|2|4), Lagkunskap: Gudahärskarens lag (2|4|6), Ledarskap (0|2|3), Mûhadinska (0|2|4), Mûhadinsk skrift (3|5|7), Musik (2|3|6), Ockultism: Fata’a (2|4|6), <Språk> (0|2|3), Undervisning (0|2|3), Växtlära: Droger eller gifter (0|2|3), Övertala (0|2|3)
*Om rollpersonen är eunuck kan han välja ett framgångsslag som lyckas automatiskt (välj innan slagen)